Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/fj6Fj.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ocelový obloukový most přes Vltavu, který spojuje pražské Holešovice a Troju, se veřejnosti otevřel na podzim 2014.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_R/8AIGJ.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nahradil původní provizorní trojský tramvajový most zvaný „Rámusák“, který oba břehy spojoval od roku 1981.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_S/I6KFw.jpeg?fl=cro,0,0,1000,800%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na architektonicko-konstrukční řešení stavby vypsal magistrát v roce 2005 soutěž.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_T/08oF7.jpeg?fl=cro,0,0,1000,563%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
O rok později se vítězem stala firma Roman Koucký architektonická kancelář, o architektonické řešení se postarali Roman Koucký a Libor Kábrt.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/M2rFl.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Celkové statické a konstrukční řešení měla na starosti skupina Mott MacDonald (Ladislav Šašek, Petr Nehasil), projekt ocelové konstrukce a výpletu oblouku společnost Excon (Vladimír Janata, Dalibor Gregor).
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_U/wYHFn.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Trojský most byl od počátku koncipovaný jako součást tunelového komplexu Blanka - kromě pěších a tramvají po něm nově měla vést i silnice pro automobily.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_T/tn3F8.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stejně jako v případě tunelu Blanka, i cena mostu výrazně převýšila částku, než s jakou se počítalo v projektové dokumentaci.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_S/8pOFx.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Místo původních zhruba 400 milionů korun stál most nakonec dvojnásobek. Praha za to dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_S/e6nFi.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nosný systém hlavního pole tvoří ocelový oblouk s táhlem a předpjatá betonová mostovka zavěšená na oblouku pomocí síťově uspořádaných tyčových závěsů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/uoiFi.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Oblouk je mimořádně plochý (poměr rozpětí a vzepětí je 10).
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/5OwFk.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Inundační (zátopové) pole tvoří podélně a příčně předpjatá konstrukce z monolitického betonu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_R/638FJ.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hlavní pole nemá přiznané hlavní nosníky na podhledu mostu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_S/OBEFy.jpeg?fl=cro,0,0,1000,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Most přetíná Vltavu jedním polem bez pilířů v řece, čímž se výrazně odlišuje od všech ostatních pražských mostů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_S/QdkFh.jpeg?fl=cro,0,0,1000,619%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Délka přemostění činí 239,38 metru, celková délka mostu je pak 264,31 metru.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_R/Wr5Fr.jpeg?fl=cro,0,0,1000,666%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
A tohle už je snímek z doby, kdy se most dostavoval - rok 2014.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_R/scPFq.jpeg?fl=cro,0,0,1000,666%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V roce 2015 získal Trojský most mezinárodní ocenění v rámci soutěže The European Steel Design Awards. Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) stavbě udělilo cenu Award od Excellence v kategorii Mosty.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_R/iyUFI.jpeg?fl=cro,0,0,1000,666%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Pražský Trojský most je působivým dílem, jež smazává hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. (...) Konstrukce prokazuje všestrannou použitelnost oceli s nosným obloukem a upředenou sítí závěsů ve čtyřech rovinách, která tvoří stěnu, a umožňuje tak realizovat nízký a velmi štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby byl vytvořen skutečně krásný návrh umožňující přenesení velkých zatížení od tramvají, automobilové dopravy a chodců v srdci Prahy. Most propaguje kvality ocelových konstrukcí svou viditelně štíhlou konstrukcí a elegancí. Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména potěšena spojením expresivního designu a zručnosti v moderní průmyslové výrobě. Trojský most je jako sochařské dílo a krásný doplněk města Prahy,“ stojí ve zdůvodnění mezinárodní komise.