Hlavní obsah

Sazka omezuje náklady na reklamu, proti vyšší dani zvažuje i soudní cestu

Ilustrační foto.

Reklama

Loterijní firma Sazka kvůli možnému růstu daní z loterií ruší reklamu v médiích. O tom, jaké společnost zvažuje další kroky, promluvil pro Seznam mluvčí Sazky Václav Friedmann.

Článek

Informaci během pátku zveřejnil server HlídacíPes.org. Společnost Sazka zastavila reklamu v nakladatelství Mafra. Mluvčí firmy Václav Friedmann pro Seznam řekl: „Mafra je jeden z mediálních domů, kde jsme měli největší budgety. Vzhledem k nutné optimalizaci nákladů se divize nákupu médií rozhodla, že v některých mediálních domech je potřeba zastavit komunikaci. Některou jsme zastavili, a shodou okolností to byla právě Mafra, některou jsme snížili.”

Na otázku, jak se společnost zachová v případě, pokud dosavadní sazba daně zůstane zachována, mluvčí odpověděl: „Je možné, že se do Mafry vrátíme. Ve chvíli, kdy daň zůstane, bude naším cílem samozřejmě růst, takže se budeme vracet nejen tam, ale náklady na marketing budeme opět zvyšovat, protože loterie funguje hlavně díky marketingu a komunikaci.”

Mafra patří do holdingu Agrofert, který dříve vlastnil současný premiér Andrej Babiš (ANO). Pod Mafru patří například deník MF Dnes, iDnes.cz nebo Lidové noviny. Mluvčí Sazky ale v dotazu ČTK popřel, že by spojení Babiše s Mafrou mělo souvislost se zastavením reklamy v nakladatelství. U některých dalších médií kromě titulů Mafry už podle něj Sazka například snížila výdaje na reklamu na polovinu.

Zvýšení daně z loterií schválila letos v květnu vláda a v listopadu prošlo Sněmovnou. Návrh bude ještě projednávat Senát. Podle návrhu se zvýší zdanění loterií, zatímco u ostatních druhů hazardu, například automatů, zůstanou daně na současné úrovni. Na objemu sázek v Česku mají přitom loterie minimální podíl.

„Výnosy z tvrdého hazardu jsou daleko vyšší a loterie je naprosto nejmenší na trhu. Proč se zvyšuje daň právě u loterií, je naprosto nepochopitelné, a dokonce v rozporu s názorem odborníků, adiktologů, kteří říkají, že ve chvíli, kdy takto daňově zatížíme tuto hru, budeme ji muset zdražit, loterie budou svůj podíl nadále snižovat a lidé budou hrát tvrdý hazard,” vyjádřila Sazka nesouhlas s projednávaným zvýšením.

„Spoléháme na to, že zvítězí zdravý rozum a že senátoři a následně i možná poslanci pečlivě zváží všechny potencionální dopady na společnost. Bavíme se o rapidní daňové zátěži pro nejméně společensky nebezpečné hry,” komentuje projednávané zvyšování daně mluvčí společnosti. Dodává také, že je nutné si uvědomit, že se hazardní trh od posledního zvyšování daně v roce 2017 razantně změnil. „Začalo se hrát na internetu, online kasinové hry. Nemáme sice herny v ulicích, ale vše se přesunulo na internet. Tomu se zatím poslanci ani senátoři doposud nevěnovali. Věnují se pouze loteriím,” zaznělo ve vyjádření Václava Friedmanna.

Sazka patřila v minulých letech mezi největší inzerenty v České republice. Například v internetové reklamě se podle měření AdMonitoring pravidelně objevuje v první desítce největších zadavatelů reklamy, zatímco Mafra je zase mezi nakladatelstvími s nejvyššími příjmy z reklamy. Na otázku, jaký očekávají pokles výdajů za reklamu v příštím období, Friedmann Seznamu odpověděl: „To zatím nedokážeme odhadnout. Myslím, že je předčasné, kolik utratíme, ale je velice pravděpodobné, že to bude o desítky procent méně.”

V loňském roce Češi prosázeli 249,5 miliardy korun. Téměř tři pětiny připadly na takzvanou technickou hru, tedy především automaty. Podíl loterií na celkovém objemu sázek činil pouze 5,8 procenta. Sazka provozuje například loterii Sportka. Kromě Sazky mají v nabídce loterijní hry třeba firmy Fortuna nebo Tipsport.

Kromě byznysových opatření prý Sazka zvažuje i možnosti bránit se soudní cestou. „Pokud sazba znovu vzroste, budeme zvažovat právní kroky. Může to být posouzeno jako nepřímá diskriminace. Plánujeme se odvolat na právní prostředky ochrany proti diskriminaci,“ dodává Friedmann.

Reklama

Související témata:

Doporučované