Hlavní obsah

S Land Roverem za veřejné peníze někdo tajně najel 12 tisíc kilometrů. Co o tom ví exhejtman Hašek?

11. 10. 2018
Foto: Vojtěch Blažek

Záchranářský Land Rover stál přes dva miliony. Doktoři ho ale nedostali.

Seznam pátrá po tom, kam se ztratil vůz koupený v éře Michala Haška původně pro jihomoravskou krajskou záchranku.

Článek

Úředním jazykem se tomu automobilu říkalo „terénní vozidlo pro krizovou připravenost“. V reálu šlo o vůz Land Rover Discovery v šedé metalíze, s pohonem na všechna kola, s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou. Plus modré majáčky se sirénou.

Jak už Seznam popsal, tohle auto si v roce 2016 koupila jihomoravská záchranná služba. Za 2,1 milionu. Ale k lékařům nedoputovalo. Deset měsíců jezdilo na krajském úřadu.

Neví se proč, neví se kam.

Známé je jen to, že člověkem, který auto ze záchranky vyzvedl a skoro po roce zase vrátil, byl Jan Slánský. Blízký spolupracovník tehdejšího hejtmana Michala Haška z ČSSD.

Jan Slánský však tvrdí, že se v autě pravidelně nevozil.

Bývalý hejtman, který si právě Jana Slánského do úřadu přivedl, nyní uvedl, že osud Land Roveru neřešil.

Když se s ním Seznam pokoušel o terénním vozu mluvit, telefon nezvedal a odpovídal jen esemeskami.

„Omlouvám se, ale byl jsem v letech 2008 až 2016 hejtmanem kraje a ne šéfem autoprovozu. Mojí prací bylo řídit krajskou samosprávu, ne řešit přidělování a provoz služebních automobilů,“ odepsal.

Je však třeba připomenout, že než si záchranka mohla drahý terénní vůz koupit, museli jí krajští zastupitelé v dubnu roku 2015 schválit mimořádnou dotaci.

V září podepsala smlouvu s dodavatelskou firmou. Ale hned v lednu 2016 Land Rover odvezl hejtmanův spolupracovník Slánský na krajský úřad. Otázkou tedy je, zda záchranka auto tak nutně potřebovala.

Foto: Vojtěch Blažek

Land Rover pro případ krize.

Na kraji zůstal Land Rover devět měsíců – do října roku 2016. Tedy do voleb, po nichž Hašek skončil v čele kraje.

Hašek dodal, že terénní auto kraj musel mít. „Pro integrovaný záchranný systém a krizovou připravenost po zkušenostech typu povodně, sesuvy a tak dále nepovažuji terénní vůz za zbytečnost. A ohledně autoprovozu – jeho administrativu řeší úřad, nikoliv hejtman,“ uvedl.

Podle informací z elektronické knihy jízd, které se Seznamu podařilo získat, bylo auto evidováno stále na záchrance, která také platila provoz. Měsíčně vůz najel třeba i 1 700 kilometrů. Celkem za dobu, kdy se neví o jeho jízdách, to dělá zhruba 12 tisíc kilometrů.

Není přitom pravděpodobné, že by všechny výjezdy byly spojeny s nějakou přírodní katastrofou.

Foto: Vojtěch Blažek

Hašek: Byl jsem hejtmanem, auta jsem neřešil.

Seznam se Michala Haška opakovaně dotazoval, jestli on sám s terénním autem jezdil. Hašek ani jednou v textových zprávách neodpověděl.

Kdo auto řídil, je proto tak trochu záhadou. „Tak to se musíte zeptat na krajském úřadu,“ řekl ředitel záchranné služby Michal Klusák.

Podle krajské mluvčí Moniky Brindzákové vůz osobně přebíral od záchranky (a zase jí ho po deseti měsících vracel) už zmíněný Haškův pobočník Slánský. Kdo byl za volantem, jak často a kam vůz mířil, o tom prý na kraji nejsou žádné záznamy.

Dnes už Jan Slánský na úřadu nepůsobí. Za Haška podle krajského úřadu „zabezpečoval a organizoval spolupráci orgánů kraje a obcí Jihomoravského kraje a příspěvkových organizací zřízených Jihomoravským krajem“.

„Je možné, že jsem to třeba převezl ze záchranky na kraj, ale rozhodně jsem s tím autem nějak nejezdil, že bych ho měl v užívání,“ řekl Slánský.

Dodal, že o to, aby auto převezl, ho tenkrát někdo požádal. Jméno však neřekl.

Rozhovor: Poslechněte si, co Jan Slánský řekl o Land Roveru od záchranky. (Video: Vojtěch Blažek, Seznam.cz)

Bývalý hejtman Hašek v minulosti jedno auto od záchranky používal. Jak zjistili reportéři Mladé fronty Dnes, jezdil v Superbu vybaveném také modrými blikačkami.

Podle předpisů by je krajské auto nesmělo mít, ale tehdejší hejtman je mohl mít na autě díky tomu, že auto oficiálně patřilo záchranné službě a krajský úřad si ho jen vypůjčil.

„Vozidlo záchranné služby je součástí integrovaného záchranného systému. Já jsem jako hejtman šéfem tohoto systému 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a 365 dní v roce. Nemohu dopředu vědět, kdy a kde může nastat mimořádná situace či okolnost, kterou budu muset nutně řešit,“ vysvětlil – i tehdy po esemeskách – reportérům Hašek.

Novináři také zmapovali, že tohle auto skutečně modrá světla minimálně jednou použilo.

Služební auto musel vysvětlovat i Slánský. Mladá fronta Dnes také zjistila, že Slánský, bývalý novinář, pracoval v roce 2014 jako tajemník ředitele nemocnice v Karlových Varech. Když z funkce odešel, tři měsíce mu trvalo, než vrátil služební Octavii.

Další zprávy

Reklama