Hlavní obsah

ŘSD otevřelo obchvat jihočeského Chýnova. Město na něj čekalo desítky let

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes slavnostně otevřelo obchvat Chýnova na Táborsku na silnici I/19. Měl by odvést z města tranzitní dopravu. Obchvat dlouhý 3,6 kilometru začal stát stavět na podzim 2020.

Článek

Proti původní ceně 230 milionů Kč se prodraží kvůli růstu cen za materiály o pět až deset procent, řekl dnes ČTK generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Silničáři zprovozní obchvat pro auta dnes mezi 16:00 a 16:30. Na silnici /19 teď ŘSD připravuje obchvat obce Starý Pelhřimov. Na obchvat čekali Chýnovští desítky let.

Někdejší starosta Chýnova Pavel Eybert (ODS), který za obchvat dlouho loboval, čeká, že z města novostavba odvede asi polovinu dopravy, řekl ČTK. Přes Chýnov projede denně 15.000 aut, z toho 2500 nákladních. Silnice I/19 je hlavní tah z jižních Čech k dálnici D1, na níž se najíždí u Humpolce.

Dosavadní silnice v Chýnově již byla nevhodná kvůli velkému provozu. „Obchvat je pro řidiče důležitý v tom, že už nebudou projíždět městem Chýnov. Ten průjezd byl z hlediska směrového a výškového vedení velmi nepříjemný, projíždělo se skrz centrum, skrz náměstí města. Zejména v zimě kamiony často zablokovaly dopravu na výjezdu na náměstí, kdy byl výjezd bohužel velmi nepříjemný. A když byly špatné klimatické podmínky, byl ten průtah prakticky neprůjezdný,“ řekl Mátl.

Po obchvatu obce Kámen, který silničáři zprovoznili před dvěma lety, je to další modernizace silnice I/19. Mátl dále připomněl, že před deseti dny ŘSD zprovoznilo obchvat Olbramovic na hlavním tahu z Tábora do Prahy.

Při stavbě obchvatu Chýnova muselo loni v zimě ŘSD na dva měsíce práce přerušit kvůli sporům o jeden pozemek, což je už vyřešené. Náklady kvůli zastaveným pracím stoupnou nejvýš v řádech milionů Kč, řekl Mátl. Na stavbu bylo potřeba asi 28.000 tun asfaltových směsí, součástí obchvatu je 37 stavebních objektů. Stavěla firma M-Silnice.

Obchvat odvede z města velkou část kamionů i osobních aut. Přes Chýnov, který leží na hlavním tahu z Tábora na Humpolec a k dálnici D1, projede denně 15 000 aut, z toho 2500 nákladních. První projekt na obchvat Chýnova je z roku 1940. Zůstal ale jen na papíře. V zimě, kdy je horší sjízdnost, jsou na silnici I/19 často kolony při stoupání z údolí Chýnovského potoka směrem na Pelhřimov.

ŘSD teď v Česku staví 148 kilometrů dálnic a 95 kilometrů silnic první třídy, uvedlo dnes v tiskové zprávě.

Doporučované