Hlavní obsah

Majitelka zámku Peruc a Galerie Benedikta Rejta uzavřely smír

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Galerie Benedikta Rejta v Lounech a majitelka zámku Peruc uzavřely po několikaletém sporu smír. Strany vedly soudní spor kvůli pamětní síni Emila Filly.

Článek

Síň je v zámku, kvůli opravám památky je od roku 2016 uzavřená. Po rekonstrukci se však síň otevře. V tiskové zprávě o tom dnes informovali zástupci galerie.

Na podzim 2015 získala zámek do vlastnictví Dominika Matušová a oznámila zástupcům kraje záměr památku opravit. Pamětní síň Emila Filly v jižním křídle zámku se uzavřela v červenci 2016. Majitelka se zavázala, že po rekonstrukci budovy předá prostory zpět do 30. června 2018. Galerie, která je příspěvkovou organizací Ústeckého kraje, majitelku žalovala, a domáhala se tak práva na užívání síně. Zatímco část zámku se v roce 2020 otevřela veřejnosti, síň je stále uzavřená. Soud loni nepravomocně rozhodl, že majitelka je povinna ji zpřístupnit. U soudu však leží ještě jedna žaloba, podala ji majitelka. Smírem, jemuž předcházely dlouhé a složité debaty, soudy končí.

Spor se týkal věcného břemene, na jeho základě měla Galerie Benedikta Rejta v Lounech právo užívat jižní část zámku pro pamětní síň. Strany se dohodly, že kraj nebude trvat na věcném břemeni a majitelka síň opraví.

Po kolaudaci zrekonstruovaných prostor síně Emila Filly a jejich předání galerii břemeno zanikne a strany podepíšou dlouholetou nájemní smlouvu. „Podoba budoucího provozu má jasné obrysy, ale vzhledem k měnící se společenské situaci a velkým výkyvům v oblasti turistického ruchu ještě nemůžeme předjímat situaci, která bude za dva roky. V každém případě jsme našli s Galerií Benedikta Rejta společnou řeč a dokončení opravy jižního křídla nyní nic nestojí v cestě,“ uvedl provozovatel zámku Pavel Ondráček.

Komunikace mezi znesvářenými stranami byla obnovena po změně vedení galerie v roce 2020. „Jsem ráda, že dvouletá práce přinesla plody. Hledání spolupráce a možných synergií považuji za daleko konstruktivnější jednání než setrvávat ve sporech, které se mohou táhnout ještě mnoho let,“ uvedla ředitelka galerie Kateřina Melenová.

Filla pobýval na zámku po druhé světové válce a tvořil tam do své smrti. Umístění děl kubistického malíře na Peruci je podmínkou darovací smlouvy z roku 1956. Manželka umělce Hana Fillová tehdy s touto podmínkou převedla na stát část rozsáhlého Fillova díla, vybavení ateliéru i letního bytu na zámku.

Reklama

Doporučované