Hlavní obsah

Proč Češi bourají? Velký přehled dopravních nehod podle zavinění

16. 1. 16:55

Uplynulý rok byl v Česku unikátní nižším počtem nehod, hlavní problémy ale trvají. Řidiči se nejčastěji nevěnují řízení, nepřizpůsobují jízdu okolnostem a jezdí v protisměru.

Článek

Jak mapu číst?

🔶 Jednotlivé body zobrazují každou jednotlivou nehodu, k níž došlo v uplynulém roce a u níž zasahovala Policie České republiky. Místo odpovídá souřadnicím, jak je evidují policejní statistici.

🔶 Kliknutím na legendu je možné filtrovat zobrazení nehod podle zavinění.

🔶Pro detail je nutné přiblížit mapu zoomem.

🔶 Najetím myši na vybraný bod (popřípadě poklepáním na mobilu) se zobrazí detaily o nehodě: datum, příčiny a následky.

🔶 Dynamická verze mapy, kde je možné přehrát si vývoj v čase po jednotlivých dnech, je umístěna na konci článku.

Češi na silnicích

Redakce Seznam Zpráv sestavila sérii map a dalších doprovodných vizualizací podle pravidelných výročních statistik, které vydává Policie České republiky vždy začátkem roku.

Tentokrát se zaměřila na souhrnné následky dopravních nehod a na jejich hlavní příčiny. Cílem je sledovat nejen následky dopravních nehod, ale zejména jejich příčiny, proto budou analýzy zaměřené primárně na alkohol za volantem, věnování se řízení a délce praxe řidičů.

„To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenský problém. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry,“ zhodnotil loni situaci na českých silnicích ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Letos sice provoz na silnicích poklesl hlavně kvůli lockdownu na jaře, statistiky jsou ale stále varující.

Čtyři pětiny nehod způsobují řidiči motorových vozidel

Základní fakta se dlouhodobě nemění: valnou většinu nehod (80 %) způsobují řidiči motorových vozidel. Chodci a řidiči nemotorových vozidel se na nehodách podílejí z 0,8 % a 3,15 %. Zhruba u 15 % nehod jsou pak v policejních statistikách uvedeni jako viníci lesní zvěř nebo domácí zvířectvo.

Podle Jiřího Zlého je rok 2020 těžko srovnatelný s jakýmkoli jiným rokem. „Byly tam různé výkyvy. Nárůsty počtu usmrcených jsme zaznamenali pouze v lednu a v únoru. Mělo to spousty příčin,“ vysvětloval.

Jmenoval epidemii koronaviru, která utlumila silniční dopravu zejména na jaře, ale i na podzim. Naopak podle šéfa dopravní policie značně vzrostla intenzita dopravy během letních prázdnin, protože dovolené kvůli koronavirovým omezením lidé většinou trávili v Česku.

Dopravních nehod podle policejních statistiků meziročně ubylo zhruba o 12 procent. Těžce zraněných ubylo zhruba o pětinu na přibližně 1800, počet lehce zraněných poklesl o tři tisíce.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené