Hlavní obsah

Poptávka po rostlinném „mase“ roste. Lidé za něj zaplatí i čtyřnásobek

Foto: Flickr

Rostlinné alternativy masa se v poslední době těší velké oblibě.

Reklama

Supermarkety rozšiřují nabídku masových alternativ, aby uspokojily zvýšenou poptávku. Za 200 gramů rostlinného masa zákazníci zaplatí přibližně stejně jako za kilo hovězího. Náhražku vyhledávají hlavně vegani.

Článek

Rostlinné alternativy masa získávají mezi zákazníky na popularitě. Dokazuje to i expanze bezmasých alternativ na český trh. „Prodej alternativ masa roste s přibývající nabídkou kvalitních produktů a povědomím spotřebitelů o jejich benefitech. Zákazníci jsou alternativám více otevřeni v souvislosti s otázkou zdraví a udržitelnou produkcí potravin,“ potvrdila tisková mluvčí obchodního řetězce Globus Lutfia Volfová.

Globus proto v posledním roce rozšířil svou nabídku rostlinných náhražek masa o nové produkty jako burgery, párky, klobásy a mleté maso. Podobně je na tom i online supermarket Rohlik.cz, který aktuálně nabízí 68 náhražek masa. „Je to trend. Čím dál tím víc lidí se přiklání k vegetariánské či veganské stravě, ať už ze zdravotních důvodů, nebo v rámci životního stylu a morální zodpovědnosti vůči planetě,“ říká PR manažerka e-shopu Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Podle Svoboda Kuhnové prodá Rohlik.cz kolem 5000 kusů veganských uzenin a 9000 výrobků z masové alternativy za měsíc. U párků a klobás zaznamenal meziroční nárůst o 350 procent, u rostlinného masa pak o 155 procent.

Na trhu je patrný i vyšší počet producentů bezmasých výrobků. „Trendy udávají v naprosté většině společnosti z USA a západní Evropy. Snažíme se proto podporovat regionální dodavatele a vyrábíme i vlastní produkty pod privátní značkou,“ uvedla Svoboda Kuhnová.

Podle agentury Bloomberg zaznamenal větší zájem i výrobce bezmasých produktů Beyond Meat, jehož výrobky jsou dostupné také v Česku.

Nic pro chudé

Náhražka masa se však prodraží. Zákazníci za ni zaplatí téměř čtyřnásobek. Kilo vyjde přibližně na 800 korun, zatímco stejné množství mletého hovězího masa stojí kolem 200 korun. Nemůže si ji proto dovolit úplně každý. Po alternativách sahají hlavně ti, kteří maso nejedí. „Jsou zákazníci, kteří jsou vegani a nemají jinou možnost než si kupovat tuto alternativu,“ vysvětluje Volfová.

Výroba alternativ je oproti produkci hovězího masa šetrnější k životnímu prostředí. Náhražky jsou založeny čistě na rostlinných ingrediencích, jako jsou luštěniny, řepa a oleje. Ty produktům dodávají proteiny a narůžovělou barvu, takže se výrobek konzistencí blíží živočišnému masu. Příprava rostlinného masa se nijak neliší od opékání nebo grilování potravin zvířecího původu.

Veganské maso v masovém měřítku

Zvýšený zájem o veganské maso je i ve Spojených státech. Agentura Bloomberg uvedla, že největší americký řetězec maloobchodů Walmart se rozhodl, že ve svých 2000 obchodech v USA bude prodávat vegetariánské burgery od firmy Impossible Foods. „Je to důležitý milník, protože jsme nyní připraveni sloužit masám ve velkém měřítku,“ uvedl finanční ředitel Impossible Foods David Lee.

Společnost Impossible Foods velmi rychle rozšiřuje distribuci svých výrobků. Lidé totiž k myšlence masa vyrobeného na rostlinné bázi stále více tíhnou. Firma vydělala hlavně během karantény, kdy si lidé museli vařit doma a jedli méně živočišných produktů. Ve Walmartu se zvýšila poptávka po rostlinném mase o 23 procent.

Reklama

Doporučované