Hlavní obsah

Virtuální realita je v brandýském závodě Continental Automotive běžným nástrojem

Foto: continental.com

Investice do zatím největší výrobní linky byla pro firmu, která dodává interiérovou elektroniku světovým automobilkám, díky využití virtuální reality o desetinu levnější

Virtuální realita šetří čas a také peníze. Dokladem je instalace nové výrobní linky v Continentalu v Brandýse nad Labem, modelovém závodě pro digitalizaci a automatizaci. Nahlédněte s námi pod pokličku tohoto unikátu.

Článek

Investice do zatím největší výrobní linky byla pro firmu, která dodává interiérovou elektroniku světovým automobilkám, díky využití virtuální reality o desetinu levnější. Navíc byla nová linka spuštěna o 15 týdnů dříve, než se předpokládalo. To vše díky tomu, že instalaci předcházelo spuštění jejího digitálního dvojčete ve virtuální realitě. Zaměstnanci si pak s pomocí virtuálních brýlí mohli připravovanou linku důkladně prohlédnout i otestovat. Následně také navrhnout úpravy a znovu si vyzkoušet, jak všechno funguje.

„Nová linka se připravuje několik měsíců a následně se ještě týdny či měsíce upravuje tak, aby jako celek fungovala co nejlépe. To je samozřejmě časově i finančně velmi náročné. Proto jsme se rozhodli pro takzvané virtuální zprovoznění, a i přes vyšší počáteční investici do virtuální reality a modelu linky se tyto náklady rozhodně vyplatily,“ vysvětluje Jakub Hamerník, vedoucí týmu Smart Automation.

Co je to virtuální realita? Na to jsme se zeptali Jakuba Hamerníka ze společnosti Continental Automotive

Přestože je virtuální realita kolem nás čím dál více skloňovaným tématem, stále je pro spoustu z nás těžko uchopitelným pojmem. Pro naši budoucnost je ovšem nevyhnutelnou nutností.

Virtuální realita je definována jako vytváření vizuálního, sluchového, hmatového či jiného zážitku. Ten pak v člověku vyvolává subjektivní dojem skutečnosti pomocí různých zařízení, připojených ve výpočetní technice, která realistické vjemy pro uživatele generuje. Technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného nebo fiktivního světa a v současnosti již zdaleka není jen doménou počítačových her. Síla virtuální reality se projevuje například v různých trenažerech. Hodí se zejména k trénování dovedností, u kterých každá chyba může způsobit ztráty lidských životů či vysoké finanční škody.
Jakub Hamerník, vedoucí týmu Smart Automation

Výhodou virtuální reality je také to, že jejím prostřednictvím můžete bez rizika provádět nácvik různých úkolů v oblastech, ve kterých by v reálném světě mělo případné pochybení neblahé následky. Další oblastí je její využití ve volnočasových aktivitách, kdy velice snadno a rychle dokáže obsloužit všechny naše smysly.

Foto: continental.com

Jakub Hamerník – vedoucí chytré automatizace, Continental Brandýs nad Labem

Virtuální model pomáhá i energii

„Virtuální provoz linky nám mimo jiné pomohl odhalit osm kolizních bodů a navrhnout devět změn v původním návrhu, aby se zabránilo kolizím na skutečné lince. Navíc jsme mohli také prověřit ergonomii všech ručních stanic na lince, změřit dobu cyklu každé stanice a zkontrolovat, zda byly splněny programovací standardy Continentalu,“ dodává Jakub Hamerník.

Během provozu virtuálního dvojčete výrobní linky se pracovníci společnosti Continental Automotive v Brandýse nad Labem zaměřili i na dobu běhu jednotlivých robotů. Optimalizací jejich cyklů v rámci výrobního procesu se při zachování celkové doby cyklu linky podařilo snížit spotřebu energie u každého robota o 20 procent.

Síť 5G zajistí komunikaci mezi zařízeními

Novinkou je privátní síť 5G, kterou Continental Automotive ve svém závodě v Brandýse nad Labem využívá pro komunikaci mezi různými zařízeními i třeba autonomními vozidly. Celkem závod plánuje připojit v rámci nové sítě, kterou vybudovala společnost T-Mobile, více než tisíc zařízení a senzorů. Signál sítě pokrývající 5 000 m2 výrobní plochy zajistí osm přístupových bodů (radio dots) sítě 5G. Nicméně je možné jednoduše síť dále rozšiřovat.

Privátní síť 5G je nezbytná podmínka pro přechod na plně digitální firmu v rámci konceptu Průmysl 4.0. Postupně budeme do této sítě připojovat další a další roboty, senzory a další prvky tak, abychom maximálně využili jejích předností, které nám přinesou vyšší efektivitu výroby, omezí odstávky z důvodu nečekaných poruch zařízení a větší přehled o celém výrobním řetězci.
Jakub Hamerník, vedoucí týmu Smart Automation
Foto: continental.com

Společnost Continental používá virtuální realitu například ke školení svých zaměstnanců

Stále o krok napřed

V pilotním projektu zde nyní také využívají brýle s rozšířenou realitou (augmented reality – AR). Uživatel tak skrze brýle vidí normálně, jen se mu v zorném poli objevují virtuální objekty či informace. Může to být třeba postup prací při servisním zásahu nebo provozní údaje k zařízení. Využívají se ale také při školeních či při vzdálené komunikaci se zákazníky.

Virtuální realita jako médium nového typu

Ještě v šedesátých letech minulého století byla virtuální realita okrajovou technologií, která se pouze testovala. V současné době lze virtuální realitu považovat za médium nového typu, které posouvá a testuje technologické hranice moderní doby. Ty pokořili v Continentalu například i při školení svých zaměstnanců.

V brandýském závodě Continental neustále sledují moderní trendy a technologie. Mnohé z nich následně testují, a pokud vidí přínos, pak je implementují do výrobních i dalších procesů. Své zkušenosti pak předávají v rámci celé skupiny Continental dále. To vše je součástí transformace s cílem stát se modelovým plně digitálním závodem Průmyslu 4.0.

Foto: continental.com

Virtuální realitou nás v brandýském závodě Continental Automotive provedl Jakub Hamerník, vedoucí chytré automatizace

Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Seznam Zprávy.

Doporučované