Hlavní obsah

Rada pro reklamu označila spot s Twistem Splatitelem za závadný. Uráží prý náboženské cítění

Reklama s Twistem Splatitelem je podle Rady pro reklamu závadná.Video: Aleš Černý

Rada pro reklamu označila reklamu na platební službu Twisto jako závadnou. Stěžovatelům vadilo, že hlavní hrdina „zneužívá Ježíše Krista”.

Článek

Podle rozhodnutí z 18. prosince se členové Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) hlasováním většinově přiklonili k názoru, že reklama porušuje etický kodex.

Hlavní postava reklamy několikrát napodobuje či paroduje svou podobou i používanými výrazy Ježíše Krista či obecně prostředí Nového zákona.

„Reklama nesmí obsahovat nic, co by hrubým a nepochybným způsobem uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění spotřebitelů. To se podle většinového názoru Arbitrážní komise v daném případě stalo,” stojí v odůvodnění podepsaném výkonným ředitelem RPR Ladislavem Šťastným.

Na rozdíl třeba od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání není RPR orgán zřízený zákonem, ale jen nezisková organizace. Nemůže tak udělovat sankce nebo zákazy, ale jen doporučení. I toho se ale například televize Prima rozhodla držet a reklamu tak neodvysílá.

„Reklamní spoty na spotřebitelský úvěr Twisto měly být na kanálech skupiny Prima nasazené od ledna. Po vydání rozhodnutí RPR, že reklama je z etického pohledu závadná, nemůžeme původní spot vysílat," uvedla pro Seznam Zprávy Gabriela Semová, mluvčí Primy.

Twisto se chce bránit a v souladu s řádem rady podá proti rozhodnutí protest. „Přiznáváme, že náš Twistus Splatitel je lehce na hraně, jsme ale přesvědčeni, že ji nijak nepřekračujeme. Považujeme domnělou podobnost s postavou Ježíše Krista za jasně rozpoznatelnou nadsázku,“ řekl k tomu šéf marketingu Twista Lukáš Janoušek.

Jak závadná reklama s dvojníkem mesiáše vypadá, se podívejte ve videu v úvodu článku.

Související témata:

Doporučované