Hlavní obsah

Praha není jenom most a Hrad. Turisty chce město dostat z plného centra

Foto: Prague City Tourism

Nejen Hrad, Karlův most a orloj, ale také třeba Letná a mnoho dalších atraktivních lokalit může být příštím turistickým trhákem.

Reklama

V Praze se turisté budou moci v budoucnu vydat i po trasách mimo centrum, vznikne turistická aplikace a karta a zavedena bude známka udržitelného turismu pro obchodníky.

Článek

Praha bude nadále pokračovat v kampani podporující turismus, který je letos zasažen dopady pandemie nemoci covid-19 a zaznamenává miliardové ztráty. Má rovněž novou koncepci cestovního ruchu, která se jmenuje Zájmy Prahy na prvním místě.

„Tento materiál (koncepce) vznikal několik měsíců a na jeho začátku byla potřeba postavit se čelem k overturismu, který nás léta trápil. Nyní jsou ulice prázdné, ale tento stav není finální a doufáme, že se budou turisté vracet a turistický ruch se obnoví. A na tu dobu chceme být připraveni,“ řekla pražská radní Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Koncepce má zohlednit, co město potřebuje a jak s turismem nakládat. Jejím heslem je zmíněný název. „Chceme vyjádřit změnu pohledu na podobu turismu, kdy více neznamená lépe. Dáváme důraz na udržitelný rozvoj města, respekt ke kulturnímu dědictví a životu obyvatel města,“ řekla Třeštíková.

Městská firma Prague City Tourism má nyní podle členky představenstva Jany Adamcové připraveno a rozpracováno 58 projektů, které mají pomoci zkvalitnit podobu turismu. Z evropských fondů chce firma získat peníze na vytvoření aplikace, která by umožnila řídit tok turistů a zasílat jim informace. „Umožnila by nám dynamické řízení turismu, které nyní nemáme,“ řekla.

Připravovány jsou nové trasy, které by turisty odvedly z přeplněného centra. „Nechceme, aby Prahu vnímali pouze jako Hrad, Karlův most a orloj,“ řekla Třeštíková. Vznikne nová turistická karta Prague Visitor Pass, která nabídne benefity, slevy a dalších výhody.

S podnikateli a jejich organizacemi Prague City Tourism diskutuje o vzniku známky udržitelného turismu, kterou by se snažili podnikatelé získat. „Jednalo by se o známku, o kterou by se snažili podnikatelé v hlavním městě. Tato známka by nám umožnila v propagaci města prioritizovat udržitelné podnikaní. To by městu umožnilo například podpořit tyto udržitelné provozy,“ řekla Adamcová.

Vedení města bude pokračovat v kampani V Praze jako doma, která do města přes léto přilákala téměř 70 000 turistů. V současné době ale čeká na další vývoj pandemie koronaviru. „Velkou otázkou budou Vánoce a s tím spojené trhy a další události, které lákají. Budeme sledovat, jak se situace bude vyvíjet, a podle toho budeme reagovat. Pokud budeme moci dělat trhy a další, tak to se odrazí na podobě kampaně,“ řekla Třeštíková. Na podporu turismu letos na jaře město dalo 121 milionů korun.

Fakta

Na Prahu připadá víc než polovina českého HDP z turismu

Loni přijelo do Prahy 8,03 milionu turistů. Strávili zde 18,46 milionu nocí a průměrná délka pobytu je 2,29 noci. Praha generuje 60,3 procenta z celkového HDP České republiky v oblasti turismu.

V zájmu turistů na špici Evropy

Praha patří mezi nejrozvinutější a nejnavštěvovanější městské turistické destinace v Evropě i ve světě. V roce 2018 byla na sedmém ze 126 evropských měst v počtu přenocování návštěvníků. V počtu příjezdů Praha zaujala ve stejném roce dokonce 6. místo v Evropě a 20. v rámci celého světa. V hlasování samotných cestovatelů skončila na 7. místě podle platformy Tripadvisor. Mezinárodní příjezdy rostly v průměru v posledních deseti letech o 6 %, což je více než evropský i celosvětový průměr. V letech 2018 a 2019 však tempo růstu mezinárodních příjezdů do Prahy významně zpomalilo.

Za sezonu utratí rekreanti šest miliard euro

Celkové příjmy z příjezdového cestovního ruchu České republiky v roce 2016 činily 5,7 miliardy euro, ovšem podíl příjmů na počet příjezdů je pod průměrem EU. Praha je významně závislá na zahraniční poptávce – zahraniční turisté zde v roce 2016 utratili 5,9 miliardy euro, což je 88 % z celkové útraty turistů.

18,5 milionu pražských nocí

Za rok 2019 do Prahy přijelo více než 8 milionů turistů a strávili zde téměř 18,5 milionu nocí. Průměrný počet přenocování je však pouze 2,29 noci. Zatímco počet návštěvníků Prahy dlouhodobě narůstá, průměrná doba jejich pobytu se zkracuje: v roce 1996 byla průměrná doba pobytu v hromadných ubytovacích zařízeních 3,7 dne, do roku 2019 se tak zkrátila o více než 1,4 dne. Praha však není výjimkou a zcela běžným světovým trendem posledních let je zkracování pobytu na úkor pobytů ve více destinacích nejen v městském turismu. Reálně necestuje jen o mnoho více osob, ale cestují na více míst a častěji (několikrát v roce).

Nejvyšší turistický HDP v Evropě

Praha generuje více než 60 % HDP vyprodukovaném v cestovním ruchu Česka. To představuje nejvyšší podíl ze sledovaných evropských měst a ukazuje na silně dominantní postavení cestovního ruchu Prahy v rámci státu. V Praze přispívá cestovní ruch 5 % k HDP města. Rovněž s 8 % podílem cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti je Praha na špici evropského žebříčku – druhá za Amsterdamem. Zaměstnanost roste pomaleji než růst HDP v cestovním ruchu Prahy, do roku 2026 očekává nárůst jen o 0,9 % (větší než například v Barceloně, ale menší než v jiných městech).

Extrémní zatížení Prahy

Z hlediska hustoty cestovního ruchu Praha zásadně převyšuje jiná evropská města s 257 příjezdy na hektar. V Praze se zároveň cestovní ruch koncentruje na výrazně menší ploše, než je tomu například ve Vídni, Londýně, Berlíně či Římě, a její zatížení cestovním ruchem je tak ve skutečnosti mnohem vyšší.

Reklama

Doporučované