Hlavní obsah

Propast, která se zvětšuje. Tisíce dětí koronavirus odstavil od vzdělávání

Foto: Profimedia.cz

Několik tisíc dětí bez přístupu k internetu a počítači. V době dálkové výuky problém. (Ilustrační snímek)

Tisíce dětí v Česku nemají dostatečné vybavení, aby se mohly zapojit do výuky na dálku. Neziskové organizace varují, že nůžky mezi chudými a bohatými se dál rozevírají. Shání proto pro žáky a studenty počítače.

Článek

Od března, kdy se uzavřely školy a výuka se přesunula do online světa, upozorňují odborníci na sociální problematiku, že pro řadu dětí není přístup k internetu samozřejmostí.

Tato skupina je tak ve velké nevýhodě oproti ostatním žákům a studentům.

Konkrétní případ, jak k tomuto hendikepu mohou přistupovat i někteří učitelé, zveřejnil na sociální síti Daniel Hůle, expert na dluhovou problematiku z Člověka v tísni.

„Odpověď vhodným způsobem, psanou na PC,“ dožaduje se pisatel v reakci na poslaný ručně napsaný text, s tím, že to nebude „luštit“.

Podle Daniela Hůleho je to reakce učitelky na ručně psaný domácí úkol od dívky, která nemá počítač. Proto odpovědi sepsala na papír a následně poslala přes telefon jako fotografii.

Další informace o dívce, učitelce nebo škole nechce Daniel Hůle zveřejnit s poukazem na to, že k tomu nemá svolení od dívky, která situaci nechce ani dál se školou řešit.

Zároveň se Hůle ohrazuje proti podezření, že jde o zfalšovaný úryvek komunikace, a poukazuje na to, že je to realita „mnoha romských žáků“.

„Podle mých zkušeností to opravdu není ojedinělý přístup ze strany učitelů, škol,“ uvedl Hůle pro Seznam Zprávy.

Tisíce znevýhodněných dětí

Obecně se počet dětí bez přístupu k internetu a bez nutné výpočetní techniky pokusily odhadnout společnými silami organizace Člověk v tísni a Nadace OSF. Došly k číslu čtyři tisíce dětí, které jsou zcela „offline“, a neurčité „tisícovky“ dětí, které nemají odpovídající techniku k výuce na dálku. Jde o děti, jež mohou mít například mobilní telefon, ovšem už nemají počítač, na kterém by mohly zpracovat úkoly.

„Těch dětí bude reálně určitě více než čtyři tisíce, je to problém, kterým se neustále zabýváme,“ řekl Seznam Zprávám Martin Kovalčík z tiskového oddělení Člověka v tísni, který se přiklání k tomu, že reálné problémy bude mít s online výukou daleko více dětí. Zároveň dodal, že přistup učitelů je různý a ne vždy tak ostře vyhraněný jako u zveřejněného konkrétního případu.

Že výpočetní technika může dělat problém, dokládá i zpětná vazba rodičů na Kutnohorsku, kterou sesbíral Nadační fond Eduzměna. Začátkem dubna získal reakci 1 276 rodičů a zhruba pětina uvedla, že jim doma chybělo vybavení pro výuku na dálku.

Chudé děti přicházejí o výuku

Problém potvrzují i další organizace pomáhající sociálně slabým a romské komunitě – jmenovitě Agentura pro sociální začleňování a Romea.

„Nesháníme jen počítače, ale i tiskárny,“ konstatuje Monika Mihaličková z organizace Romea, kde sbírají starší a nepoužívanou výpočetní techniku, kterou následně poskytují romským studentům – psát jim lze na adresu dary@romea.cz.

Podle ní mohli studenti dříve využívat výpočetní techniku v klubovnách či organizacích, které jsou nepřístupné. Problém se tak týká i dětí, které si dříve uměly poradit a přístup k počítači zajistit, i když ho neměly doma.

„Pokud se o tom, že se rozevírají nůžky mezi chudými a bohatými, mluvilo před dobou koronavirovou, je tu značné riziko, že rozdíly budou v blízké budoucnosti ještě propastnější,“ říká Monika Mihaličková.

Podle Mihaličkové mají problém i starší děti z vícečetných rodin, které se k počítači dostanou až poté, co mladší sourozenci zpracují úkoly. To potvrzuje i průzkum mezi kutnohorskými rodiči.

„Situace byla schůdná zejména pro rodiče s jedním dítětem,“ říká Martina Pařízková z Nadačního fondu Eduzměna. Výsledkem zpětné vazby na Kutnohorsku mimo jiné je, že zatím věnovali 440 tisíc korun především na vybavení pro výuku na dálku.

Agentura pro sociální začleňování se pak snaží propojovat školy s firmami a organizacemi, které se snaží pro offline žáky shánět výpočetní techniku a upozorňovat i na pozitivní příklady, jak se k tomuto problému staví někteří učitelé a školy.

„V Chomutově učitelé volají rodičům dětí, které se nezapojily do první fáze vzdělávání na dálku. Pokud rodiče nemají přístup k internetu, nasměrují je na výdejní místo, kde si mohou vyzvednout vytištěná zadání pro domácí přípravu. Na stejné místo pak rodiče donesou vyplněné pracovní listy a mohou si vyzvednout další,“ popisuje Charlota Dědková z Agentury pro sociální začleňování.

Související témata:

Doporučované