Článek
Celkově letos krajští silničáři investují do staveb a oprav silnic druhé a třetí třídy 2,3 miliardy korun, přičemž přes 1,4 miliardy korun získají z fondů Evropské unie. „Mezi další významné stavby patří dokončení průtahu Rájcem nad Svitavou a v Blansku má letos skončit přemosťování železničního koridoru,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
Silničáři letos plánují 79 staveb, polovina se týká oprav mostů. Mezi ně patří například most v Drnholci na Břeclavsku, který sloužil jako součást objízdné trasy při uzavření mezinárodní silnice z Brna do Vídně. Náklady činí téměř 60 milionů korun, což je z oprav mostů nejvíce.
Mezi další nejnákladnější stavby budou patřit oprava silnice mezi Hajany a Želešicemi, oprava Bělohorské ulice v Brně, oprava silice mezi Bohdalicemi a Nesovicemi a oprava průtahu Zaječím.
V kraji každoročně mírně ubývá silnic v nejhorším, tedy havarijním stavu, nicméně stále se nedaří dohnat dluh z 90. let minulého století, kdy byly krajské silnice značně podfinancované. Na jejich opravy navíc v prvním desetiletí stát také nepřispíval a kraje neměly k dispozici zdaleka tolik peněz, kolik by potřebovaly. Situace se změnila až před polovinou druhého desetiletí, kdy stát začal na krajské silnice přispívat.
V dalších letech má kraj připravené další větší novostavby, a to obchvaty obcí zatížených tranzitní dopravou. Za 800 milionů korun by se měl stavět obchvat Blučiny, za 280 milionů obchvat Hradčan a za 300 milionů korun obchvat okrajové brněnské části Tuřany.