Hlavní obsah

Spor kvůli umístění Pamětní síně Filly v Peruci by mohl skončit

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

15. 1. 23:15

U lounského soudu dnes pokračovalo hlavní líčení ve sporu mezi majitelkou zámku v Peruci na Lounsku Dominikou Matušovou a Galerií Benedikta Rejta, příspěvkovou organizací Ústeckého kraje.

Článek

Organizace se domáhá svého práva užívat Pamětní síň Emila Filly, která na zámku sídlí. Podle partnera Matušové Pavla Ondráčka by mohl spor skončit smírem. Uvedl to na dnešním jednání, kam byl předvolán jako svědek. Soudkyně jednání odročila na 26. března, budou se číst listinné důkazy.

V prostorech, kde kubistický malíř pobýval, mají být podle darovací smlouvy z 50. let minulého století umístěny jeho obrazy. Majitelka zámku se zavázala, že po rekonstrukci budovy předá prostory zpět do 30. června 2018, dodnes se tak nestalo. Ondráček řekl, že sanace dřevomorky, která začala v roce 2016, se nečekaně protáhla.

Filla pobýval na zámku po druhé světové válce a právě tady tvořil do své smrti. Ondráček uvedl, že zatím nelze říct, kdy se památník opět otevře veřejnosti. Již dříve ale ČTK informoval o tom, že si síň na zámku přeje. „Náš zájem je, aby tady Filla byl, ale aby Filla tady byl tak, aby to pro veřejnost bylo zajímavé,“ uvedl loni v létě podnikatel. „S krajem jsme začali jednat o možném smíru,“ řekl dnes před soudem. Od podání obžaloby se vyměnilo jak vedení kraje, tak vedení lounské galerie.

Kromě dřevomorky, která zamořila podle Ondráčka celý zámek včetně pamětní síně, se objevil problém s únikovými východy. Podle podnikatele jsou v plánech vedeny přes prostory náležící galerii, místo šesti místností by tak obrazy slavného malíře mohly být vystaveny pouze v jedné z nich. Ondráček míní, že by se dala najít i jiná řešení. Dodal, že se s krajem i novou ředitelkou galerie zatím domluvil na umístění Fillových děl do již opraveného severního křídla zámku.

Umístění děl kubistického malíře na Peruci je podmínkou darovací smlouvy z roku 1956. Manželka umělce Hana Fillová tehdy s touto podmínkou převedla na stát část rozsáhlého Fillova díla, vybavení ateliéru i letního bytu na zámku, kde malíř pobýval v letech 1945 až 1953.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované