Hlavní obsah

Piráti odstartovali ostrou kampaň, v krajích chtějí aspoň 100 zastupitelů

Foto: Michaela Rambousková, Seznam Zprávy

Zahájení pirátské kampaně před holešovickým Výstavištěm. Každý kraj představil to nejlepší, co nabízí.

Reklama

Další parlamentní strana rozjela naplno volební kampaň. Volební autobus i jednotlivé kandidáty představili Piráti. Do voleb nechtějí jít se symboly, ale s nabídkou řešení regionálních problémů.

Článek

Pirátský autobus už Česko křižuje delší dobu, stejně tak se už v ulicích měst objevují plakáty s tvářemi pirátských kandidátů do krajských zastupitelstev a Senátu. Ostrou část kampaně však strana s pirátskou vlajkou v logu odstartovala ve čtvrtek odpoledne.

Před Výstavištěm v pražských Holešovicích postavili malé tržiště, na kterém se ve stáncích představovali kandidáti z jednotlivých regionů.

Kandidát ze Zlínského kraje tak vařil halušky, lídr karlovarské kandidátky rozdával lázeňské oplatky, zájemce o post hejtmana Pardubického kraje přicválal na dřevěném koni a kandidátka z Vysočiny, kraje nejvíce postiženého kůrovcovou kalamitou, s sebou přinesla symbolickou motorovou pilu.

„Politika stran je často schovaná za nějaké symboly, které pak u každého nabývají jinou hodnotu nebo emoci. Já jsem rád, že jsme tady dnes představili prioritní témata, která jsou vlastní lidem v čele kandidátek,“ vysvětluje předseda Pirátské strany Ivan Bartoš.

Narážel tím na to, že Piráti v kampani nesázejí na metody soupeřů, kteří se na billboardech zaštiťují portréty svých předsedů nebo symboly různě barevného oblečení.

I když symboly si Piráti taky neodpustili. Jasný vzkaz voličům vysílala lídryně Moravskoslezské kandidátky Zuzana Klusová, která se do povědomí veřejnosti dostala v době koronavirové krize, kdy burcovala stát, ať dočasně uzavře OKD.

Že bojuje za horníky, Klusová předvedla i v Praze, kde se představovala novinářům v hornické košili a rozdávala jim černou limonádu: „Ale nebojte se jí, je v ní jedlé uhlí, které prý působí detoxikačně.“

Hornickou halenu si nevzala náhodou. Před regionem, v jehož vládě chce po volbách být, je velký úkol - vypořádat se s důsledky těžby uhlí a také s úplným uzavřením dolů, které je naplánováno už na rok 2022. „Současné vedení kraje tvrdí, že není šance se s tím tak rychle vypořádat. My ale budeme muset,“ říká Zuzana Klusová.

+3

Piráti po Česku vyrazili svým autobusem, který je podle Ivana Bartoše stejně starý jako kraje. „No, a ony ty kraje jako ten autobus i vypadají,“ rozesměje se šéf strany, podle něhož je vozidlo sice staršího data výroby, avšak po strop je naplněno moderními technologiemi. Piráti v něm vozí třeba supermotorku na elektrický pohon nebo 3D tiskárny.

„My tím lidem chceme ukazovat, že svět se dá měnit. I proto jsme zvolili motto Šance změnit budoucnost,“ říká Ivan Bartoš, byť si prý nemyslí, že mít jedno heslo je nejdůležitější.

Piráti o hejtmanství bojovali už ve volbách před čtyřmi lety, kdy uspěli ve třech krajích, a dokonce se dostali do vedení Karlovarského kraje. Letos si určili metu, že chtějí v krajských volbách získat 100 mandátů.

„Na to míříme, ale uvidíme, jakým způsobem se bude situace vyvíjet. Krajské volby nejsou často brány jako důležité, ale vzhledem k historickému vývoji v Česku a situaci na vládní úrovni je jako zásadní vidíme. A to nejen v tom, jak dopadnou, ale i jak budou uspořádány koalice a jestli zemi skutečně povedou politici s ambicí měnit budoucnost,“ dodává Bartoš.

Strana brzy vydá dokonce jakýsi manuál. Už má připravenou knihu pojmenovanou Česko inspirativní, ve které chce představit, co se pirátským zastupitelům v krajské i komunální politice za uplynulých 11 let, co Piráti existují, podařilo.

„Na rozdíl od týmu marketérů tuto publikaci napsali naši zastupitelé, aby popsali své zkušenosti. Není to žádný americký sen PR oddělení strany,“ popisuje Bartoš. Knihu chtějí Piráti pokřtít v nejbližších dnech.

Reklama

Doporučované