Hlavní obsah

Podnikatelský majstrštyk. Na prodělečném e-shopu čeští byznysmeni vydělali

Foto: ČTK

Ilustrační foto.

Reklama

Navzdory tržbám okolo 20 miliard korun se až nyní internetová skupina Mall začala vymaňovat z dlouholetých ztrát. Přesto polská skupina Allegro koupila Mall a logistickou firmu WeDo za 25 miliard korun.

Článek

Psal se říjen 2015, když parta českých a slovenských miliardářů převzala od jihoafrické skupiny Naspers přední tuzemský e-shop Mall.cz. Za internetový obchod a cenový srovnávač Heureka tehdy zaplatili přes pět miliard korun. Po šesti letech prodali Mall a logistickou společnost WeDo polské skupině Allegro za 25 miliard. A to ještě bez dobře vydělávající Heureky. Na rozdíl od tohoto nákupního rádce je přitom Mall dlouhodobě na tom se ziskovostí na štíru.

Pro dosavadní majitele Mallu představuje transakce majstrštyk. Navzdory tomu, že jim firma dosud nevydělávala, zhodnotili díky prodeji Allegru svou investici trojnásobně. Informaci o výši zhodnocení přinesl na sociální síti Twitter člen představenstva PPF Vladimír Mlynář.

„Zveřejněná cena je přibližně na úrovni, kterou trh a analytici očekávali. Původní vstupní cena byla ovlivněna tlaky mezi předchozími vlastníky. Výstupní cena naopak odráží realitu trhu. Ke zhodnocení je nutné pogratulovat a vyjádřit velký respekt,“ komentoval matador české e-commerce Martin Kasa.

Zápas o překlopení byznysu z červených do černých čísel byl pro Mall v posledních letech úkolem číslo jedna. Celá Mall Group měla podle poslední zveřejněné výroční zprávy za finanční rok končící v březnu 2020 prodělek 1,7 miliardy korun.

Za poslední finanční rok zatím společnost kompletní výsledky nezveřejnila. Spolu s aktuální transakcí Mall pouze uvedl, že jeho ziskový ukazatel EBITDA, tedy zisk před započítáním úroků, daní a odpisů, je na nule. Je to poprvé, kdy se firma mohla pochlubit lehce kladným výsledkem.

Dosavadní majitelé Mall Group a WeDo

  • PPF 40 procent
  • EC Investments (Daniel Křetínský a Patrik Tkáč) 40 procent
  • Rockaway Capital 20 procent

Dosavadní ztráty společnost zdůvodňovala hlavně vysokými investicemi. Skupina zároveň kromě Mallu musela integrovat do koncernu několik dalších e-shopů, mimo jiné specialistu na elektroniku CZC.cz. Firma investovala rovněž do akvizice a přebudování logistické společnosti In Time, která se změnila na WeDo.

„Mall patří z hlediska velikosti i tržní pozice mezi naprostou špičku tuzemské e-commerce s významným přesahem do regionu střední Evropy. Díky propojení strategických a finančních investorů ve své majetkové struktuře mohl investovat nejen do marketingu, ale také do věcného, technického a územního rozvoje. To se projevilo v jeho rychlém růstu, včetně budování a integrace nových entit,“ uvedl Petr Kymlička, partner v poradenské společnosti Moore Czech Republic.

Hledání černých čísel

Přesto ale ztrátové hospodaření začalo mezi vlastníky Mallu vzbuzovat nevoli. Ztrátové hospodaření bylo pro Mall mimochodem o to palčivější, že lídr tuzemského internetového obchodování a největší konkurent Alza.cz je dlouhodobě v plusu.

„Musíme se dynamičtěji posouvat k cílům, které byly stanoveny našimi akcionáři, což jednoznačně znamená, že se máme dynamičtěji posouvat k zisku,“ řekl před rokem v rozhovoru pro SZ Byznys Jakub Střeštík z vedení Mallu.

