Hlavní obsah

Šéf radiokomunikací: Kvůli DVB-T2 jsme vybudovali celou síť znovu

Rozhovor s ředitelem Českých Radiokomunikací Vítem Vážanem o DVB-T2.Video: Anita Baselová

 

Reklama

Přechod na DVB-T2 byl nutný a dlouho ohlašovaný. Třetina televizních diváků bude zřejmě přesto vypnutým vysíláním zaskočena a odkázána na dražší zařízení podporující nové vysílání.

Článek

Vysílání DVB-T2 bylo vynuceno vnějšími okolnostmi – nejedná se o rozhodnutí Českých Radiokomunikací (ČRa), České televize ani poslanců. Verdikt v roce 2017 přijala Evropská unie a postupně ho aplikují všechny členské země. Pásmo, na kterém se do úterní půlnoci vysílá, je třeba uvolnit pro rozvoj mobilních sítí 5G.

Na nutnou změnu se několik let připravovaly i České Radiokomunikace. „Začali jsme nakupovat techniku a technologie v řádu stovek milionů korun. Ať už to jsou vysílače, sdružovače nebo softwary, které jsou k tomu nutné. Zároveň jsme začali vzdělávat trh,“ popisuje přípravu na změnu vysílání ředitel ČRa Vít Vážan.

Fakticky to znamenalo vybudovat celou síť znovu, protože se jedná o zcela nový formát. V České republice existují čtyři sítě, které se musely na nové vysílání „překlopit“.

Vypínání starého vysílání DVB-T začne už ve středu 27. listopadu ve 23:59 vysílačem na pražském Žižkově a ve středních Čechách na Cukráku. Postupně se budou vypínat i další vysílače po celé zemi. Ten poslední ukončí staré vysílání 29. června 2020.

Pokud televizní diváci stále nevědí, jestli jejich zařízení podporuje nové vysílání DVB-T2, poznají to jednoduše. „Česká televize momentálně vysílá na přechodové síti. Pokud si už diváci DVB-T2 stihli naladit, poznají to při sledování i podle značky T2 a také díky výrazně kvalitnějšímu obrazu,“ vysvětluje Vážan.

Pokud se divákům toto nezobrazuje, znamená to, že jejich televize nebo set-top box nové vysílání nepodporuje. Musí si tedy zakoupit nové zařízení (televizi nebo set-top box), které technologii DVB-T2 podporuje.

Ačkoliv České Radiokomunikace, Česká televize i další média o změně informovaly dlouho dopředu, na přechod byly minulý měsíc připraveny jen dvě třetiny diváků. Vyčkávat s nákupem nového zařízení se přitom nevyplatilo. Levnější zařízení už u prodejců téměř nejsou k dispozici a navíc, kde je vysoká poptávka, zákonitě stoupají i ceny.

Reklama

Doporučované