Hlavní obsah

Trupy boeingů opouštěly továrny se závažnými chybami, řekl bývalý inspektor

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Acefitt, Wikimedia Commons

Boeing 737 MAX, model který v letech 2018 a 2019 dvakrát havaroval.

Podle bývalého inspektora společnosti Spirit AeroSystems, opouštěly trupy letadel Boeing výrobu s řadou chyb. Na každém se údajně nacházely desítky až stovky nedostatků. Výrobce ale tato tvrzení označuje za nepravdivá.

Článek

Trupy letadel Boeing, které vyráběl největší firemní dodavatel Spirit AeroSystems, opouštěly továrny pravidelně se závažnými nedostatky. Řekl to bývalý inspektor kvality Santiago Paredes, který ve firmě Spirit AeroSystems z amerického Kansasu dříve pracoval. Stanici BBC řekl, že na dílech připravovaných k expedici do Boeingu často nacházel až 200 závad.

Paredes řekl, že se mu přezdívalo „showstopper“, protože zpomaloval výrobu, když na zjištěné problémy upozorňoval. S obviněními ohledně kvality práce v samotném Boeingu dříve vystoupili i jiní lidé.

Paredesův bývalý zaměstnavatel uvedl, že s těmito obviněními rozhodně nesouhlasí. „Proti jeho tvrzením se důrazně ohrazujeme,“ uvedl mluvčí společnosti Spirit.

Obvinění vůči Spiritu Paredes vznesl v exkluzivním rozhovoru s BBC a s americkou televizní stanicí CBS. Popsal, co podle svých slov zažil za dobu práce ve firmě v letech 2010 až 2022. Často prý nacházel „50 až 100, 200“ závad na trupech - hlavní části letadla - které měly být předány Boeingu.

„Nacházel jsem spoustu chybějících spojovacích prvků, spoustu ohnutých dílů, někdy i chybějící části,“ uvedl Paredes. Na problémy ve firmě upozornil jako takzvaný whistleblower, což je zaměstnanec, který úřady upozorní na nezákonné či neetické praktiky na pracovišti.

V letech 2018 a 2019 zahynulo při dvou vážných nehodách letadel Boeing 737 MAX dohromady 346 lidí. Letadla pak byla z rozhodnutí úřadů v celém světě na více než rok a půl odstavena z provozu.

Doporučované