Hlavní obsah

Nový majitel Prazdroje vydělá. Musí ale přitáhnout lidi zpátky do hospod

12. 11. 2016

Plzeňský Prazdroj je na prodej.

O Plzeňský Prazdroj se přihlásilo šest zájemců. S investicí se prakticky nespletou, pivovar vydělává miliardy ročně.

Článek

Češi jsou v pití piva světovou jedničkou. V přepočtu na hlavu ho loni vypil každý 143 litrů. I proto se jeho konzumenti rádi utvrzují v tom, že je Česko pivní velmocí.

Jenže to není úplně pravda. Češi jsou v pití piva dost konzervativní a drží se zaběhlých značek. Navíc, i když má tuzemské pivo ve světě zvuk, v celkovém množství jde o kapku v sudu.

Plzeňská trojjedinost

Každá druhá tuzemská objednávka v restauraci, nebo nákup piva v obchodě končí u jedné ze značek Plzeň, Gambrinus nebo Kozel. S trojicí si vystačí bezmála polovina zdejších konzumentů piva.

Všechny tři značky vlastní Plzeňský Prazdroj a nesou mu nemalé peníze. Předloni při tržbách přesahujících 14 miliard vydělal víc než 3,5 miliardy korun.

Výsledkům teď pomáhá hlavně export piva do zahraničí, který se v případě Prazdroje zvýšil dokonce o 12 procent. Víc vyvážely i ostatní pivovary. Třeba Budějovický Budvar prodal za hranice už víc než půlku piva, které uvařil.

České pivo „ve světě“

Nejvíc mají o české pivo zájem na Slovensku a v Německu. Mimo EU se pak tuzemské pivo vozí nejběžněji do Ruska a Spojených států.

Do světových statistik ale české pivovary promlouvají málo. Ročně se na celé planetě uvaří 2 miliardy hektolitrů piva. Tuzemští výrobci zvládnou ročně vyprodukovat 1 procento z toho, tedy 20 milionů hektolitrů. Na vrub Prazdroje jde půlka.

Cena piva usadila lidi do křesel

Tuzemské pivovary se dlouhodobě potýkají s úbytkem konzumentů piva v hospodách.

Zatímco před 10 lety byl poměr výčepního piva a ležáků, které si lidi kupují domů, zhruba dvě ku jedné. Loni se poměry téměř vyrovnaly.

Foto: ČSPS

Spotřeba piva v Česku v přepočtu na osobu.

Lidi od pití piva v hospodách odrazuje jak jeho vyšší cena, tak opatření, které konzumentům klade stát.

„Říkáme tomu tsunami,“ říká starší obchodní sládek Prazdroje Václav Berka. „Třeba EET, my s ním souhlasíme, ale zpomaluje rozvoj restaurací. Pak jde třeba o omezování kouření v hospodách, nebo například zákazy hracích automatů,“ vysvětluje.

Pivovary na situaci reagují rozšiřováním své tradiční nabídky. Začaly proto vyrábět jak škálu nealkoholických, tak lehkých ovocných piv nebo třeba jablečné cidery.

Prazdroj do českých rukou?

Plzeňský pivovar teď patří pod nadnárodní skupinu SABMiller, kterou letos za víc než 100 miliard dolarů koupila konkurenční společnost AB InBev. Podmínkou evropských regulátorů trhu ovšem je, že SABMiller se nejdřív musí zbavit pivovarů ve střední Evropě – tedy i v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku.

SABMiller je prodává jako celek a cena transakce se blíží 200 miliardám korun. Zájem má podle agentury Reuters 6 kupců. Včetně PPF Petra Kellenra.

V Česku podle Českomoravského svazu minipivovarů působí šest velkých pivovarských společností. Jde o Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken ČR, Budějovický Budvar, Pivovary Lobkowicz a Pivovary Moravskoslezské, kam patří například Litovel. Dohromady provozují 19 pivovarů. Dalších 29 pivovarů je samostatných.

Poslední roky vzrostla také obliba takzvaných minipivovarů. Těch je v Česku přes 300. Jejich výroba ale činí přibližně 1,5 procenta celkové místní produkce piva.

Doporučujeme