Hlavní obsah

První let „amatérů“ na SpaceX měl citlivý problém. Rozbitý záchod

Raketa Falcon 9 odstartovala minulý čtvrtek z USA.

Reklama

Třídenní pobyt ve vesmíru posádce lodi Crew Dragon znepříjemnil alarm, který signalizoval závažný problém. Chyba byla ve vesmírném záchodě. Posádce se ho podařilo za pomoci dispečerů Muskovy SpaceX opravit.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Do vesmíru se minulý čtvrtek poprvé podívala čtyřčlenná posádka bez profesionálního astronauta na palubě. Raketa Falcon 9 vynesla na oběžnou dráhu kosmickou loď Crew Dragon společnosti SpaceX. Mise Inspiration4 trvala tři dny a byla zaměřena na výzkum dopadů pobytu ve vesmíru na lidský organismus. Nyní jsou cestující zpět na Zemi.

Let se však neobešel bez potíží. Když kapsle letěla po oběžné dráze, začal houkat alarm, který astronauty upozorňoval na „závažný problém“. Posádka, jejímž kapitánem byl americký miliardář, pilot a astronaut Jared Isaacman, strávila měsíce pročítáním příruček a tréninkem na mimořádné situace, a tak se společně s dispečery SpaceX snažila najít příčinu chyby.

Problém způsobila vesmírná toaleta, informoval server CNN. Rakety jsou vybavené speciálním záchodem, který musí být funkční i ve stavu beztíže. Proto mají ventilátor, který vytvoří podtlak, aby zachytil pachy a odpad. Odsávání ve vesmírném záchodě nahrazuje splachování.

Problém byl právě ve ventilátorech, čímž se spustil alarm. Na potíže upozornil Scott „Kidd“ Poteet, ředitel mise Inspiration4, který na misi dohlížel ze Země. Potvrdil, že se vyskytly problémy se systémem pro nakládání s odpadem, ale nezacházel do podrobností. Tím spustil vlnu spekulací, že chyba mohla způsobit zmatek.

Řekl bych, že pravděpodobně kolem 10 procent času na oběžné dráze jsme ztratili komunikaci se Zemí a v tu dobu jsme byli velmi klidná posádka.
Jared Isaacman, kapitán posádky Falcon 9

Cestující se museli během třídenního pobytu na oběžné dráze potýkat s několika výpadky spojení se Zemí. „Řekl bych, že pravděpodobně kolem 10 procent času na oběžné dráze jsme ztratili komunikaci se Zemí a v tu dobu jsme byli velmi klidná posádka,“ řekl Isaacman a dodal, že psychická odolnost, dobrá nálada a dobrý přístup byly pro misi klíčové.

„Psychologický aspekt je jednou z oblastí, kde nemůžete dělat kompromisy, protože tam nahoře se zjevně něco stalo a kdybyste měli někoho, kdo by nebyl psychicky odolný a začal by špatně reagovat, mohlo to opravdu zhatit celou misi,“ dodal Isaacman.

Navzdory problémům s palubní toaletou podle něj nikdo neměl žádnou „nehodu“. „Nevím, kdo je školil, ale dokázali jsme se přes to přenést a zprovoznit toaletu i za zpočátku náročných okolností, takže se v kabině nic nestalo,“ uvedl.

Otázku, jak bezpečně vykonat potřebu ve vesmíru, si odborníci pokládali už na úsvitu letů do vesmíru. Pokusy se však neobešly bez chyb.

V roce 1969 během mise Apolla 10, při níž kosmonauti Thomas Stafford, John Young a Eugene Cernan obletěli Měsíc, byl šestý den pobytu ve vesmíru nahlášen kus odpadu poletujícího v kabině. „Dejte mi ubrousek, rychle. Tady je další zatracené lejno,“ říká Stafford na záznamu.

V té době se ještě používal méně vyspělý systém, kdy posádka vykonávala potřebu do igelitových sáčků. Podle zprávy NASA z roku 2007 astronauti označili systém za velmi nechutný. „Sáčky neposkytovaly žádné zachytávání zápachu, který byl výrazný,“ stojí ve zprávě.

Mnoho odborníků nyní zpochybňuje sklon komercializovat cestování do vesmíru a bagatelizovat drsnou realitu a rizika. Isaacman však navzdory nepohodlí prohlásil, že svého rozhodnutí utratit zhruba 200 milionů dolarů za třídenní let do vesmíru nelituje. „Doufám, že to bude model pro budoucí mise,“ řekl a dodal, že věří v poslání společnosti SpaceX.

Společnost SpaceX patří miliardáři Elonu Muskovi. Komerční lety do vesmíru však pořádají i další společnosti například Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona, nebo Blue Origin, kterou vlastní zakladatel Amazonu Jeff Bezos.

Reklama

Doporučované