Hlavní obsah

Slibovali exkluzivní obchod pro „naše lidi“ v Praze. Ale stále není

Foto: Twitterový účet Andreje Babiše, Seznam Zprávy

Andrej Babiš 24. ledna 2019 na schůzce se šéfem firmy Apple Timem Cookem.

Reklama

Fanoušci značky Apple stále marně čekají na první firemní prodejnu v Česku, kterou v roce 2019 sliboval premiér Andrej Babiš. Ani odborníci nevěří, že se tak v dohledné době stane, americká firma se neřídí přáním politiků.

Článek

Málokdy se stává, aby si politik vytkl za cíl vybudovat prodejnu se zbožím luxusního charakteru, které si většina jeho voličů nikdy nekoupí.

„Budeme bojovat za Apple Store pro naše lidi.“ Přesně tuto pozoruhodnou větu pronesl premiér Andrej Babiš 24. ledna 2019. V ten den se na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu potkal se šéfem americké technologické firmy Apple Timem Cookem. Výsledkem jejich schůzky byla podle českého premiéra i předběžná dohoda o otevření prestižní prodejny výrobků s logem nakousnutého jablka v české metropoli.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nadšený Babiš, sám majitel vícero iPhonů, ještě několik dnů poté myšlenku rozvíjel. Prodejna by prý mohla být v budově na Staroměstském náměstí, kde teď sídlí Ministerstvo pro místní rozvoj.

Nicméně po dvou a půl letech žádný Apple Store v Praze nestojí. Jde o jeden z mnoha Babišových nesplněných slibů, které Seznam Zprávy v minulých dnech připomenuly.

Vicepremiér Karel Havlíček, který se jednání s Cookem v Davosu také zúčastnil (byť tehdy ještě nebyl členem vlády), vidí hlavní příčinu nenaplněného očekávání v koronavirové pandemii.

„V té době byl jejich (vedení firmy Apple) odhad na rozšíření sítě do ČR asi tři roky. Do jejich rozhodovacího procesu vstoupil stejně jako u dalších firem covid-19,“ uvedl ministr průmyslu a dopravy v reakci na dotaz Seznam Zpráv. „Náš intenzivní zájem jsme deklarovali, společnost Apple má všechny potřebné informace a podklady,“ dodal Havlíček.

Jím řízený resort průmyslu a obchodu je prý s firmou Apple v „pravidelném kontaktu“, a to přes státní agenturu CzechInvest a ministerskou náměstkyni Silvanu Jirotkovou, která s firmou Apple „jedná“. Když ale redakce chtěla, aby vlivný člen Babišova kabinetu sdělil, co konkrétně bylo s firmou Apple dosud dohodnuto, žádné další upřesňující informace on ani jeho spolupracovníci už neposkytli.

Seznam Zprávy se snažily získat odpověď i přímo z centrály firmy Apple, která se k této záležitosti dosud nikdy nevyjádřila. Avšak i mluvčí firmy Jacqueline Royová nechala dotaz bez reakce.

Vicepremiér Karel Havlíček přesto věří, že se skalní čeští „jablíčkáři“ prvního firemního obchodu dočkají. „Můj odhad je, že se Apple Store u nás vybuduje, ale termín je na evropské centrále. Pro nás je to spíše imageová záležitost,“ prohlašuje člen vlády.

Samotný premiér Andrej Babiš na otázku ohledně Apple Storu nereagoval vůbec navzdory urgencím u jeho mluvčí Jany Adamcové.

Podobně jako nereagoval na dotazy ohledně slibované (a doposud také nevybudované) pražské pobočky galerie Centre Pompidou či stadionu pro rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou.

Jen v západních zemích

Americká firma Apple má své vlastní prodejny zatím jen v deseti zemích Evropy. Seznam Zprávy jich napočítaly celkem 113. Jde ve všech případech o bohatší západní země, v postkomunistické střední a východní části starého kontinentu není dosud jediná.

Pokud tedy pomineme pro Čechy nejbližší prodejnu v Drážďanech. Ta je mimochodem patnáctá na německém trhu, ale jediná na území chudší bývalé NDR.

Pro lidi z Moravy je pak blíže jediná rakouská pobočka ve Vídni, která byla otevřena na Kärntner Straße teprve v únoru 2018.

