Hlavní obsah

Restaurace potřebují lidi v kancelářích. Firmy ale mají jiné plány

Foto: Kanceláře roku, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Na podzim zpět na home office? Firmy hledají řešení kvůli obavám z rostoucího počtu nakažených a delta variantě. Ve velkých městech rozhodnutí poškodí hlavně restaurace. Nikdo nebude chodit na polední menu.

Článek

Počty nakažených covidem-19 opět rostou, hlásí statistika Ministerstva zdravotnictví. Reprodukční číslo ukazující, kolik dalších lidí nakazí jeden pozitivně testovaný, se drží těsně nad hodnotou jedna, což značí zrychlování epidemie. A epidemická situace je vážná kvůli šíření ještě nakažlivější variantě delta.

Právě ta je jedním z hlavních strašáků českých firem. Ty v současnosti řeší, zda pošlou své zaměstnance po prázdninách do kanceláří, nebo zůstanou u práce z domova. Rozhodnutí bude závislé na několika faktorech - vývoj počtu nakažených, míra proočkovanosti a od září zrušená možnost preventivního testování, kterou hradí pojišťovna.

Redakce SZ Byznys oslovila několik firem v Česku, které už v loňském roce kvůli šíření onemocnění covid-19 home office zavedly. Podle jejich vyjádření vyplývá, že jejich zaměstnanci se do režimu práce výhradně z kanceláře hned tak nedostanou.

Naše budovy jsou přístupné pouze do 25 % kapacity, dokud nebude očkováno aspoň 50 % populace Česka ve věkové skupině 35 až 39 let.
Ondřej Luštinec, tiskový mluvčí Vodafone

Příkladem je telekomunikační společnost Vodafone, která home office považuje stále nejen za běžnou, ale u většiny pozic dokonce preferovanou formu práce.

„Například zaměstnanci naší firemní centrály v Praze-Stodůlkách docházejí do kanceláří jen minimálně. Naše budovy jsou přístupné pouze do 25 % kapacity, dokud nebude očkováno aspoň 50 % populace Česka ve věkové skupině 35 až 39 let,“ sdělil pro SZ Byznys Ondřej Luštinec, tiskový mluvčí Vodafone.

Firma v současné době vychází ze statistiky proočkovanosti věkové skupiny 35 až 39 let, podle které plánuje svoji pracovní politiku upravovat.

„Uvidíme, jak se bude situace ohledně onemocnění covid-19 dále vyvíjet. Jedním z řešení mohou být samotestovací antigenní sady na našich recepcích zdarma. Pro pracovníky kritických týmů sady doručujeme už nyní přímo na soukromou adresu,“ dodává Luštinec.

Podobná situace panuje také v ČSOB, která u zaměstnanců, u nichž to náplň práce umožňuje, považuje home office za nový „normál“. Jak sdělil Patrik Madle, tiskový mluvčí skupiny, využívání práce z domova bude pokračovat i nadále.

Jasnější plán podle něj vznikne až v závislosti na vládních rozhodnutích. Ministerstvo zdravotnictví totiž od letošního září ukončí možnost preventivního testování hrazeného pojišťovnou.

Tento fakt může přístup k práci z domova u mnoha zaměstnavatelů v Česku zásadně změnit.

Čechům se doma líbí

Zůstat s prací v pohodlí domova by ale podle průzkumu pracovního tempa v Česku od společnosti Welcome to the Jungle velkému počtu lidí vůbec nevadilo. Po měsících práce z domova mnoho zaměstnanců totiž trvale do kanceláří nechce. Volí raději hybridní model práce, který prý podporuje jejich produktivitu i samostatnost.

A kolik Čechů pracuje v současnosti na dálku a kolik jich stále musí docházet na pracoviště? Aktuálně práci z domova využívá 37 procent Čechů, říká průzkum společnosti Welcome to the Jungle.

12 procent lidí dokonce pracuje pouze z domova. Na druhou stranu 63 % lidí nemá možnost využívat home office vůbec a musí každý den docházet do práce i za této situace.

