Hlavní obsah

Piráti vyrazili do ulic s nanuky. Dejte si aspoň pásku přes oko, radí voliči

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Nanu Kára se voličům poprvé představila ve Zlínském kraji.

Reklama

Piráti a Starostové poprvé vytasili jednu ze zbraní do předvolební kampaně. Republiku nově brázdí jako zmrzlináři a rozdávají jahodové nanuky.

Článek

Do Masarykova náměstí v Uherském Brodě se ve středu krátce po poledni opírá ostré slunce, centrální část kolem kašny je rozpálená, trh zavřený. Lidí je na náměstí pomálu.

Pod nejkošatějším stromem právě parkuje dodávka v barvách koalice Pirátů a Starostů s nápisem „Jdeme na to s chladnou hlavou“. Lídr kandidátky ve Zlínském kraji František Elfmark z auta vytahuje první várku nanuků.

Už za moment se dozví, jestli sázka na jahodový sorbet, jemuž předcházely stranické spory, uspěje u prvních mlsalů.

Takzvaná Nanu Kára je pokus o oživení legendárního konceptu Family Frost, tentokrát ale v politické režii. Žluté auto s melodií, která se dere až do morku kostí, nahradí barvy Pirátů a Starostů a volební song.

+6

„Zmrzlina je dobrá, osvěžující. Ale že by mě přesvědčila, koho volit? No to si ze mě děláte srandu,“ reaguje se smíchem na dotaz redaktora padesátnice, zatímco ukusuje z právě obdrženého nanuku.

Ve stínu pod stromem se do řeči se zmrzlináři dává i další žena. „A vy jste Starostové, nebo Piráti? Měli byste mít alespoň oko zalepené nebo pirátskou čepici, abychom vás poznali,“ hlásí v dobrém rozmaru kandidátům.

Nezaspi to

Mezitím se z auta sporadicky line pirátská píseň v podání Ivana Bartoše a jeho harmoniky. „No tak vstávej. Nezaspi to. Je to rychlý, nebolí to… Vraťme zemi budoucnost,“ vyluzuje mírně chrčící amplion.

Na rozdíl od premiéra Andreje Babiše se tato předvolební akce obejde bez ochranky a házení vajíček, ale také bez většího zájmu okolí. K autu se davy nehrnou.

A tak kandidáti s nanuky vyrážejí za místními. „Snažíme se dělat kampaň neagresivně. Přátelskou, lidskou. Rozdáváme nanuky, koaliční listy, k tomu ještě antihoaxový letáček. Lidem to nenutíme,“ popisuje Elfmark.

Nanu Kára láká voliče i hlasem šéfa Pirátů Ivana Bartoše.Video: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Piráti se Starosty dobře vědí, že se hned na startu kampaně dostali do defenzivy. V jejich řadách to v posledních dnech vře. Část dokonce žádá hlavu šéfa kampaně Mikuláše Ferjenčíka.

Voliči často podléhají mýtům o vítání migrantů, statisícových daních z nemovitostí nebo osekání důchodů. Ke zmrzlině se tak přidává leták, který vyvrací největší nepravdy. „Až vám někdo pošle zaručené varování, že k vám domů plánujeme nastěhovat uprchlíky, buďte si jisti, že je to holá lež,“ přečtou si lidé na letáku.

Když vidím ty piercingy

Pokud si jej tedy přečtou. „My obyčejní lidi ty fake news nepoznáme. Mám syna, který mi říká, ať jdu po zdrojích. Ale já na to nemám čas, už si raději v televizi pustím přírodovědné filmy,“ usmívá se padesátnice, která se dvěma kamarádkami vyrazila na kávu do centra.

„Kampaně jsou lidem už tak protivné, že na to kašlou. Chtělo by to voliče méně lanařit. Ten populismus je hrozný. Mám obavy z extremismu, z některých Pirátů jde strach. Když vidím ty piercingy. No, nezlobte se,“ říká jedna z žen představující se jako Slávka.

Polední pauzu si ve stínu stromů užívá Jarmila Mitášová. Pracuje nedaleko. „Zmrzlina je dobrá, ale to není něco, co mě přesvědčí. Mám oblíbenou jinou stranu a určitě to není Babiš,“ směje se.

Také ona přiznává, že se těžko vyzná ve změti informací. „V kampani je to hrozně zkreslené. Dostávají se k nám ne úplně pravdivé informace. Když se řešili migranti, vyděsilo mě, že jsou prý Piráti vítačská strana. Ale myslím, že to úplně nevyvrátili. Moc mě mrzí, že v Česku chybí politická elita kolem čtyřiceti let, kterou by to nesemlelo a opravdu si šla za svým. Vždycky když jdu k volbám – je to smutné – volím menší zlo,“ dodává.

Co je Nanu Kára

Koalice hodlá brázdit republiku se třemi zmrzlinářskými auty, na nanukových cestách rozdá přes 100 tisíc nanuků. Hlavně v malých obcích chce vylákat lidi ze zahrádek a přitáhnout je k programu Pirátů a STAN.

Zmrzliny lidem rozdává také Zdeněk Třos. Majitel veganského bistra je trojka na krajské kandidátce. S místními si hlavně nenuceně povídá. „Reakce jsou pozitivní. Samozřejmě nejvíc řešíme nepravdy, co se o nás šíří. Obracíme je na pravou míru a říkáme lidem, ať si vyhledají zdroje,“ popisuje.

Oslovení lidé často Pirátům vyčítají extravaganci. „Předseda Ivan Bartoš má dredy, ale většina nijak vzhledově nevybočuje. Nemám ani nic proti dredům. Říkám: Žij a nech žít. Ať má každý vzhled, s jakým je spokojený,“ reaguje Třos.

Kolem třetí odpoledne volební konvoj odpojuje elektrické kabely a Nanu Kára míří dál. Příští zastávka: pašovické koupaliště. Auto parkuje na okraji útulného areálu, aby padesátku návštěvníků nevytrhlo z relaxu.

Na dece se sluní Alena s manželem Michalem a dětmi, na dovolenou sem přijeli z Uherského Brodu. Teprve z roztrhaného obalu vytuší, že zmrzlinu dostali od politické strany.

„Já nevím, možná bych je i volila. My se hlavně neztotožňujeme s Babišem a s tím, co se děje. Ten nátlak. Teď už je ve všem takový chaos, že člověk neví, čemu má věřit a čemu ne,“ popisuje Alena.

Také manžel dává koalici šanci. „Na mňa působí dobře, protože jsou to vlasatí týpci jako já. Politiku nějak příliš nesledujeme. Ale mají názor pro lidi. Není to jenom hrabat pro sebe,“ říká typickým nářečím.

Reklama

Doporučované