Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_x/1oVCL/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1209,1250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
První Praha V3S sjela z výrobní linky 2. dubna 1953. Vojenský třítunový speciál se zapsal do povědomí veřejnosti jako „vejtřaska“. Snímek zachycuje vůz během československé expedice do Tibetu v roce 1956.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_x/7q8CJ/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1173%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Vejtřasky“ se prosadily schopností projet prakticky jakýmkoli terénem. Spolu s obojživelnými vozy projíždějí na vojenské přehlídce na Letenské pláni 9. května 1956.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_y/XDMB4/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1229%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na třetí výstavě československého strojírenství v Brně v roce 1956 se představil i tento parádní fekálvůz.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_y/wJtCY/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1205%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výroba probíhala v Automobilových závodech Klementa Gottwalda (ATKG) v pražských Vysočanech.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_z/otQCM/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1239%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Praga V3S na strojírenském veletrhu v Brně v září 1956.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_t/gSRCR/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,834%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Konstrukce vozu vycházela z amerických válečných studabakerů, ale získala i nová vylepšení. Průchodnost terénem zlepšovalo umístění redukcí do nábojů kol, které zvýšily světlou výšku podvozku. Na snímku první směna roku 1960.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_t/pPeCS/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,904%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V roce 1958 během československé pomoci Egyptu v roce 1958. Vlevo je Praha V3S, vpravo Tatra 805.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_u/hydB6/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1233%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V květnu 1962 sjel z výrobní linky 50tisící vůz. Za 37 let se tohoto typu vyrobilo přes 130 tisíc kusů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_y/5eJCW/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,786%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jen v Československé lidové armádě jich sloužilo kolem 25 tisíc. Snímek ukazuje přehlídku při příležitosti 16 let výročí osvobození 9. května 1961.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_z/ZOyCP/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1056%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
S brutálním překřížením si poradil žebřinový rám. Řízení byla řehole, protože chyběl posilovač. Do kabiny se také přenášel veškerý hluk a otřesy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_y/z80CX/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1222%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zde se účastní soutěže lesníků ve svážení dřeva, které se konalo ve Šternberku na Olomoucku v září 1966.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_y/pqSB3/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1246,1250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V různých úpravách na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1967. Jen s menšími změnami se vejtřaska vyráběla až do 80. let minulého století.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_5/DvhCD/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1224%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V roce 1968 před nově zřízenou sušárnou mléka OLMA. Technologii sušení tehdy dodali Dánové.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_x/2iICK/praga-v3s-v3s-vejtraska.jpeg?fl=cro,0,0,1250,1238%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
I z dnešního pohledu jsou obdivuhodné její schopnosti brodit až metrovou hloubkou nebo překonat až 40 cm vysokou kolmou překážku. Na snímku z března 1970 brodí rozvodněnou Dyjí.