Z pohledu věku je zajímavé, že z domova pracují primárně mladší lidé - 51 procent lidí pracujících na dálku je ve věku 18 až 29 let, pouze 25 procent lidí ve věku 50 let a více pracuje na dálku, tedy 75 % Čechů v tomto věku pracuje na pracovišti, ačkoliv v současné pandemické situaci patří k těm ohroženějším.

Z pohledu pozice práci z domova využívají především vedoucí pracovníci (61 %). Z řadových zaměstnanců je tento podíl pak výrazně nižší, jde o přibližně 13 procent z nich.

Home office škodí restauracím

Koho se ale hromadný home office kromě firem a jejich zaměstnanců dotkl, jsou podle Václava Stárka, ​​prezidenta Asociace hotelů a restaurací (AHR ČR), restaurace a některé hotely.

„Home office jsou ve velkých městech jednou z příčin nízkého obratu restaurací. Polední menu jsou v tomto okamžiku na minimální úrovni, ve srovnání s dobou před koronavirem,“ sdělil Václav Stárek.

Podle asociace restaurace hlásí za první půlrok 60procentní výpadek tržeb, přičemž vůbec nejhůř jsou na tom restaurace ve městech, včetně Prahy.

Kromě toho, že restauračnímu provozu schází mnoho zákazníků, kteří využívali poledních menu, klesá také městská turistika.

Turistické destinace tradičně vytížené v létě domácími turisty jsou přes léto obsazeny v průměru na 60 procent, od září asociace očekává další propady v obsazenosti, kterou odhaduje na 30–40 procent.

Stejný trend návratu zpět do režimu práce z domova probíhá i v zahraničí. Americká CNN například hlásí, že velcí bankovní hráči z Wall Street začínají kvůli dalšímu růstu případů nakažených koronavirem odsouvat termíny návratu do práce.

Americká banka Wells Fargo už posunula termín otevření svých kanceláří přibližně o měsíc na začátek října. Podobně reagovala na sílící epidemii společnost BlackRock, největší investiční korporace a správce finančních fondů. Svůj návrat odkládá ze září až na říjen.

Varianta delta nás přiměla upravit naše plány.
Andy Cecere, generální ředitel US Bank

Někteří už ale žádné termíny návratu neplánují a nechávají práci z domova na neurčito. Tak rozhodla například US Bank, která se do prostor kanceláří měla vracet začátkem letošního září.

„Po celém světě dochází ke zvýšené zátěži a varianta delta nás přiměla upravit naše plány,“ napsal v e-mailu zaměstnancům Andy Cecere, generální ředitel US Bank.

Banka neoznámila nové datum návratu do kanceláře, ale uvedla, že své zaměstnance informuje 30 dní předem.

I kvůli rostoucím počtům nakažených se firmy snaží své lidi motivovat k očkování. Internetoví giganti Google a Facebook proto přišli se striktním nařízením. Od svých zaměstnanců budou před jejich návratem do společných kanceláří požadovat ukončené očkování. Více než 130 tisícům zaměstnanců Googlu to e-mailem oznámil šéf firmy Sundar Pichai.

„Toto opatření však nejprve vstoupí v platnost v USA a zavedení jinde se bude lišit podle místních podmínek a právního rámce a rozhodně k němu nepřikročíme do té doby, než bude proočkovaná valná část místní populace a vakcíny dostupné všem. Ohled budeme samozřejmě brát i na výjimky ze zdravotních a jiných důvodů. Na detaily, jak budeme situaci řešit v Evropě či Česku, je ještě příliš brzy,“ dodala pro SZ Byznys vysvětlení Alžběta Houzarová, která komunikuje s médii za českou pobočku Google.

Jiní zaměstnavatelé v Česku jsou zatím opatrnější a nabízí pracovníkům spíše výměnou za očkování výhody.

Nárok na den volna obdrží při každé dávce očkování.
Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidlu

Původem německá společnost Lidl například nabízí těm pracovníkům, kteří očkování absolvují, placené volno.

„Zaměstnanci se nemusí vracet zpět do práce a volný čas mohou využít k odpočinku. Nárok na den volna navíc obdrží při každé dávce očkování. Chceme tak zaměstnancům poskytnout dostatek času na odpočinek a zároveň zvýšit motivaci k očkování,“ potvrdil Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidlu.

Reklama

Doporučované