Hlavní obsah

Spor o hodnocení maturit. Umí sloh v češtině lépe oznámkovat stát, nebo učitel ze školy?

Duel o písemné maturitě z češtiny: ředitel Cermatu versus mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury.Video: Seznam, Seznam Zprávy

Maturanti mají za sebou první část státní zkoušky. Ve středu necelých sedmdesát tisíc studentů psalo slohovou práci z češtiny. Vybrat si mohli ze šesti zadání. Stejně jako loni se i letos slohy hodnotí centrálně. A stejně jako v předešlém roce to budí emoce.

Článek

Zatímco Ministerstvo školství tvrdí, že tak zajistí objektivnější přístup, někteří učitelé mají k systému značné výhrady. Podle nich není úplně jasné, na základě jakých kritérií se práce vlastně známkují, a žáci podle nich nemají na sloh ani dostatek času.

Je tedy maturitní zkouška pod taktovkou státu dostatečně průhledná? Nebo je anonymní centrální hodnocení tím nejlepším řešením?

Téma dnešního Duelu. Diskutovali v něm mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Valíková a Jiří Zíka, ředitel organizace Cermat, která zkoušky připravuje.

Po kritice z minulosti omezilo letos ministerstvo seznam zadání, ze kterých si maturanti mohou vybírat, z deseti na šest.

Kantoři i studenti mají řadu výhrad i k samotnému centrálnímu hodnocení. Nelíbí se jim zejména posuzování slohových útvarů. Podle ministerstva je ale tento způsob známkování objektivnější, než když to dělali učitelé přímo ve školách.

Doporučované