Hlavní obsah

Nový autorský zákon v EP: Ani vydavatelé se neshodnou, co chtějí. A experti varují

Hrozí, že dostaneme horší službu a bude dražší. Podívejte se na komentář k autorskému zákonu od advokáta Františka Korbela.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Návrh nové směrnice už jednou Evropským parlamentem prošel, byl však odmítnut s více než 250 připomínkami.

Článek

Evropský parlament čeká tento týden nová bitva o směrnici o autorském právu, která by mohla výrazně změnit způsob, jak se občané unie dostávají k obsahu na internetu. Řešit se přitom bude přes 250 připomínek, napoprvé totiž parlamentem neprošla.

A i tentokrát se kupí výhrady ke způsobu, jakým se snaží někteří tradiční vydavatelé novin prosadit své zájmy na evropském poli. K expertům, kteří varují před rizikem horších služeb pro lidi a nesmyslným zatížení digitálního obsahu zbytečnými náklady, se nově přidala dokonce i část vydavatelů obsahu.

Sdružení moderních vydavatelů obsahu, kteří svá nezávislá média budují v online prostředí, se ostře ohradilo proti návrhům velkých tiskových vydavatelských domů. Digitální inovátoři jsou totiž přesvědčeni, že některá pravidla, prosazovaná ve směrnici částí mediálních lobbistů, ve skutečnosti zabrzdí inovace a poškodí rozvoj nezávislé, kvalitní žurnalistiky. Prohlášení, varující před některými aktivitami tiskových vydavatelů, bylo reakcí na prohlášení tradiční agentury AFP (odkaz na kritický text v angličtině najdete tady).

Nová pravidla podle předkladatelů mají dávat větší práva autorům duševního vlastnictví. V praxi se však tradiční vydavatelé - zejména trvale klesajících novinových deníků - snaží dosáhnout toho, aby jim mnohem úspěšnější internetové portály, vyhledávače či sociální sítě musely povinně odvádět podíl ze svého zisku. Provozovatelům služeb by pak udílela povinnost dohledu nad uživatelským obsahem.

Duel: Mají Facebook a Google platit novinářům za to, že sdílí jejich obsah?

Video: Seznam Zprávy

Dlouho probíraná směrnice by však podle Františka Korbela z advokátní kanceláře Havel & Partners mohla přinést také řadu nových výdajů, omezení nabídky služeb a také zásah do soukromí uživatelů (jeho vysvětlení si pusťte v úvodu článku - pozn.red).

O směrnici se bude hlasovat již tuto středu.

Reklama

Doporučované