Hlavní obsah

Škrty v cestovním ruchu za 200 milionů. Musíme začít Česko propagovat víc online, říká šéf CzechTourism

Rozhovor s Janem Hergetem, ředitelem agentury CzechTourism.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

O plánovaném sloučení agentur CzechTourism, CzechTrade a CzechInvest v jednu, která by spadala pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, se diskutuje už měsíce. V červnu o něm mluvil rezortní ministr Karel Havlíček a už v dubnu v Dubrovníku premiér. V jaké je to fázi a jak vypadá financování podpory turismu, se ptal Seznam Jana Hergeta, ředitele agentury CzechTourism. Ten vystřídal před 4 měsíci ve funkci Moniku Palatkovou.

Článek

Argumentem vlády je, že podpora českého exportu je roztříštěná. V zahraničí tak zastupuje Česko příliš mnoho subjektů.

„Já si myslím, že jednotná prezentace v zahraničí je správně, důležité je, aby dostali kvalitní služby podnikatelé a regiony,” podporuje krok šéf státní agentury s tím, že výsledek může být známý už v září.

Podle mluvčí MPO Štěpánky Filipové bude jasněji v letošním 2. pololetí: „Na slučování agentur CzechInvest, CzechTrade a CzechTourism se průběžně pracuje. S cílem primárně sestěhovat všechny tři agentury v krátkém horizontu na jedno místo a v budoucnu vytvořit jednu agenturu při zachování známých značek. Sestěhování bude doprovázeno v první fázi integrací týmů s obdobnou agendou, s cílem odstranit možné duplicity, zefektivnit činnost a ušetřit fixní náklady organizací,” vysvětluje.

Krok ušetří až 30 procent fixních nákladů agentur

Úkolem agentury CzechTourism není pouze propagovat Českou republiku v zahraničí, má ve své gesci i domácí cestovní ruch, a tak by ono sloučení mohlo znamenat odtržení jejích zahraničních zastoupení. S tím, že zbytek agendy by zůstal pod Ministerstvem pro místní rozvoj.

Otázkou tak je, kdo bude zahraničním zastoupením dávat instrukce, kdo bude tvořit marketingové plány a podobně. Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu, největšího podnikatelského sdružení v oboru, však upozorňuje, že podobná slučování v minulosti dopadla dobře, ale i hůř. Ministrovi průmyslu uvedl případ ze Slovinska. V roce 2012 tam došlo podle něj ke sloučení excelentního slovinského tourist boardu, který byl nejlepší ve střední a východní Evropě, pod jeden celek nazvaný Spirit Slovenia – o čtyři roky později však Slovinci vrátili vše do původního stavu a subjekt znovu osamostatnili.

Nejnavštěvovanější místa v České republice podle CzechTourism. Video: Jan Marek, Seznam Zprávy, Youtube.com

Stát si od sloučení pod jednu střechu slibuje úsporu ve výši 20 až 30 procent fixních nákladů těchto agentur. „Dá se ušetřit na nájemném, všechny subjekty by se měly sestěhovat do jedné budovy a uvolnit tak stávající prostory, které se tržně uplatní. Budou jednotné zasedací místnosti, jedno účetnictví, jeden marketing, jeden inovační útvar, jeden personální útvar, uspořit by se měla i pracovní místa. Nové sídlo se hledá v širším centru Prahy nebo i na jejích periferiích. O stěhování i slučování se samozřejmě jedná se všemi subjekty, jichž se daná věc týká,” doplňuje za MPO Štěpánka Filipová.

Nebude turismus na MPO průmyslovou popelkou?

„My se snažíme především ukázat, že je to průmysl, který vydělává peníze. Pro mě je důležité, aby ten konkrétní ministr respektoval tohle odvětví, abychom nebyli popelkou, a je jedno, na jakém ministerstvu to nakonec bude,” říká Jan Herget a dodává: „Patříme mezi největší zaměstnavatele a je to asi týden, 14 dní, kdy se na Slovensku objevily zprávy, že se zavírají první automotive továrny, že se propouští první lidé. Já si myslím, že cestovní ruch je taková anticyklická ochrana domácí ekonomiky,” vysvětluje Jan Herget s ohledem na její zpomalování.

Obor zaměstnává necelých 240 tisíc lidí. V roce 2017 tvořil 2,9 % hrubého domácího produktu České republiky. Každý rok domácí i zahraniční turistický ruch přinese podle údajů z Českého statistického úřadu 300 miliard korun.

V návrhu rozpočtu na příští rok přesto podle Jana Hergeta chybí asi 200 milionů korun. To znamená, že nebudou peníze na konference ani veletrhy. „Je namístě zamyslet se nově nad propagací Česka, třeba online,” dodává šéf CzechTourismu. Jaká další řešení nabízí, si poslechněte v rozhovoru.

Reklama

Doporučované