Hlavní obsah

Společnost TMR zvažuje další investice v českém golfu. Na golfových areálech ji ale zajímají spíš hotely než hřiště

Rozhovor s Igorem Rattajem. (Video: Zuzana Kubátová, Seznam.cz)

28. 4. 2019 10:00

Společnost Tatry Mountain Resorts (TMR) koncem loňského roku vstoupila do dvou českých golfových resortů: V Beskydech si pronajala Golf & Skiresort Ostravice, v Brně hotelové a kongresové centrum areálu Kaskády. „Od té doby nám drnčí telefony a kdekdo mi nabízí další golfová hřiště," říká v pořadu Špičky byznysu spolumajitel TMR Igor Rataj.

Článek

„My ale žádná hřiště nekupujeme,“ zdůrazňuje Rattaj. „Nás na golfu zajímají hlavně hotelové kapacity, které mají golf jako doplněk svých služeb,“ vysvětluje největší třicetiprocentní akcionář TMR a člen správní rady.

V České republice je něco přes 53 tisíc registrovaných golfistů. Počet stagnuje a na další nárůst není velká šance. K dispozici mají 107 normovaných hřišť. Řada areálů vznikla díky dotacím, bez reálného byznysového plánu. Mnoho z nich má problém s financováním provozu, a tak jsou na prodej.

Proč TMR zajímají hotely s greenem pod okny? Skupina provozuje ve svých lyžařských a turistických resortech několik tisíc hotelových lůžek, většinu z nich na Slovensku. V Česku se chce dostat k dalším kapacitám v zařízeních, spojených s volnočasovými aktivitami. A protože v českých skiareálech obhospodařovaných TMR – tedy ve Špindlerově Mlýně a na Ještědu – jsou tyto možnosti omezené, postupuje do dalšího sportovního segmentu.

„Zajímají nás golfová hřiště, u nichž by se dal vybudovat hotel. Je to dobrá příležitost na rozšíření našich volnočasových aktivit, podporuje to náš záměr fungovat s klientem po celý rok, propojovat jednotlivé aktivity,“ říká Rattaj.

„Chceme využít naši zkušenosti a znalosti hotelového byznysu. Na golfových hřištích počítáme s klienty, kteří přijdou do hotelu například na firemní eventy, na různé akce. A využijí golf jako doplněk hotelové služby,“ upřesňuje filozofii TMR.

„Zatím ale nejsme ve stavu, že do golfových projektů chceme investovat. Musíme si to napřed vyzkoušet,“ zdůrazňuje.

Dají nám je za nulu

TMR zřejmě čeká na další výhodné nabídky od majitelů golfových areálů, které bude nutit k prodeji či pronájmu ekonomická situace.

„Nemyslím, že se z golfu v Česku stane lidový sport. A nepředpokládám, že nárůst počtu golfistů bude takový, aby se uživil vysoký počet hřišť, který tu je. Jak říká náš generální ředitel – kopec lidí tu vybudoval hřiště, řada jich bude ráda, když nám je dají za nulu,“ podotkl Rattaj v rozhovoru.

TMR provozuje vlastní či pronajaté skiareály v Česku, na Slovensku a v Polsku. V Polsku má také největší místní zábavní park Legendia, na Slovensku zase největší slovenský aquapark Tatralandia.

Podle Rattaje skupina po golfu nechce expandovat do dalších segmentů, ráda by se ale rozšiřovala do dalších zemí.

Trápení v Alpách

TMR už několik let zkouší proniknout do lyžařského a turistického průmyslu v Alpách. Dlouho jednala o kapitálovém vstupu do střediska Nassfeld, k dohodě ale nedošlo a podle Rattaje jednání zamrzla na mrtvém bodě. Další šancí byl vstup do resortu Mölltaler Gletscher, skipasy zdejšího provozovatele Mölltaler Gletscherbahnen TMR v uplynulé sezoně dokonce nabízela ve svém prodejním systému.

Podle Rattaje je skiareál podfinancovaný, TMR má chuť tady budovat novou infrastrukturu, ani tady se ale nepodařilo sblížit představy investorů a majitelů Mölltaleru o podmínkách. „Navíc jsme zjistili, že na Mölltalském ledovci hodně fouká, letos v lednu tady kvůli větru lanovky stály 19 dní, to je hodně,“ říká Rattaj, podle něhož TMR zatím nemá jasno, jak bude případná spolupráce pokračovat. „Je to na zvážení.“

V každém případě má TMR podle něj nadále zájem vstoupit do Alp. „Chceme jít do významnějšího střediska. Něco, co je větší než střediska, která máme. Z těch je největší Jasná na Chopku s 50 kilometry zasněžovaných sjezdovek, proto chceme něco nad 50 kilometrů, nejlépe 100 kilometrů. Možností ke vstupu je v rakouských Alpách teoreticky mnoho, ale prakticky nula,“ posteskl si největší akcionář TMR.

Další variantou je podle Rattaje vstup do některého švýcarského resortu. Firma diskutuje o spolupráci i s miliardářem Radovanem Vítkem, který vlastní středisko ve švýcarské Crans Montaně. Pro TMR to ale není preferovaný obchodní model: Crans Montana je luxusní resort pro bohatou západní klientelu, TMR by ráda rozšířila spíš nabídku pro své středoevropské zákazníky, jejichž koupěschopnost je nižší. I kvůli dopravní dostupnosti by TMR preferovala rakouské, případně italské Alpy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené