Hlavní obsah

První stážisté se zapojili do Akademie Seznam Zpráv

Foto: Tomáš Pergler, Seznam Zprávy

Přivítali jsme první stážisty v projektu Akademie Seznam Zpráv.

Reklama

Šestice vybraných stážistů zasedla „do lavic“ nové Akademie Seznam Zpráv a během půl roku pozná práci redakce skrz naskrz. „Pro mladé budoucí žurnalisty je to jedinečná příležitost,“ říká v rozhovoru šéfeditor Tomáš Pergler.

Článek

Proč Akademie Seznam Zpráv vznikla a co si klade za cíl?

Hlavní myšlenkou Akademie Seznam Zpráv je umožnit budoucím novinářům, aby bezprostředně poznali různé podoby naší profese. Není určena jen pro studenty žurnalistiky, ale pro všechny, kteří mají vážný zájem o toto povolání. Na rozdíl od běžných brigád a studentských praxí v médiích je náš projekt rozmanitější a svým způsobem „syrovější“. Každý z vybraných účastníků si vyzkouší práci v šesti různých redakčních sekcích. Věnují se jim přitom šéfové jednotlivých týmů. Postupně se dostanou i k psaní vlastních textů.

Jak se daří první dny Akademie? Co se už účastníci naučili?

První šestice stážistů nastoupila tento týden v pondělí. A hned se pustila do práce. Tři studentky a tři studenti se rozdělili do jednotlivých redakčních týmů a hned se pustili do praktického seznamování se skutečnou novinařinou. Musím poděkovat vedoucím týmů, jak se účastníků osobně ujali. První ohlasy od stážistů jsou velmi dobré.

Kolik lidí se do Akademie hlásilo?

Na naši výzvu, kterou jsme umístili na vysokých školách, na našich sociálních sítích a dalších kanálech, se přihlásilo více než 50 lidí. Z nich jsme s šéfredaktorem Jiřím Kubíkem vybrali 20 adeptek a adeptů, kteří postoupili do dalšího výběrového kola. V něm uchazeči absolvovali vědomostní test, praktický úkol na zpracování novinářského textu a ústní pohovory. Šest nejlepších pak dostalo pozvánku k účasti na stáži v Akademii.

V čele Akademie tedy stojíte spolu s Jiřím Kubíkem?

Akademii zastřešuje a řídí šéfredaktor Jiří Kubík, který stál u zrodu myšlenky projektu. jsem něco jako provozní vedoucí. Připravuju podklady pro konkurz, mám na starosti organizaci, jsem v kontaktu s uchazeči a zařizuji nástup těch vybraných. Se stážisty pak zůstávám v pravidelném kontaktu, společně budeme také průběh stáží vyhodnocovat.

Akademie pro budoucí novináře

Každý půlrok chceme vybrat šest nadějných kolegů, kterým nabídneme jedinečnou zkušenost práce v našem novinářském týmu. Účastníci tohoto kurzu dostanou šanci vyzkoušet si rozmanitou práci v hlavních redakčních sekcích – domácí, investigativní, ekonomické, zahraniční, analytické a audio publicistice.

Jak dlouho takový „semestr“ v Akademii trvá? Budou mít poté ti nejlepší šanci stát se členy redakce?

Stáž trvá celkem šest měsíců. Každý účastník stráví v určitém týmu jeden měsíc a pak se posune do další sekce, například ze zahraniční redakce do audia. Díky tomu pozná redakci doslova ze všech stran. Ano, počítáme s tím, že těm nejtalentovanějším nabídneme pokračování ve spolupráci.

Bude Akademie pokračovat i dále? Dostanou šanci i další uchazeči, kterým se třeba nepoštěstilo v prvním kole?

Plánujeme, že na podzim zahájíme další půlroční cyklus s dalšími vybranými stážisty a tímto způsobem budeme pokračovat dál. Některé uchazeče, kteří se letos v únoru nedostali do finálové šestice, chceme oslovit už v dohledné době s nabídkou spolupráce v týmu aktualit. Všichni ti, kteří neuspěli, se samozřejmě mohou přihlásit do projektu v dalších kolech.

Pro představu pro možné uchazeče, co by měl ideální kandidát splňovat? Co je pro získání místa stážisty podstatné?

Měl by mít už celkem jasno v tom, že chce dělat poctivou novinařinu, a měl by to umět dát najevo. S tím souvisí to, že se o naši práci aktivně zajímá, sleduje dění v Česku i ve světě, má nějaký přehled o naší redakci a jejím fungování a v neposlední řadě projeví základní schopnost vytvořit novinářský text.

Je podle tebe důležité dávat v redakcích prostor mladým lidem, i když možná ne tolik zkušeným?

Osobně považuju Akademii za unikátní a velmi užitečný projekt. Nic nemůže nahradit přímou zkušenost ze skutečné novinářské práce. Pro mladé budoucí žurnalisty je to jedinečná příležitost.

Reklama

Související témata:

Doporučované