Hlavní obsah

Ostrý boj mezi žlutými a zelenými autobusy trvá už rok. Češi na tom mohou dlouhodobě prodělat

Souboj mezi dopravci RegioJet a FlixBus trvá už rok. (Video: Prokop Vodrážka)

Německý dopravce FlixBus od počátků svého působení v Česku vede spor s konkurenčním RegioJetem Radima Jančury. Ten tvrdí, že FlixBus jezdí v Česku za podnákladové ceny.

Článek

Konkurenční boj mezi žlutými a zelenými dopravci v Česku trvá již přes rok, tak dlouho totiž na českém trhu působí společnost FlixBus. Zatímco nyní si cestující užívají nižších cen a lepších služeb, do budoucna by si mohli ale za současné podmínky výrazněji připlatit.

„Ten současný vývoj není takový, že by na tom český cestující dlouhodobě vydělal, protože není dlouhodobě udržitelný. RegioJet to sám přiznává, že pro něj jsou autobusy nyní ztrátové nebo na nule. Musejí tak osekávat ztrátové spoje, které zatím dotovali. A pokud se FlixBusu podaří Regiojet z trhu úplně vystrnadit, tak nastane to, že výrazně zdraží," uvedl Jan Sůra, dopravní expert ze serveru Zdopravy.cz

(Video: Seznam, Seznam.cz)

Německý dopravce FlixBus od počátků svého působení v Česku vede spor s konkurenčním RegioJetem Radima Jančury. Ten tvrdí, že FlixBus jezdí v Česku za podnákladové ceny. Jízdenky, které můžete získat klidně i za 29 korun, podle něj pokrývají jen 55 nákladů dopravní společnosti.

U nás kilometr za čtyřicet haléřů, v Německu za korunu padesát

„Na trzích, které dobyli, jezdí minimálně za korunu padesát za osobu na kilometr, dokonce německá média mluví o dvou a půl korunách. U nás jezdí za čtyřicet haléřů, což je cena, která se jednou musí změnit. Nejspíše až my všichni zezelenáme,” uvedl Radim Jančura.

To, že je zatím působení ztrátové, nepopírá ani samotný FlixBus. Společnost podle něj šetří na personálu. „Cena pro nás bude vždy stěžejním prvkem, ale jde to ruku v ruce s tím naším přístupem, který chceme mít dlouhodobě udržitelný. Nesoustředíme se třeba na palubní personál, protože v souvislosti s tím, jak se vyvíjí zaměstnanost v Čechách, není dlouhodobě udržitelný a pro zákazníka vlastně ani důležitý,” uvedl k ročnímu výročí působení dopravce v Česku Pavel Prouza, ředitel FlixBusu pro Česko a Slovensko.

Kvůli nízkým cenám Flixbusu na českém trhu poslal RegioJet stížnost evropské komisařce Margrethe Vestagerové. Firmě zároveň poslal předžalobní výzvu, ve které po ní požaduje zvýšení cen. O nízkých cenách má pochybnosti i Jan Sůra.

„Domnívám se i vzhledem k tomu, že vím, kolik stojí jeden kilometr provozu autobusu, že ty ceny, které nasazuje FlixBus, jsou velmi nízké a troufám si tvrdit, že jsou pod náklady. To ale musí prověřit antimonopolní úřad nebo soud," říká.

Společnost FlixBus zatím na žádné předžalobní výzvy nereagovala. Německá firma si je jistá, že jedná v regulích českého zákona. „Nějaká idea toho, že budeme skokově zdražovat, je zcela mylná. Ceny budeme nadále chtít udržet takové, aby byly pro zákazníky co nejlepší,” uvedl Pavel Prouza.

Jančura sází na věci „zdarma"

Obě společnosti pak chtějí do budoucna oslovit cestující různými způsoby. RegioJet by chtěl nadále udržet především doplňkové služby zdarma. Kromě nápojů a internetu pak možnost bez jakýchkoli poplatků měnit své rezervace až 15 minut před odjezdem a také možnost si zdarma vybrat místo, na kterém budou sedět. Naopak FlixBus si zakládá především na komfortním sezení pro cestující a kvalitním WiFi připojení.

Podle Jana Sůry se ale obě společnosti i kvůli konkurenčnímu boji samy sobě výrazně přiblížily. „FlixBus, když sem přišel, tak neměl možnost rezervace konkrétního místa, teď od září bude mít každý cestující své místo. RegioJet má toto od začátku," dodal.

Česko je podle něj první zemí, kde FlixBus výrazněji narazil. Za první rok zde přepravil 2,3 milionu cestujících. RegioJet má za stejné období 16 milionů cestujících. Obě čísla se týkají jak vnitrostátních, tak mezinárodních spojů.

Reklama