Hlavní obsah

Policie popsala fintu, která je ještě lepší než česká losovačka

Foto: Profimedia.cz

Policie rozšířila obvinění v kauze libereckého dopravního podniku a firmy BusLine. Popisuje zakázku, u níž podle ní bylo na úplatky vyčleněno 750 tisíc korun.

Reklama

Nový policejní dokument popisuje, jak se manipulovaly zakázky v pátém největším městě republiky.

Článek

Rok a půl poté, co zahájili trestní stíhání v korupční kauze kolem libereckého dopravního podniku a firmy BusLine, předložili policisté další zjištění, jak se podle nich ovlivňovaly veřejné zakázky v severočeském Liberci.

Nové detaily o kauze přináší policejní dokument, podle něhož se také významně rozšířil počet obviněných v případu (na 17 osob a 14 firem).

Vyšetřovatelé v něm nyní nově zdokumentovali dění kolem čtyř veřejných soutěží, z nichž jednou byla i ta na snížení energetické náročnosti budovy měnírny v Liberci. Jde o akci, kterou částkou 1,3 milionu dotovala Evropská unie.

Vyšetřovatelé uvedli, že podle nich z této zakázky šlo na úplatky 750 tisíc korun. Přímočarý způsob, jakým byla zakázka podle nich zmanipulována, přitom připomíná nechvalně známé časy takzvané „karlovarské losovačky“, při níž dokázali organizátoři soutěže veřejně vytáhnout z osudí předem vybrané firmy.

Tajné policejní odposlechy podle detektivů zaznamenaly, že v zakázce v Liberci byla od začátku protežovaná společnost Stavokonstrukt Plus.

Prosazoval ji tehdejší předseda libereckého dopravního podniku a bývalý zastupitel za hnutí ANO Pavel Šulc (členství v ANO mu skončilo na konci roku 2016, kdy byla buňka v Liberci zrušena), který je nyní v kauze obviněn.

„Já prostě na tutovku chci, aby to tamta firma prostě dostala, aby to prostě dělali,“ citují policisté Šulcova slova při debatě s tehdejším šéfem místního dopravního podniku a dalším obviněným Lubošem Wejnarem.

Jenomže cestu protežované společnosti k zakázce provázely komplikace. Dva dny předtím, než se měly otevřít obálky s nabídkami, se proto Wejnar se Šulcem sešli znovu a policie z odposlechů zachytila informaci, že jednatel Stavokonstruktu Plus nestihne nabídku včas celou vyplnit. Ředitel dopravního podniku a bývalý politik hnutí ANO se proto podle policie dohodli, že firma pošle místo řádné nabídky s cenou jen titulní stránku, na které bude název firmy, její razítko a podpis.

Wejnar a Šulc se pak podle policie dohodli, že se zařídí, aby neúplnou nabídku nikdo nekontroloval. Že Wejnar jako předseda komise obálku Stavokonstruktu otevře jako poslední a prostě oznámí, že firma nabídla o zhruba deset tisíc méně než bude činit do té doby nejnižší nabídka od konkurentů.

„Tam ten rozdíl nemusí bejt nějak markantní ani dramatickej, tam prostě, když to bude o kačku levnější, tak firma vyhrála, ale o kačku to tam dávat nebudeme,“ zaznamenal odposlech Šulcova slova.

A tehdejší ředitel dopravního podniku souhlasil. „Řekněte, já nevím, třeba minus deset tisíc,“ uvedl.

Stavokonstrukt Plus nakonec obálku doručil šestnáct minut před vyhodnocením nabídek. A její nabídka ve výši 4 109 156 korun bez DPH byla o 9 777 korun nižší než ta, kterou podal nejbližší konkurent, firma L&P stavební.

Policie však uvádí, že bývalý politik hnutí ANO Pavel Šulc poté nebyl s vysoutěženou částkou spokojen. Myslel si, že se nabídka bude pohybovat okolo 4,8 milionu, kterou původně odhadoval dopravní podnik.

„Já jsem očekával, že se to někde kolem těch čtyřech osmi, prostě kolem toho, bude třeba motat,“ řekl Šulc podle policejního dokumentu Wejnarovi a policie zaznamenala, jak to doplnil o několik dní později dalším výrokem: „To radši sedět doma, než abych tady něco dělal zadarmo.“

Kvůli vysoutěžené ceně nakonec Stavokonstrukt Plus o zakázku ztratil zájem a dopravní podnik musel soutěž vyhlásit znovu.

Nakonec vyhrála firma Stav-Agency, která nabídla 3 699 639 korun bez DPH. Její jednatel Jiří Šmíd policistům řekl, že odhadl zisk na této zakázce na 500 tisíc korun.

Podle obvinění, které zformulovali policisté, získal Pavel Šulc později na úplatcích více než 1,3 milionu korun. Jeho advokát Jiří Schüller však tvrdí, že dosud vyšetřovatelé neprokázali, že se Šulc dopustil trestné činnosti.

„Je zřejmé, že hájil zájmy občanů, a jsme toho názoru, že neexistuje žádný konkrétní důkaz, který by byl v jeho neprospěch. Kauzu vnímáme jako dozvuk politického boje,“ uvedl navzdory policejním zjištěním pro Seznam Zprávy Šulcův advokát.

Wejnar pak Seznam Zprávám řekl, že se k obvinění nemůže vyjadřovat.

Dopravní podnik může přijít o dotace

Nejen kvůli výše popsaným okolnostem kolem zakázky na měnírnu libereckému dopravnímu podniku hrozí, že může přijít o peníze z evropských dotací. Policie totiž rozšířila obvinění i kvůli zakázce na jízdenkové automaty, na kterou také měly jít peníze z dotací EU – celkově 19,5 milionu korun.

„Pokud se tyto informace potvrdí, bude to pravděpodobně znamenat ztrátu dotačních prostředků v řádu mnoha milionů korun z několika investičních projektů. Tuto případnou škodu bychom jako poškození vymáhali na vinících,“ napsal Seznam Zprávám předseda představenstva Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou Michal Zděnek.

Policisté dále uvedli, že skupina kolem podnikatele Jiřího Vařila ovlivnila rovněž zakázku na opravu křižovatky v Liberci. Vyšetřovatelé popsali, že díky zákulisním jednáním se soutěže zúčastnily jen dvě firmy.

Nejlepší nabídku dala firma Sovis CZ, kterou podle policistů Vařil ovládal. Zakázku měla získat za 6,9 milionu korun. Za zhruba dva měsíce se dodatkem změnila a celková cena byla ve výši 7,7 milionu.

Podle policie si však v dopravním podniku byli vědomi, že cena je nadsazená. Dokumentuje to přepisem tajně nahraného rozhovoru mezi ředitelem Wejnarem a provozně-technickým ředitelem dopravního podniku Ludvíkem Lavičkou.

„Já bych si dovedl ještě představit šest a půl milionu,“ říká podle policie k ceně za zmíněnou zakázku Wejnarovi Lavička. „Jak se nám do toho někdo šťourne, tak je to v pytli,“ dodává podle policistů.

Firma Sovis CZ, která zakázku získala, policistům napsala, že z této zakázky měla čistý zisk přes 504 tisíc korun.

Reklama

Doporučované