Hlavní obsah

Po nezdařené operaci se znovu učila chodit. Legenda české kosmetiky líčí chvíle, kdy byznys šel stranou

Rozhovor s Evou Štěpánkovou, majitelkou firmy Ryor v pořadu Ženský byznys Petry Krmelové. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

30. 9. 2019 19:36

Eva Štěpánková, majitelka české kosmetické legendy, je pověstná svou vytrvalostí a elánem. Byznys založila doslova z ničeho před 28 lety. Tak, jak firma rostla a prostory už nestačily, se několikrát stěhovala. Nakonec zakotvila v roce 1997 v Kyšicích u Kladna, kde je výroba, ale i vývoj a testování. Dnes vyrábí kosmetická legenda na 220 produktů.

Článek

Poslední dva roky byly pro Evu Štěpánkovou těžké. Předtím neúnavná žena, která neznala pauzy, se jednoho rána probudila s bolestí v zádech. Následovala nevyhnutelná operace – jejím výsledkem bylo 12 šroubů v páteři.

Během pooperační péče se stav první dámy české kosmetiky rapidně zhoršil. Objevil se zánět, prudký alergický šok na antibiotika, kompletní metabolický rozvrat, horečky. Během dalších měsíců to vypadalo, že nastane úplný konec.

„Abych byla upřímná, myslela jsem, že maminka umře. Tak jsem chtěla, aby aspoň umřela doma,“ líčí její dcera Jana Štěpánková. Tehdy se rozhodla vzít si maminku do vlastní péče. Zajistila fyzioterapeuta, masérku i pečovatelku a s jejich pomocí se o paní Evu doma starala.

Nově složený tým učil zakladatelku firmy Ryor znovu chodit.

První dáma české kosmetiky

Ocenění pro Evu Štěpánkovou:

2018 – umístění v rubrice „7 nad 70“ časopisu Forbes. Pravidelně v žebříčku Nejvlivnější ženy Česka.

2015 – nominace na Český goodwill (za odpovědný přístup k podnikání, morálním kvalitám a poctivou práci).

2010 – 5. příčka v anketě Hospodářských novin „Top 25 žen českého byznysu“

Dcera Jana se mezitím ujala vedení firmy.

„Musím říct, že předtím jsem prací úplně žila, nedovedla si představit, že se něco děje beze mě. Poprvé v životě jsem ztratila o firmu zájem. Bylo mi všechno jedno,“ vzpomíná na nejhorší chvíle Eva Štěpánková.

Zdravotní komplikace se ozývají stále, ale podnikatelka už zase vypadá jako v letech plné síly. „Všechno jsem v životě přehodnotila. A snažím se zvolnit, a třeba cvičit,“ usmívá se. Dokonce si oficiálně nechala v 74 letech vyměřit i důchod, což předtím odmítala.

Z „kosmeťáku" k vlastnímu byznysu

Název její firmy Ryor vznikl jako zkratka ze dvou slov: rybíz a oranž. Což byly první ingredience, které Eva Štěpánková pro parfemaci svých krémů použila.

Příběh její kosmetiky se píše už od roku 1991. Štěpánková, pocházející z Poděbrad, původně pracovala v tzv. kosmeťáku, tedy v Ústavu lékařské kosmetiky jako vedoucí výroby. Ve 43 letech odešla na mateřskou dovolenou. Jako samoživitelka si uvědomila, že potřebuje uživit dceru, ale zároveň už nechce prodávat vlastní nápady někomu druhému. Založila tak firmu ve svém rodinném domě v Praze na Strahově. „Byla to doba, kdy jsem pomocí mixéru vyráběla krémy i v kuchyni," vzpomíná.

Příběh značky Ryor. Začátky kosmetické legendy. Archivní fotografie a televizní reklama z roku 1993 (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

V počátcích Ryor vyráběl jen profesionální řadu pro kosmetičky a živil 5, 6 zaměstnanců.

Ryor

vznik: 1991

název RYOR: RYbíz – ORanž

80 zaměstnanců

220 produktů

vývoz: do více než 20 zemí

nově: portugalsky mluvící země

Dnes firemní areál dává práci osmi desítkám lidí a dcera Jana je dnes spolumajitelkou a má na starost hlavně obchod a marketing.

„Maminka je chemik, vývojář, já jsem zase organizátor, marketing mám ráda, komunikaci se zákazníkem – my jsme v tandemu“, říká Jana Štěpánková.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované