Hlavní obsah

Silničáři musí zastavit stavbu východní části obchvatu Frýdku-Místku

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Silničáři musí zastavit stavbu východní části obchvatu Frýdku-Místku po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který zrušil pravomocné stavební povolení této etapě. Stavba západní části může pokračovat a má být otevřená v červnu,

Článek

Státní organizace nyní hledá cestu, jak ve stavbě co nejrychleji pokračovat, protože při konzervaci stavby vznikají každý den ekonomické škody. Stát už na obchvatu prostavěl tři miliardy korun, celková cena za obě etapy jsou zhruba čtyři miliardy korun.

„Je absurdní, že tak marginální námitka může přerušit tak gigantickou stavbu ve veřejném zájmu. Věřím, že se nám spolu se všemi zúčastněnými podaří zachránit zdravý rozum a najít zákonnou cestu, která umožní dokončení a spuštění této léta očekávané stavby podle plánu,“ komentoval rozhodnutí frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M).

Obchvat Frýdku-Místku, který bude dlouhý 8,5 kilometru, odvede z města tranzitní dopravu z dálnice D48 a také auta, která po ní přijíždějí a směřují po silnici první třídy směrem na Frýdlant nad Ostravicí a do Beskyd. První etapa se začala stavět v roce 2018.

NSS vyhověl kasační stížnosti spolku Děti Země, který namítal, že rozhodnutí Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje z roku 2006 je nezákonné, protože závazně nestanovilo konkrétní délku zkušebního provozu pro měření hluku a že musí nastat nejpozději do tří let od zahájení provozu obchvatu. Děti Země nepožadovaly více, než aby byla tato podmínka do závazného stanoviska doplněna. Ministerstvo zdravotnictví však bez doplnění stanovisko hygieniků schválilo. Nezákonné je stanovisko proto, že ministerstvo svůj zamítavý postoj k doplnění řádně neodůvodnilo.

„Děláme všechno pro to, abychom dále mohli stavět, ale hovořit teď o jakýchkoliv termínech není možné,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Na nejzatíženějších úsecích současného průtahu městem jezdí podle sčítání dopravy z roku 2020 až 40.000 aut.

Náměstek frýdecko-místeckého primátora Jakub Míček (ANO), který má obchvat v gesci, uvedl, že stavba nemá význam pouze lokální, krajský nebo celostátní, ale i evropský, jelikož je na trase celoevropské dopravní sítě. Připomněl, že k zahájení stavby obchvatu plánované desítky let bylo třeba překonat značná úskalí. Rozhodnutí soud vnímá trochu jako přepjatý formalismus, který lidem i městu způsobuje velký diskomfort.

„Kdyby šlo o ochranu zdraví, přírody nebo majetku, ano, ale tato chyba nemůže mít vliv na výše zmíněné, a zákony, místo aby chránily zdraví občanů žijících ve Frýdku-Místku s průtahem skrz město, tak oddálí stavbu druhé části obchvatu a učiní tak pravý opak a tranzitní doprava bude i nadále tragicky proudit skrz město,“ uvedl Míček.

Doporučované