Hlavní obsah

Pár kliknutí na mobilu a kabelka Louis Vuitton je vaše. Nová doba drtí americké prodejny luxusu

Nejluxusnější obchodní domy New Yorku mají problém: lidé v nich přestávají nakupovat. (Video: Karolína Štuková, Youtube.com)

 

Reklama

15. 8. 2019 13:00

Symbol newyorských nákupů. Lesklé vitríny a luxusní módní kousky. I tak se dají popsat možná nejslavnější americké obchodních řetězce Barneys a Macy’s.

Článek

Jejich historie sahá desítky let zpátky, ale budoucnost nevypadá šťastně. Symboly amerického luxusu se potácejí v ekonomických potížích.

Už v minulém týdnu ohlásili vlastníci Barneys zásadní poklesy tržeb a požádali o vyhlášení konkurzu a ochranu před věřiteli. Jako důvod společnost uvádí neustále rostoucí ceny pronájmů. Ačkoliv společnost své finanční výsledky nezveřejňuje, před bankrotem už stála několikrát – poté, co o ochranu před věřiteli společnost požádala v roce 1996 a těžce ji zasáhla i světová finanční krize v roce 2008, se však pokaždé podařilo slavnou značku zachránit.

Teď to vypadá dramaticky.

Zatímco Barneys čeká na konkurz a ochranu před věřiteli, největšímu americkému provozovateli obchodních domů Macy’s klesl v jarním kvartálu meziročně zisk o 48 procent. Důvodem je pokles nakupujících turistů a také příliš oblečení za akční cenu. Akcie Macy’s odepsaly za letošní rok více než třetinu.

„Měli jsme pomalý start do kvartálu a skončili jsme pod očekáváním trhu,“ řekl CEO společnosti Jeff Gennette.

I tady se podepisuje obchodní válka mezi USA a Čínou, kvůli které do Spojených států přijíždí méně čínských turistů: a to byli vděční zákazníci zmíněných obchodních domů. Národní úřad pro cestovní ruch uvedl, že počet čínských občanů, kteří navštívili USA, klesl o 2,8 procenta.

160letá společnost Macy’s aktuálně vkládá peníze do projektů, v nichž vidí budoucnost: takzvané off-price a online obchody.

Kamenné obchody - internet 0:1

Příčin stavu, který se dá označit za krizi maloobchodů, je víc. Americký retail je dlouhodobě přesycený komerčními plochami, to se začíná projevovat právě teď, kdy rapidně roste popularita nákupů přes internet a mobilní telefony.

Dynamicky se mění také nákupy luxusních značek. A s nimi i jejich butiky. Luxusní značky procházejí největší změnou ve své historii. V dnešní době si kabelku Louis Vuitton nebo sukni Prada v jakékoli velikosti i barevné variantě pořídíte pomocí pár dotyků na svém mobilním telefonu. Kurýr vám je během pár desítek hodin doručí prakticky kamkoli na světě. Provozování velkého obchodního domu je jednoduše příliš drahé a příliš neflexibilní.

Ze současné situace těží online prodejci, zejména Amazon, který letos rekordně roste. Američané jsou také věrní některým diskontům jako je TJ Maxx nebo Walmart. Ten si stále drží náskok před Amazonem a těží ze statusu firmy s největšími tržbami na světě.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované