Hlavní obsah

Abramovič vyjednává konec války, ale fanoušci Chelsea ho definitivně nechtějí

Foto: Profimedia.cz

Roman Abramovič namočil svůj klub do problémů. Fanoušci si přejí změnu.

Reklama

Server The Athletic přišel s unikátní sondou mezi fanoušky Blues. Z ní vyplývá, že si většina z nich nepřeje, aby dlouholeté spojení Abramovič–Chelsea pokračovalo. Čeho se místní příznivci obávají nejvíce?

Článek

Fotbalová Chelsea se dostala pod pořádný tlak.

Její dlouholetý majitel Roman Abramovič čelí kvůli svým silným vazbám na Vladimira Putina dopadu uvalených sankcí od britské vlády. Abramovič je mimo jiné nucen svůj milovaný klub urychleně prodat, aniž by na celé transakci cokoliv vydělal. Prodej proběhne pod drobnohledem britské vlády, která mu musí udělit speciální licenci.

Rusko-izraelský oligarcha, jenž je nyní aktivně zapojen do rusko-ukrajinského mírového vyjednávání, patřil donedávna v „tmavě modré části“ anglické metropole k těm nejopěvovanějším mužům. Není divu. Chelsea pod jeho křídly ovládla, co se dalo. Jenže kvůli závažným sankcím, které významně ohrozily chod velkoklubu, se s narůstající nejistotou mění i pohled na kdysi zbožňovaného majitele.

Co naplat, že nyní Abramovič podstupuje mírová jednání nebo že se zřekl pohledávky vůči klubu v hodnotě 1,5 miliardy liber. Prodej „ekonomicky zmrazené“ Chelsea sice nevyhnutelně směřuje k realizaci, ale každý den navíc prohlubuje emocionální rány v duších věrných fanoušků.

Panuje nejistota, ale Abramoviče nechtějí

Server The Athletic nedávno přišel s poměrně unikátním průzkumem nálady, která aktuálně převládá v táboře fanoušků Chelsea. Podle Simona Johnsona, autora průvodního textu, se ho zúčastnily tisíce angažovaných příznivců Blues. Nevýhodou takové sondy je fakt, že k dotazníku měli přístup pouze předplatitelé serveru. Dalším faktorem, jenž mohl ovlivnit podobu finálních výsledků, je nemožnost důkladné kontroly, jestli všichni respondenti opravdu fandí Chelsea.

Ale ruku na srdce, chtít co nejdokonaleji reprezentovat stanoviska milionů fanoušků Chelsea, kteří jsou rozprostřeni po celém světě, bude vždy patřit k velmi obtížným výzvám. Nezbývá než věřit, že drtivá většina respondentů skutečně patří do tábora Bluesmanů a „svému“ klubu přeje jen to nejlepší.

Co se týká otázky odpovědnosti, za současnou krizi panující v Chelsea viní 55 procent fanoušků ruského prezidenta Vladimira Putina, z 24 procent britskou vládu a jen ze 14 procent Romana Abramoviče. Celkem 44 procent respondentů pak vnímá, že ekonomické sankce byly uvaleny po zásluze. Nepatrná většina příznivců Blues cítí křivdu.

Celkem 52 procent fanoušků si vysloveně nepřeje, aby spojení Abramoviče a Chelsea pokračovalo. A to v jakékoliv formě. Ale hned 69 procent respondentů se vážně obává, co jejich klubu přinese budoucí majitel. Fanoušci Chelsea jsou nejvíce jednotní v otázce, jestli jim záleží na tom, odkud bude jejich budoucí majitel a s pomocí jakého zdroje si na financování Chelsea vydělá. Souhlas s tímto tvrzením vyslovilo hned 81 procent dotázaných.

Obava z britské vlády

Co se týče potenciálních uchazečů o Chelsea, na tzv. shortlist se dostaly čtyři skupiny investorů. Jedním z favoritů je konsorcium, které prezentuje Martin Broughton, bývalý šéf FC Liverpool. S finanční injekcí je tu připraven Josh Harris, americký miliardář a spolumajitel basketbalového klubu Philadelphia 76ers či hokejových New Jersey Devils.

Mezi favority patří i rodina Rickettových, která už vlastní klub baseballové americké ligy Chicago Cubs. S touto nabídkou je spojován i miliardář pohybující se v oblasti hedgeových fondů Ken Griffin. Jeho nákup by si jádro fanoušků Chelsea vysloveně nepřálo. Pokud byste se chtěli dozvědět více o potenciálních kupcích Chelsea, klikněte sem.

Britská vláda pověřila prodejem klubu americkou společnost The Raine Group, která sídlí v New Yorku. Ta by měla mít za úkol představit plán na realizaci transakce koncem dubna, kdy by se měl zvolený kupec představit jak vládě, tak Premier League. Celkem 77 procent fandů Chelsea má vážné obavy z toho, jakým způsobem bude britská vláda celou transakci korigovat.

Reklama

Doporučované