Hlavní obsah

Proměna okolí Masarykova nádraží je tu. Začala stavba projektu Zahy Hadid

Vizualizace leteckého pohledu na nové budovy u Masarykova nádraží.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Šest let příprav a diskusí o přeměně pražské Masaryčky jsou u konce. Investiční skupina Penta zahájila stavbu dvou kancelářských budov podle návrhu zesnulé Zahy Hadid.

Článek

Investiční skupina Penta zahájila stavbu dvou kancelářských budov u Masarykova nádraží v Praze, které navrhla zesnulá britská architektka Zaha Hadid. Dokončení včetně úprav veřejného prostoru plánuje do poloviny roku 2023. Celkové náklady dosáhnou zhruba 2,5 miliardy korun, dalších 200 milionů půjde na rekonstrukci Masarykova nádraží. Penta to dnes sdělila v tiskové zprávě.

„Po nedávných zabezpečovacích pracích na stěnách jámy po archeologickém průzkumu začínáme se zakládáním dvou budov navržených architektkou Zahou Hadid. Jindy by stavba trvala nejdéle 18 měsíců, v tomto projektu to bude výrazně přes dva roky. Budovy mají složitou nosnou konstrukci, tvarově velmi komplikované je i jejich opláštění,“ uvedl výkonný ředitel Penta Real Estate Petr Palička.

Na konci letošního roku podle něj budou jasné obrysy budov vymezené železobetonovým skeletem, od příštího roku budou tvary dostávat finální podobu. Celková plocha dosáhne 28 000 metrů čtverečních. Kromě kanceláří zde budou restaurace, kavárny a služby.

Současně s výstavbou začne Penta měnit ulici Na Florenci včetně jejího vyústění do Havlíčkovy ulice. „Výrazně se rozšíří, namísto parkoviště na jejím konci vznikne před Masarykovým nádražím malé náměstí s moderními vstupy do metra, novým mobiliářem a zelenými relaxačními zónami. Konkrétní podobu bude postupně dostávat i urbanistické řešení zbývajícího území od nádraží směrem k magistrále, které Zaha Hadid ve své studii navrhla,“ doplnil Palička.

Po archeologickém průzkumu, který by měl začít letos v dubnu, postaví Penta na křižovatce ulic Hybernská a Opletalova hotel. Penta už má stavební povolení, proto předpokládá, že hotel dokončí na začátku roku 2024. „Správa železnic pak prostor propojí přestřešením kolejiště,“ uvedla společnost.

Petr Palička z Penty popisuje, jak se promění prostor u Masarykova nádraží.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Do úprav brownfieldu v okolí Masarykova nádraží včetně území v Praze 8 chce Penta investovat zhruba deset miliard korun. V březnu uspořádá mezinárodní soutěžní workshop společně s magistrátem, městskými částmi Praha 1 a Praha 8 a také s ČSAD. Z něj by měla vyjít studie jako podklad pro změnu územního plánu v karlínské části brownfieldu a také úzkého pásu podél magistrály v místě dnešního Manifesta. Pak bude vypsána mezinárodní urbanisticko-architektonická soutěž. Penta předpokládá, že zde vznikne 100 000 metrů čtverečních komerčních ploch a bytů. „Celková realizace se dá před změnou územního plánu a mezinárodní soutěží zejména kvůli délce povolovacích procesů odhadnout stěží,“ dodala Penta.

Ohledně zástavby Penty kolem Masarykova nádraží se v poslední době objevily spory. Kritizovala ji například opozice v Praze 1, Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS), Národní památkový ústav a Klub Za starou Prahu.

Opozice v Praze 1 požadovala, aby se magistrát odvolal proti územnímu rozhodnutí ke stavbě, což se však nestalo. Magistrát se podle vyjádření vedení města s Pentou dohodl, že v druhé části projektu, která je plánována směrem na Florenc, bude minimálně 40 procent bytů.

Reklama

Doporučované