Americký technologický kolos celkem jasně ukazuje, že žádné politické preference a předsudky nemá, vždyť v komunistické Číně má nyní 42 prodejen. S tlakem politiků to zjevně nijak nesouvisí, jen s velikostí trhu, koupěschopností obyvatelstva a jeho ochotou investovat do relativně drahého zboží.

Politik nic nezmůže

Že by firma Apple dala na lobbing ze strany politických činitelů, českých nevyjímaje, a rozhodovala se jinak než s ohledem na možnosti vlastního výdělku, nevěří ani bývalý ministr financí za Babišovo hnutí ANO Ivan Pilný. Jde přitom o muže, který kdysi pro jednoho z domácích prodejců značky Apple pracoval a má i bohaté zkušeností z řízení české filiálky jiné americké technologické firmy, Microsoftu.

„Tato rozhodnutí se vždy dělají čistě byznysově. Nefunguje to tak, že někdo plní přání politika, přístup firmy Apple je v těchto věcech velmi konzervativní,“ uvedl Pilný pro Seznam Zprávy. Skutečnost, že Karel Havlíček naději na brzké otevření pobočky stále přiživuje, pokládá exministr jen za politický marketing.

Pilný hlavně nevidí žádný zásadní důvod, proč by prodejna v Praze měla být otevřena, když nevelký český trh dobře obsluhuje jednak online obchod firmy Apple a také poměrně rozvinutá síť partnerských prodejen.

Domácí zákazníci by na firemní prodejně podle jeho názoru nijak zvlášť nevydělali – ani z hlediska ceny, ani z hlediska šíře nabídky a rychlosti zavádění novinek. „Nevidím ten důvod to tady dělat,“ říká Pilný.

Ostatně podobně se už dříve k věci vyjadřovali i jiní odborníci. Jistou výhodu pro zákazníky by podle těchto názorů pravděpodobně představoval jen dostupnější servis a velmi dobře proškolený personál v prodejnách Apple Store. Avšak kdyby už někde ve střední a východní Evropě měla první prodejna Apple Store v dohledné době vzniknout, tak spíše ve Varšavě, která reprezentuje daleko větší polský trh.

Opět falešný poplach

Kdyby se to v Česku i přesto povedlo, nemalý počet domácích uživatelů by určitě zatleskal. Pravověrní fanoušci značky Apple vnímají každý Apple Store s jeho osobitou atmosférou i architekturou jako technologický svatostánek. Když se před třemi lety otevíral zmíněný obchod ve Vídni, čeština byla ve frontě před vchodem slyšet velmi často.

Už několikrát lidé čekali, že Babišův slib „našim lidem“ by mohl být přece jen naplněn, ale vždy se to nakonec ukázalo jako planý poplach.

Naposledy v minulých týdnech, když se logo s jablkem objevilo na vizualizaci jedné z budov, kterou skupina Penta staví poblíž pražského Masarykova nádraží. Jenže se ukázalo, že v objektu bude mít prodejnu „pouze“ největší domácí prémiový prodejce značky Apple, totiž řetězec iStyle.

Ani jednatel firmy Vít Goluch nechce nic komentovat ohledně možnosti otevření prvního pražského Apple Storu. „Nejsem oprávněn cokoliv komentovat, musíte se obrátit přímo na Apple,“ reagoval stroze.

Foto: www.apple.com, Seznam Zprávy

Takto vypadá Apple Store ve Vídni. Otevřen byl i za účasti českých fanoušků v únoru 2018.

Přitom ale v otevření takové prestižní prodejny nevěří ani novináři, kteří se ve své práci zaměřují právě na vše, co souvisí se značkou Apple.

„Otevření Apple Storu v Praze upřímně nikdo z naší redakce neočekává, určitě ne v blízké budoucnosti. Slova pana premiéra byla prakticky bezpředmětná,“ uvedl Pavel Jelič, který je redaktorem specializovaného magazínu Letem světem Applem. Nicméně zdůrazňuje, že jde jen o názor, časem se ukáže, zda byl správný.

„Apple je každopádně v poslední době extrémně nevyzpytatelný, takže se může stát cokoliv,“ dodává Jelič.

Reklama

Doporučované