Hlavní obsah

Špatná zpráva pro Facebook. Australský parlament schválil mediální zákon

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Parlament v Austrálii schválil zákon, který nutí společnosti Google a Facebook platit australským mediálním společnostem za využívání jejich obsahu. Facebook na protest minulý týden blokoval sdílení a prohlížení mediálního obsahu.

Článek

Australský zákon mnozí odborníci považují za možný první test podobné regulace, která ukládá digitálním platformám platit za zpravodajský obsah. O podobném postupu totiž uvažují i jiné země. Pozměněná legislativa byla ve Sněmovně reprezentantů, dolní komoře australského parlamentu, přijata ve čtvrtek po předchozím projednání Senátem. Facebook a Google tvrdí, že australští zákonodárci „zásadně“ nerozumí tomu, jak funguje internet, píše BBC.

Ministr financí Josh Frydenberg a ministr pro komunikační prostředky Paul Fletcher během projednávání uvedli, že po roce platnosti bude tento zákon přezkoumán. Nové předpisy podle nich „zajistí, že mediální společnosti budou spravedlivě odměňovány za obsah, který vytvářejí, a pomohou udržet v Austrálii žurnalistiku sloužící veřejnému zájmu“.

Agentura Reuters uvádí, že schválení zákona, který vznikl po důkladné analýze australských regulačních úřadů a třech letech veřejných konzultací, může znamenat povzbuzení pro Británii a Kanadu, protože plánují podobné předpisy. Na základě nového zákona se Austrálie stane první zemí, kde vládní arbitr stanoví sazby, jaké mají technologičtí giganti platit, pokud vyjednávání s jednotlivými mediálními společnostmi skončí neúspěchem.

Frydenberg s Fletcherem uvedli, že vláda má radost z toho, jaký pokrok Google a Facebook udělaly při vyjednávání obchodních podmínek s australskými mediálními společnosti.

Australská vláda tvrdí, že zákon zajistí „spravedlivější“ vyjednávací proces mezi oběma stranami, protože dává zpravodajským organizacím „větší páku“. Australská Komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů (ACCC) tvrdí, že vydavatelé měli dosud malou vyjednávací sílu, protože jsou tak závislí na technologických monopolech, jako jsou Google a Facebook.

Dosud z každých 100 australských dolarů (1 664 českých korun) vynaložených na digitální reklamu v australských médiích totiž šlo 81 dolarů (téměř 1 350 korun) právě společnostem, jako je Google nebo Facebook.

Obě technologické společnosti lobbovaly u australské vlády za změnu zákona, zároveň ale uzavřely smlouvy s místními zpravodajskými společnostmi. Google už dříve pohrozil stažením svého vyhledávače z Austrálie, společnost se ale nedávno dohodla s místními mediálními společnostmi Nine Entertainment a Seven West Media na smlouvě v celkové hodnotě až 60 milionů dolarů (více než 1,28 miliardy korun). Rovněž Google podepsal smlouvu za nezveřejněnou částku se společností News Corporation miliardáře Ruperta Murdocha.

V úterním prohlášení Facebook slíbil zrušit blokování zpravodajského obsahu na své platformě, některé australské zpravodajské stránky ale podle BBC nadále zůstávají nedostupné. Facebook měl mezitím podepsat nejméně jednu smlouvu s některou ze zpravodajských společností. Facebook a Google se rovněž zavázaly, že v příštích třech letech budou celosvětově utrácet okolo jedné miliardy dolarů ve zpravodajském průmyslu.

Krok Facebooku z minulého týdne vyvolal silnou kritiku z celého světa. V Austrálii byly na sociální síti nedosažitelné stránky všech lokálních i světových zpravodajských serverů. Facebookové stránky australských médií, které byly ještě ve středu plně v provozu, byly prázdné i pro uživatele ze zemí mimo Austrálii.

Blokáda ale nepostihla jen zpravodajské servery. Zablokovaný obsah dnes ráno překvapil i některé vládní, zdravotnické, nouzové a další úřady, podle Facebooku se však jednalo o chybu. Podle agentury Reuters prázdné stránky čekaly například na zdravotnické úřady států Queensland a Jižní Austrálie, které na sociální sítě umísťují nejnovější informace ohledně covidu-19. Bez obsahu se ocitla i stránka meteorologického úřadu, jenž informuje o lesních požárech, záplavách a jiných přírodních pohromách.

Reklama

Související témata:

Doporučované