Hlavní obsah

Školení pilotů na nový boeing trvalo 56 minut. Piloti si na nový systém stěžovali

Nehody Boeingů MAX spojuje další prvek. (Video: Reuters)

15. 3. 14:25

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) již ve středu uvedl, že čerstvé informace o nehodě etiopského letadla, při němž zahynulo 157 lidí, a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu společnosti Lion Air.

Článek

Vyšetřovatelé pádu Boeingu 737 MAX etiopských aerolinií nalezli na místě neštěstí mezi troskami kus stabilizátoru s klapkami v neobvyklé pozici, která byla podobná té u havarovaného letounu indonéské společnosti Lion Air, který loni v říjnu spadl do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. S odvoláním na dva nejmenované zdroje obeznámené s vyšetřováním o tom informovala agentura Reuters.

Zástupci společnosti Boeing se navíc loni, několik týdnů po pádu indonéského Boeingu 737 MAX, sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines. Informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX. Od té doby firma piloty nekontaktovala. Na software se stále čeká a Boeing tvrdí, že by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times.

„Boeing měl software dodat po pěti nebo šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme,“ řekl zástupce pilotů z American Airlines Michael Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta „plánovaná změna měla problém vyřešit“, sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks. Boeing prý společnost ujistil, že piloti kvůli ní nebudou potřebovat mimořádné školení a že budou o změně softwaru pouze informováni.

Boeingy MAX létají dva roky a Boeing nyní nejen provoz všech těchto strojů zastavil, ale přerušil také dodávky objednaných strojů, které dosud byly nejlépe prodávanými letadly Boeingu. Demokratický člen Sněmovny reprezentantů Peter DeFazio, který předsedá dopravnímu výboru, chce nechat prověřit způsob komunikace firmy s regulátorem. Zajímá ho certifikát, který strojům MAX vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA), i to, proč úřad nepožadoval od Boeingu podrobnější výcvik pro piloty.

Ti, kteří pracují pro American Airlines dostali pouze 56minutové online školení a tištěný seznam rozdílů mezi letadly MAX a předchozími Boeingy 737. Weaks řekl, že jeho kolegové se cvičili na e-modulu dodaném výrobcem, který obsahuje tříhodinovou prezentaci. Obě letecké společnosti očekávají, že simulátory pro letadla MAX obdrží do konce roku. American Airlines si je objednala po pádu letadla v Indonésii.

Při loňské diskusi s Boeingem prý zástupci pilotů dali najevo nespokojenost s tím, že nebyli upozorněni na nově instalovaný stabilizační systém MCAS, který byl zabudován před nehodou v Indonésii. Jde o automatický mechanismus, který má zabránit ztrátě rychlosti. V manuálu k letadlu je podle Michaelise jediná zmínka o tomto systému, a to v dodatku a bez vysvětlení, oč jde a jak to funguje. Firma pak sice pilotům dodala základní informaci o MCAS, avšak do manuálu ji nezařadila. Michaelis se domnívá, že to může souviset s přerušením práce části vládních úřadů na přelomu roku, které se týkalo také FAA. Jeho vedení tvrdí, že pětatřicetidenní přerušení provozu zpoždění softwaru nezpůsobilo. Boeing a FAA i po nehodě v Etiopii bezpečnost letadel MAX obhajují.

FAA a další regulátoři po celém světě po havárii v Etiopii zakázali těmto letounům létat. FAA dosud veřejně nepředložil žádné informace z vyšetřování tohoto leteckého neštěstí. Pozice klapek na horizontálních ocasních plochách by mohla pomoci určit, zda byly nastavené pro střemhlavý let. Stroje Boeing MAX používají v USA kromě American a Southwest ještě aerolinky United. Dohromady jich provozovaly 72, ale po odstávce byly schopny je nahradit jinými a pasažérům nabídnout místa v méně obsazených spojích obsluhovaných jinými letadly.

Indonéské úřady rozhodly o uspíšení vydání závěrečné vyšetřovací zprávy o havárii letounu Lion Air, v níž zahynulo 189 lidí. K dispozici by měla být na přelomu července a srpna. Do Etiopie také vysílají vlastního vyšetřovatele. Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídlem. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.

Podle agentury AFP si na takovéto chování letadla již před havárií v Indonésii stěžovali nejméně čtyři američtí piloti. Podle nich stroj krátce po startu náhle přešel do prudkého klesání. Rizikovou situaci tehdy vyřešili tím, že vypnuli autopilota a manuálně dostali letoun do původního směru letu.

Doporučené