Hlavní obsah

Netflixu přibylo méně předplatitelů. Očekával o zhruba milion víc

Foto: Pexels.com

Netflixu neroste počet předplatitelů tak, jak firma doufala. Ilustrační fotografie.

Reklama

V době pandemie zažívala streamovací služba Netflix s 193 miliony odběratelů boom. Podle odhadů se zdvojnásobil počet českých diváků. Nárůst nových předplatitelů je však nyní skromnější, než společnost očekávala.

Článek

Nárůst počtu předplatitelů, který streamovacím platformám přihrála pandemie, nejspíš nepotrvá tak dlouho, jak služby očekávaly. Výsledek nejoblíbenější online televize Netflix ve třetím čtvrtletí výrazně zaostal za očekáváním.

Počet nových předplatitelů Netflixu ve třetím čtvrtletí činil 2,2 milionu, za tři čtvrtletí tak službě přibylo 28,1 milionu. Tento výsledek ovlivnila jednak rostoucí konkurence na poli streamovacích služeb a také návrat živých sportovních přenosů na obrazovky. Vzhledem k rychlému růstu v předchozích měsících analytici předpokládali nárůst nových diváků o 3,4 milionu.

Streamovací platformy kvůli konkurenci záměrně počet předplatitelů v jednotlivých zemích neuvádějí. Existují však odhady založené na popularitě z vyhledávání, sociálních sítí a z dalších zdrojů. „V minulém roce jsme odhadovali počet předplatitelů Netflixu v Česku zhruba na úroveň 100 000, nyní bychom si troufli říct, že je to více než 200 000, takže zhruba dvojnásobek,“ sdělil Seznam Zprávám zakladatel Filmtoro Tomáš Vyskočil. Za nárůstem českých příznivců stojí podle něj nejen koronakrize, ale i nástup české verze Netflixu na konci minulého roku.

U konkurenční televize HBO je počet Čechů, kteří si službu předplatili, několik let víceméně na stejné úrovni. „Trh jejich počet odhaduje zhruba na 150 až 200 tisíc. Podle různých zdrojů bych se ale osobně přiklonil spíše k menšímu číslu a poklesu,“ uvedl Vyskočil.

Na pokles počtu nových odběratelů reagovaly také akcie Netflixu, které po ukončení obchodování klesly o šest procent. Společnost však varovala investory předem a oznámila, že trend náhlého růstu nových předplatitelů nebude trvat věčně a v druhé polovině roku může slábnout z důvodu uvolňování koronavirových opatření.

Čistý zisk společnosti však ve třetím čtvrtletí meziročně stoupl téměř o 19 procent na 790 milionu dolarů (18,15 miliardy korun). Očekávání překonal růst tržeb. Ty se zvýšily o 22,7 procenta na 6,44 miliardy dolarů.

Naprosto zásadní je pro Netflix oslovovat publikum i mimo Spojené státy, odkud streamovací služba pochází. V předposledním čtvrtletí došlo k nejsilnějšímu nárůstu předplatitelů v Asijském Pacifiku. Milion lidí z tohoto regionu si službu ve třetím čtvrtletí předplatilo, představovali tak polovinu nových odběratelů.

Pro společnost je také klíčové udržet si postavení na trhu v USA, který jí přináší největší zisky. Ale také proto, že Netflixu šlape na paty konkurence. Nově spuštěná platforma HBO Max, zatím jen pro USA, má 36,3 milionu předplatitelů a plánuje brzo dosáhnout 50 milionů v USA a rozšířit se do zbytku světa, kde nahradí HBO Go. Streamovací služba Disney+ má aktuálně celosvětově 60,5 milionu předplatitelů. Netflix si však stále drží první příčku se 193 miliony odběratelů a o prolomení hranice 200 milionů soutěží s Amazonem. Jeho služba Amazon Prime má podle lednových údajů 150 milionů předplatitelů a analytici odhadují, že by letos mohla zmíněnou hranici prolomit.

Pandemie pozastavila filmovou a televizní produkci. Netflix však uvedl, že nyní pokračuje ve výrobě nového obsahu. Podle analytičky společnosti Hargreaves Lansdown Sophie Lund-Yatesové může Netflix těžit z uzavření kin, ale také varovala, že se náklady na tvorbu nového obsahu mohou zvýšit, jelikož ho diváci konzumují rychleji.

„Původní obsah si možná zákazníky udrží, ale pokud se od spotřebitelů očekává, že obsah zkonzumují rychleji, díra v peněžním toku se teoreticky zvětší,“ uvedla Lund-Yatesová.

Hitem minulého čtvrtletí byl akční film z produkce Netflixu Old Guard: Nesmrtelní s herečkou Charlize Theronovou. Podle společnosti ho v prvních čtyřech týdnech po zařazení do knihovny vidělo 78 milionů diváků. Dalším trhákem byl snímek Enola Holmesová, který přilákal 76 milionů lidí, nebo Project Power se 75 miliony a Stánek s polibky 2 s 66 miliony lidí.

Vyskočil z Filmtoro říká, že trendy ve sledovanosti platforem Netflix a HBO se dají odhadnout ze statistiky Google Trends. K poslednímu prudkému nárůstu sledovanosti u HBO v Česku došlo v květnu 2019. Důvodem byla nová série Hry o trůny. „Za vzestup Netflixu o Vánocích může film Zaklínač a pak už přišel růst spojený s koronakrizí,“ vysvětluje Vyskočil. Během pandemie se podle něj ale dařilo i českým hráčům, jako je Aerofilms či Dafilms.

Čísla zveřejněná přímo streamovací platformou je nutné brát s rezervou. Netflix jako jedno zhlédnutí započítává dobu sledování delší než dvě minuty. Což může ve skutečnosti být čas, po který se divák rozhoduje, jestli konkrétní seriál nebo film chce vůbec sledovat.

Reklama

Související témata:

Doporučované