Co skupina Allegro převzala a co zůstalo dosavadním akcionářům

Co Allegro kupuje:

  • Mall Group
  • WeDo

Co Allegro nekupuje:

  • Heureka Group
  • Vivantis
  • Mall Pay
  • Mall.TV
  • Košík.cz

Tato slova pronesl vrcholový manažer skupiny v době, kdy se již pomaličku začal chystat velký exit. První informace o plánovaném prodeji začaly prosakovat letos v březnu. Mezi zvažovanými variantami byl i prodej přes burzu. Nakonec ale zvítězil přímý prodej Allegru.

Skupina Allegro není na českém trhu nováčkem. Již v minulosti zde velmi aktivně působila.
Petr Kymlička, Moore

„Skupina Allegro není na českém trhu nováčkem. Již v minulosti zde velmi aktivně působila. Do jejího portfolia patřil například aukční portál Aukro. Zhruba před pěti či šesti lety se však začala z našeho trhu stahovat a upřednostňovat trh polský. Její akvizice skupiny Mall je signálem, že se český trh stává atraktivnějším a že se zde podařilo vybudovat entitu, která je svou velikostí a tržním záběrem hodná pozornosti takových hráčů, jako je Allegro,“ uvedl investiční specialista Kymlička.

Zájem na prosperitě

Překlopení Mallu do zisku je důležité také kvůli tomu, jaká bude konečná cena transakce. Allegro totiž koupilo Mall a WeDo za 881 milionů eur, což je cena očištěná o dluh. Pokud se ale e-shopu bude dařit dobře, můžou si dosavadní akcionáři přijít ještě o 50 milionů eur navíc.

Na prosperitě nového uskupení budou mít dosavadní vlastníci Mallu zájem také díky tomu, že Allegro jim část kupní ceny může uhradit svými akciemi. Jaký podíl budou trio PPF, Křetínský s Tkáčem a Rockaway v Allegru mít, ale bude jasné až poté, co bude celá transakce vypořádána. Definitivní uzavření obchodu včetně razítek od antimonopolních úřadů se očekává do konce prvního pololetí 2022.

Mall.cz patří mezi nejstarší české internetové obchody. Jeho kořeny sahají do roku 2000, kdy trio mladých podnikatelů v čele s Ondřejem Frycem založilo e-shop nazvaný Bilezbozi.cz. Z původního prodejce ledniček a mikrovlnek se ale rychle stal obchod nabízející mnohem širší paletu zboží. S tím přišlo i přejmenování obchodu na Mall.cz.

Už pět let po svém vzniku firma zahájila expanzi do zahraničí a zařadila se mezi nejrychleji rostoucí technologické společnosti. V roce 2008 do Mallu nalily nový kapitál investiční fondy Intel Capital a 3TS Capital Partners. O čtyři roky později převzal většinový podíl v Mallu jihoafrický technologický koncern Naspers.

Těžké kormidlování

Další milník přišel v roce 2015, když Mall ovládla za více než pět miliard korun trojice dosavadních akcionářů. Do skupiny navíc přibyla řada dalších e-shopů. Z holdingu se naopak vyčlenila například skupina cenových srovnávačů Heureka Group.

„Poslední roky jsem vnímal, že se Mall Group soustředila zejména na konsolidaci a opustila pozici inovátora. Tento dluh teď bude velkou výzvou pro nové vlastníky. Myslím, že si málokdo umí představit, jak těžké bylo kormidlovat skupinu Mall v posledních letech,“ poznamenal internetový byznysmen Kasa.

Tato slova ilustruje dění na čele skupiny v posledních letech. Po akvizici řídil Mall osobně Jakub Havrlant. V červnu 2019 se stal generálním ředitelem Mall Group Oldřich Bajer. Navzdory velkým ambicím ale v čele firmy vydržel jen rok. Loni v létě Mall oznámil Bajerův odchod. Důvodem měly být neshody ohledně dalšího řízení firmy. Později ale zástupci firmy připustili, že za odchodem Bajera byly také pokračující prodělky e-shopu.

Na začátku letošního roku přišel do čela Mall Group manažer Jan Hanuš. Tedy člověk, který předtím pro skupinu PPF mimo jiné řídil telekomunikační byznys v Maďarsku. Právě tento člověk blízký PPF nakonec dohlédl na dotažení prodeje Mallu až do současného velkého finále.

Reklama

Doporučované