Hlavní obsah

V Prostějově zprovoznili s pětiměsíčním předstihem severní obchvat

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

S pětiměsíčním předstihem dnes v Prostějově zprovoznili celý severní obchvat, jehož stavba začala před dvěma lety. Původní plány počítaly s otevřením více než tříkilometrového obchvatu až na jaře příštího roku.

Článek

Radnice doufá, že obchvat odvede část dopravy z města. Například po staré výpadovce na Olomouc nyní denně projede více než 10 000 automobilů. Investorem dopravního projektu za 355 milionů korun je Olomoucký kraj a prostějovská radnice jej spolufinancovala. Většinu nákladů pokryla dotace z evropských fondů.

„Doufáme, že obchvat ulehčí dopravě v Prostějově. Olomoucká ulice by měla být trošku odlehčena. Uvidíme, kolik těch aut severní obchvat stáhne,“ řekl dnes ČTK primátorův náměstek Jiří Pospíšil (PéVéčko), podle kterého po Olomoucké ulici nyní denně projede zhruba 12 000 automobilů. „Jejich počet by se určitě měl snížit,“ podotkl.

První část severního obchvatu Prostějova uvedli do zkušebního provozu na začátku září. Nyní firma Strabag dokončila i přemostění Kostelecké ulice a železniční trati směrem na Kostelec na Hané. Stavba silnice, která je součástí vnějšího městského okruhu, podle odborníků uleví centru Prostějova, neboť odkloní tranzitní dopravu směřující od Kostelce na Hané k dálnici D46. Obchvat sníží hlukovou i emisní zátěž v centru města, které patří dlouhodobě k místům s nejhorším stavem ovzduší v regionu.

Stavba obchvatu kvůli pandemii koronaviru zpočátku nabrala mírné zpoždění, které se ale podle primátorova náměstka Jiřího Rozehnala (ANO) podařilo nakonec dohnat a stavba byla dokončena s pětiměsíčním předstihem. Přípravné práce na projektu severního obchvatu Prostějova zabraly úřadům dva roky. Bylo třeba vykoupit pozemky od 115 vlastníků. Pět pozemků pro obchvat bylo nakonec vyvlastněno. „Buď nebyli vlastníci, nebo jsme se nemohli dohodnout,“ podotkl Pospíšil.

V budoucnu by měl být postaven i navazující severozápadní obchvat. Rozehnal dnes ČTK řekl, že radnice už spolu s krajským úřadem připravuje studii proveditelnosti tohoto úseku s ohledem na biokoridor Hloučela, který vede podél plánované trasy, i územní plán obce Mostkovice. „Cílem je dopravu odklonit na příjezdu od Ždáru nad Sázavou, Boskovic či případně Blanska už na úrovni Mostkovic, aby tranzit přijížděl na severní obchvat a pak na dálnici D46,“ uvedl Rozehnal.

Reklama

Doporučované