Článek
Doposud musí na povinnou lékařskou prohlídku každý řidič či řidička, kterým se blíží 65. narozeniny. Lékařské potvrzení o tom, že jsou způsobilí řídit vozidlo musí totiž získat nejpozději v den narozenin. Od ledna 2026 se tato věková hranice posune na 70 let. Rozhodlo o tom Ministerstvo zdravotnictví spolu s Ministerstvem dopravy.
Nově tedy bude prohlídka povinná až pro řidiče sedmdesátníky. A každé dva roky ji budou muset opakovat.
Jak lékařská prohlídka vypadá?
Na povinnou lékařskou prohlídku musí řidič senior ke svému praktickému lékaři. Prohlídka zahrnuje celkové posouzení zdravotního stavu a nehradí ji pojišťovna. Cena vyšetření se pohybuje v rozmezí od 300 do 700 korun, záleží na ceníku lékaře.
„Vyšetření zahájí odběr anamnézy, kdy lékař posoudí celkový zdravotní stav. Následuje fyzikální vyšetření, měření krevního tlaku, kontrola srdce, nervového systému, pohybového aparátu, zraku a sluchu,“ uvádí Martina Bábová, praktická lékařka kliniky Venova.
Součástí prohlídky je také posouzení užívaných léků, které ovlivňují schopnost řízení a posouzení výskytu onemocnění, která vylučují nebo omezují způsobilost k řízení. To může být například demence, epilepsie, těžké srdeční choroby nebo diabetes. „Podle potřeby může lékař doplnit laboratorní testy nebo si vyžádat konzultaci u specialistů,“ doplňuje Bábová.
Podle zkušeností praktických lékařů až 15 procent řidičů nedorazí do ordinace včas nebo vůbec. Nejčastějším důvodem zanedbání povinné lékařské prohlídky jsou obavy, že o řidičský průkaz přijdou.
„Většina řidičů je schopna prohlídkou projít. Odhadem o způsobilost přijde kolem pěti procent řidičů nad 65 let, u vyšší věkové kategorie nad 75 let je to zhruba deset procent. Lékař může také vydat zdravotní posudek s omezením, kdy si řidič smí sednout za volant, například jen s dioptrickými brýlemi, za denního světla nebo může ujet jen určitou vzdálenost,“ popisuje lékařka.
Jedním z nejčastějších důvodů pro vydání povolení řízení s omezením je zhoršení zraku. „Už tři čtvrtě dioptrie stačí na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek,“ vysvětluje důvod Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.
Papír noste u sebe
Řidiči často nevědí, že mají povinnost mít originál lékařského posudku o zdravotní způsobilosti vždy u sebe. V případě, že ho jen zapomenou, mohou ho bez sankce doložit zpětně. Když to neudělají, o řidičák můžou i přijít.
„Pokud řidič nesplní podmínku povinné lékařské prohlídky, tak se dopouští přestupku, pokud nemá při řízení posudek u sebe a na výzvu kontrolního orgánu ho nepředloží, tak kontrolní orgán oznamuje obecnímu úřadu s rozšířenou působností příslušnému podle místa pobytu pochybnost o jeho zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Úřad pak daného řidiče vyzve k přezkoumání zdravotní způsobnosti, tedy k prohlídce u lékaře,“ přibližuje Alena Mühl z odboru komunikace Ministerstva dopravy.
Pokud se řidič, kterému je nařízeno přezkoumání zdravotní způsobilosti ve stanovené lhůtě prohlídce nepodrobí, považuje se za zdravotně nezpůsobilého a o řidičské oprávnění přijde.
Pokud řidič senior prohlídkou neprojde a posudek nezíská, může se odvolat nebo požádat o přezkumné řízení. „Odvolání proti rozhodnutí je nutné podat úřadu, který jej vydal, do 15 dnů ode dne jeho obdržení,“ dodává Martina Bábová.
Nehodovost roste po 75. věku
Ke změně rozhodnutí státu přispěly i statistiky. Z nich vyplývá, že řidiči v seniorním věku jsou v lepším zdravotním stavu než dříve a nepatří mezi rizikové. „Senioři ve věkové skupině 65 až 74 let nepatří k nejrizikovějším věkovým skupinám z hlediska usmrcených a těžce zraněných v silničním provozu,“ říká Alena Mühl.
To potvrzuje i mluvčí Ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob: „Objektivně není dán důvod pro udržování hranice 65 let, zvláště s přihlédnutím k posouvání věku odchodu do důchodu a také s přihlédnutím k zavedené praxi ve státech západní Evropy, kde věková hranice není v mnoha státech vůbec stanovena nebo je vyšší než u nás.“
Například ve Finsku, na Kypru, ve Slovinsku či Spojeném království je hranice 70 let. Nizozemsko zvýšilo věkovou hranici pro povinné zdravotní prohlídky na 75 let.
Podle Aleny Mühl jsou lidé ve věku 65 až 70 let často zdravější a aktivnější než předchozí generace. „Tento pokrok je výsledkem lepší lékařské péče, kvalitnějšího životního stylu a účinnější prevence nemocí. Moderní medicína a technologie umožňují seniorům žít déle a s lepším zdravím. Lepší výživa, pravidelná fyzická aktivita a vyšší povědomí o zdraví přispívají k jejich dobrému fyzickému a mentálnímu stavu,“ zdůvodňuje nová pravidla Mühl.
Podle BESIPu se počet dopravních nehod u seniorů začíná zvyšovat od 75 let. V loňském roce došlo v Česku k více než 92 tisícům dopravním nehod, senioři způsobili zhruba 12 tisíc z nich. Řidičské oprávnění vlastní přes sedm milionů lidí, z toho je zhruba 1,6 milionu řidičů starších 65 let. Výjimkou nejsou ani šoféři starší 85 let. Těch je kolem sta tisíc.