Hlavní obsah

Školáci dostanou neomezený internet. Není to systémové řešení, říká Plaga

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Připojit k internetu všechny žáky se v Česku dosud nepodařilo. T-Mobile nabídl školám 10 tisíc SIM karet s neomezeným připojením a várku teď zdvojnásobí. Jeho šéf i ministr školství se ale shodují, že nejde o systémové řešení.

Článek

Do distanční výuky se na jaře podle závěrů České školní inspekce (ČŠI) nepodařilo zapojit deset tisíc dětí, a to hlavně proto, že neměly dostatečné technické vybavení, tedy zaprvé počítač nebo zadruhé kvalitní internetové připojení. Zatímco první část problému řeší Ministerstvo školství formou příspěvku školám na techniku a neziskové organizace například zápůjčkami notebooků, v druhé části se systémové východisko zatím hledá.

Operátor T-Mobile se například rozhodl ve spolupráci s Asociací ředitelů základních škol rozdat mezi žáky 10 tisíc SIM karet s neomezeným připojením zdarma, zatím na tři měsíce.

Číslo odkazuje právě na počet nepřipojených dětí v rámci zjištění ČŠI, nicméně podle průzkumu Katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy by takových žáků mohlo být i násobně více, na prvním stupni základních škol zhruba 15 procent, tedy přes 80 tisíc nepřipojených žáků.

Internet zdarma? Rozebráno

To ostatně ukázal i enormní zájem o tento typ podpory. Várka 10 tisíc SIM karet byla za dva dny rozebraná. T-Mobile proto tento počet zdvojnásobí a nabídne dalších deset tisíc SIM karet rodinám, které si internet nemohou samy dovolit.

„Bereme to jako samozřejmou pomoc společnosti ve chvíli, kdy je to potřeba. Je to rozhodně správný krok, ale není to do budoucna udržitelné řešení. Dlouhodobě se v oblasti konektivity snažíme, aby minimální kvalita konektivity byla vyšší, než ji stát nyní zaručuje,“ vysvětlil na úterní online konferenci Návrat do škol, nebo škola doma? výkonný ředitel T-Mobilu Juraj Bóna.

Aktuálně je standardem internetového připojení rychlost 30 megabitů za sekundu. To je ale opravdu jen minimální požadavek.

„To si lze představit, jako když si jeden člověk stahuje na Netflixu video ve 4K kvalitě, jeden jediný uživatel. Takové připojení má přitom v současné době celá řada škol nebo úřadů,“ dodává Bóna.

Stále jsou v Česku školy bez internetu

Nedávná analýza Ministerstva průmyslu a obchodu ale ukázala, že situace je ještě horší – 854 z téměř 10 tisíc českých škol nedosahuje ani na tuto rychlost připojení. Celkem 153 škol není pak k internetu připojeno vůbec. T-Mobile, pro který to je ale samozřejmě byznys, tlačí na to, aby standardem bylo gigabitové připojení, tedy 1000, a nikoliv 30 Mbit/s.

Podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) by ale muselo nejdříve dojít k systémové změně. Aby se konektivita stala univerzální službou.

„Samozřejmě problémem, který je potřeba řešit do budoucna, a to nejenom v českých školách, je vnější a vnitřní konektivita. Jde také o zajištění konektivity pro všechny žáky. Já jsem rád za všechny iniciativy, které pomáhají přemostit tu aktuální situaci odpojených dětí. Systémové řešení ale leží mimo jednorázové intervence. Výhledově se musíme bavit o něčem, co nespadá do gesce Ministerstva školství, ale je klíčové, a to je konektivita jako univerzální služba,“ myslí si Plaga.

Internetové připojení určité kvality by se tak stalo specifickou službou danou zákonem a stát by ho pak prostřednictvím operátorů mohl nabízet za zvýhodněných cenových podmínek nebo dotovat formou sociální podpory.

Problémem je decentralizace

Jakékoliv systémové opatření v českém školství ale naráží na obrovskou decentralizaci. Co škola, to v podstatě jiný zřizovatel, takže žádný subjekt ani Ministerstvo školství nemůže například plošně zajistit všem internetové připojení. Ostatně konektivita je především v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, případně Ministerstva pro místní rozvoj.

„Obrovská decentralizace českého školství má své plusy i minusy, teď se ale ty minusy obracejí proti nám. Co zřizovatel a škola, to pokaždé trochu jiný přístup. Voláme proto po dobré zkušenosti, kterou máme ze zahraničí. Privátní sektor potřebuje silného partnera na druhé straně, abychom mohli situaci lépe řešit,“ vidí decentralizaci jako jeden ze zásadních problémů generální ředitel české pobočky technologické společnosti Cisco Michal Stachník.

„V Itálii jsme se třeba domluvili s ministerstvem školství a vybavili jsme plošně tamní školy jednotnou digitální platformou,“ uvádí příklad Stachník. Cisco stojí také například za technologií Webex, přes kterou probíhají všechna dálková jednání vlády.

Jak je Česko připravené udělat krok směrem k moderní informační společnosti, ukazuje index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) Evropské komise. V něm si Česko letos polepšilo o jednu příčku, posunulo se oproti loňsku z 18. na 17. místo z 27 členských států EU a Velké Británie.

Tuzemské ekonomice se podle hodnocení daří v oblasti elektronického obchodu a zvýšil se i podíl osob zaměstnaných v oboru informačních a komunikačních technologií. Na druhou stranu Evropská komise právě upozorňuje, že Česko zaostává v konektivitě, zejména z důvodu nedostatečného pokrytí vysokokapacitními pevnými sítěmi.

„Internet není něco, k čemu by měla vést nějaká komplikovaná cesta. Naopak má být absolutním standardem pro každého občana. Připojení musí být rychlé, dostupné a spolehlivé. My jsme tu od toho, abychom vybudovali kapacity, a potom společně hledejme způsob, jak internet dostat k sociálně nejslabším,“ dodává Bóna.

Reklama

Doporučované