Hlavní obsah

Pražská MHD jako Netflix nebo Spotify. Solidním plátcům vrátí část peněz

Foto: DPP

V praxi by to mohlo fungovat tak, že pokud si člověk koupí dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, bude mu následně vrácena částka ve výši tří nebo čtyř měsíců zpět.

Praha Sobě chce vracet lidem s měsíčními kupony MHD při řádném placení část peněz. Měsíční kupon za 550 korun tak zlevní a sníží se rozdíl ceny oproti ročnímu, který stojí 3650 korun, tedy asi o tři tisíce méně než 12 měsíčních.

Článek

Vrácené peníze by si lidé buď nechali na svém kontě v aplikaci PID Lítačka, nebo by je dostali na svůj bankovní účet.

S návrhem přišel náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Chci pomoct zodpovědným Pražanům. Cena měsíčního kuponu zůstane stejná, ale zvýhodnění se dočkají pravidelní a zodpovědní plátci, kteří si budou měsíční kupon kupovat online,“ uvedl.

Podle něj se město inspirovalo u společností poskytujících online služby s hudbou, filmy či seriály, jako jsou Netflix nebo Spotify. „V praxi by to mohlo fungovat tak, že pokud si člověk koupí dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, bude mu následně vrácena částka ve výši tří nebo čtyř měsíců zpět. Každý si bude moct vybrat, zda si je nechá ve virtuální peněžence na svém zákaznickém účtu v rámci PID Lítačky na další kupony, popřípadě si je nechá vrátit na svůj účet,“ uvedl Scheinherr.

V přepočtu by pak měsíční kupon vyšel na 366 korun a celkem by cestující zaplatili 4392 korun za rok namísto současných 6600 korun.

„Praha nemá vydělávat na chudobě“

Změna má umožnit cestovat s platným jízdním dokladem i lidem, kteří si nemohou dovolit jednorázový nákup ročního kuponu. „Současný stav není morálně ani systémově správně. Ve volební kampani jsme slíbili, že bude slyšet hlas rodin a Pražanů s nízkými příjmy, kteří si každý měsíc zbytečně kupují měsíční kupon, a tím ve výsledku výrazně přeplácejí cenu toho ročního. Město nemá vydělávat na chudobě,“ sdělil Scheinherr.

Ve hře byly podle náměstka tři varianty. Kromě výše zmíněné také možnost platit jen část ceny a zbytek by cestující měl zadarmo. To by ale znamenalo, že by město muselo platit darovací daň. Třetím návrhem byl nákup na úvěr. „Nepřipadal v úvahu od začátku. Poslední, co potřebujeme, je více Pražanů v exekucích. Nehledě na to, že dopravní podnik nemá bankovní licenci,“ dodal.

Praha chystá několik změn, které by se mohly zásadně dotknout dopravy ve městě. Chystá zdražit jízdné právě v městské hromadné dopravě a také parkovné v modrých zónách. Důvodem jsou důsledky koronavirové pandemie, při které se hlavnímu městu výrazně propadly příjmy z jízdného hlavně od turistů.

Přidržíme-li se MHD, tam by roční kupon měl zdražit z nynějších 3 650 zhruba na 5 500 korun. Scheinherr uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravní podnikem o různých variantách a scénářích. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl.

Čímž nenadchnul ani své koaliční partnery.

„Zásadním požadavkem v diskuzi o jízdném v MHD, která stále probíhá, je pro mě zprůhlednění a kontrola hospodaření dopravního podniku. Požadujeme úspory na provozních výdajích. DPP je v gesci hnutí Praha Sobě, Piráti mají v dozorčí radě dva hlasy – většinu má PS a Spojené síly pro Prahu,“ komentoval plány na zdražování pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4 750 na 3 650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy korun. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

Skokové navýšení ale může podle některých odborníků přinést rozporuplné výsledky. „Dlouhodobě jsou ceny v MHD v Praze neudržitelné. Město na dopravu doplácí víc, než je únosné, takže zvýšení cen není reálné zabránit,“ řekl Seznam Zprávám například Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu ze spolku AutoMat. „Problémem může být, o kolik se zdražuje. Jde-li o skokový nárůst, může to v důsledku být pro hromadnou dopravu negativní. Část lidí, kteří si jízdné nebudou moci dovolit, může začít jezdit načerno. Jiní si zase spočítají, že už se jim vyplatí používat pro dopravu po Praze auto.“

Doporučované