Hlavní obsah

Plzeňský kraj dokončuje soutěže na regionální železniční dopravu

Foto: Seznam Zprávy

.

Plzeňský kraj dokončuje dvě soutěže na zajištění regionální železniční dopravy na oblast kolem Plzně a na Jihozápad, tedy Pošumaví, Klatovsko a Český les.

Článek

„Zájem má pět až sedm firem, které jsou schopné podat v ČR nabídku,“ řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl.

„Pokud vše půjde, mohla by být smlouva uzavřena do konce letošního listopadu,“ uvedl. Nová služba by pak byla zahájena podle nového jízdního řádu od poloviny prosince roku 2022.

„U Jihozápadu by se měly obálky otevírat 2. července,“ uvedl Pakandl. U Plzeňska to mělo být 1. června, komise měla zasednout o tři dny později. „Po rozhodnutí vedení kraje došlo k posunu termínu a přehodnocení zadávací dokumentace. Doba pro podání nabídek se prodlouží zhruba o 60 dnů po dopracování dokumentace,“ řekl. Obálky se otevřou ve druhé polovině září. Kraj vzal v úvahu dotazy soutěžitelů. Už před přípravou dokumentace ale měl tržní konzultace s možnými výrobci i dopravci. „Abychom mohli v nabídkovém řízení požadovat reálná vozidla a reálné služby,“ uvedl.

U obou oblastí teď kraj nepožaduje nové vozy, jako u všech regionálních autobusových linek, ale repasované menší vlaky. „Protože původně jsme předpokládali dotaci z operačního programu Doprava (jako na linkách z Plzně do Domažlic a Horažďovic), ale Ministerstvo dopravy pro kraje žádné další prostředky nepřipravilo,“ řekl. Podle Pakandla to neznamená, že půjde o horší jednotky. „Budou v novém kabátě na podvozcích z roku 1995 a novějších, ale z pohledu životnosti vlaku to neznamená vůbec nic,“ řekl. Budou mít zcela nové sedačky, USB porty, v barvách Plzeňského kraje. „Bude to kompletně předělané a odpovídat nejmodernějším parametrům dopravy. Cestující uvnitř nepozná, že sedí ve vlaku, který je starý 20 až 25 let, protože bude použita jenom ta kostra vlaku,“ uvedl Pakandl. Jeho životnost bude stejná jako u nových souprav.

Shánění těchto vozidel ale není jednoduché, protože na území ČR nejsou. „V krajích se jezdí ve vlacích ze 60. a 70. let, což je 80 procent vozového parku v zemi. Takže se hledá v Evropě,“ uvedl. Podle informací ČTK potřebuje kraj přes 30 vlaků.

Objem dopravy bude záviset na daňových příjmech. Vinou koronaviru už kraj mírně spoří - tři procenta na vlacích a stejně na autobusech. „Ale s ohledem na to, jak poslední roky rostl objem veřejné linkové i drážní dopravy, tak to není krok zpátky,“ uvedl Pakandl.

Kraj bude muset reagovat na případné propady tržeb, protože provozuje integrovanou dopravu v tzv. brutto režimu, kdy přebírá riziko tržeb z jízdného. „A tak každý propad, třeba kvůli koronaviru, bude muset kraj ve vyúčtování dohradit. Letošní problémy, kdy se propadly tržby na vlacích o deset milionů korun měsíčně a shodně na autobusech, doženou kraj příští rok. Pokud se cestující nevrátí do veřejné dopravy a propad tržeb bude pokračovat, tak to bude muset zohlednit v objemu kilometrů,“ řekl.

Doporučované