Hlavní obsah

Mladí chachaři na výjezdu, bez rodičů. Jak si liga vychovává nové fanoušky

Foto: Radek Vebr, Seznam Zprávy

Mladí chachaři mají Baník v srdci.

Fotbalové kluby v lize řadí práci s budoucí generací fanoušků mezi své priority. Aktivně je oslovují, dělají speciální programy pro nejmenší i akce s přesahem do společnosti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Posadí se do autobusu, drží nad hlavou šály a dlouhou cestu z Ostravy do Prahy si krátí chorály: „Baníčku, my jsme s tebou!“ Anebo poznávají podle kartiček jména fotbalistů: „Pojezný!“

„Buchta!“

Mladí chachaři vyrazili na ligový zápas proti Dukle. Oproti tradiční představě o fotbalovém fanouškovi se liší tím, že potřebují svolení rodičů. Ti však na výjezdu chybí. Umocňuje to zážitek. Malí kluci a holky sice stále chodí na základní školu, jejich srdce už ale dávno tluče pro Baník.

„Jelikož chceme, aby si děti užily správnou výjezdovou atmosféru, tak jezdíme bez rodičů,“ vysvětluje Seznam Zprávám Tereza Šarmanová, která má aktivity Mladých chacharů na starost v součinnosti nejen s rodiči, ale také s klubem.

Zatím zorganizovali tři výjezdy – do Pardubic, Olomouce a ten poslední, nejdelší, do Prahy. „Samozřejmě se vše odehrává se souhlasem rodičů. Děti jsou celý den pod naším dohledem, je o ně postaráno a snažíme se celý den trávit co nejaktivněji,“ vypráví Šarmanová. „I během cesty s nimi hrajeme vědomostní hry, aby jen pasivně neseděly na sedadle. Snažíme se, aby si z cest odnesly i vědomosti.“

Mladých chacharů pravidelně chodících na domácí zápasy do pro ně vyhrazeného sektoru je kolem stovky. „Podstatné je, že ten počet se stále zvyšuje,“ těší Šarmanovou.

Výjezdy a všechny další aktivity kolem sektoru, jako je Zóna Mladého chachara, malování choreí, dětský den na Chachar cupu nebo akce Baník ve městech, organizuje skupina fanoušků, kteří se o chod sektoru starají. „Je nás sedm. Všechny aktivity probíhají ve spolupráci s klubem a celou komunitou fanoušků. Bez toho by to nešlo,“ líčí Šarmanová.

Díky projektu Baník ve školách cílí i na děti, které na fotbale nikdy nebyly. Dostanou vstupenku na zápas. „Tím chceme dát všem dětem šanci se aspoň jednou v životě na ten Baník zajít osobně podívat. Máme už i zpětnou vazbu, že některé děti takto poprvé na zápas šly, a pak začaly chodit pravidelně. Dokonce jsme dokázali přesvědčit i rodiče, kteří dříve neměli k Baníku žádný vztah,“ usmívá se Šarmanová.

Děti, potencionální nové fanoušky, se snaží oslovit i přes sociální sítě. „Ukázat, že fotbal je zábava, že si tady mohou užít i legraci,“ popisuje náborové akce.

Všechny aktivity se snaží dělat zábavnou formou, aby zápasy a vůbec dění okolo Baníku děti bavilo, a tím pádem měly důvod se vracet. „Důležité je, že funguje spolupráce s klubem. Cenu dětských vstupenek i permanentek se snažíme uchovávat na co nejdostupnější úrovni a nebudeme je zdražovat ani v příští sezoně. Bez spolupráce s Baníkem by to nešlo,“ pochvaluje si Šarmanová.

Fanouškovství se utváří v dětském věku

Nejen Baník si uvědomuje, jak je důležité si novou generaci fanoušků vychovat, že jen tradiční předání hodnot z otce na syna nestačí. Fotbalové kluby v lize se snaží oslovovat nejmenší příznivce, zábavný doprovodný program před stadiony a rodinné sektory na tribuně jsou už téměř všude normou. Stejně tak merchandising pro děti, v nabídce fanshopů jsou kolekce a produkty už pro batolata.

„Uvědomujeme si, že oslovování dětských fanoušků je velmi důležitým tématem, protože je to zcela zásadní předpoklad pro rozvoj fanouškovské základny a zaplněného stadionu v budoucnu,“ sdělila Seznam Zprávám Sparta Praha. „Z výzkumů víme, že fanouškovství se utváří v dětském věku, kdy dnes aktivní fanoušci začali fandit už jako děti, často v souvislosti s tím, že sami někde aktivně fotbal, nebo jiný sport, provozovali.“

Na Letné dlouhodobě realizují řadu projektů a aktivit pro budování a prohlubování vztahu ke klubu a značce Sparta. Návštěva utkání A-týmu je vrcholem z hlediska fotbalového zážitku, ale i s ohledem na kapacitní limity stadionu se Sparta snaží hledat také další cesty, jak nejmenším fanouškům nabídnout zážitek spojený se Spartou i mimo Letnou. Jednou z alternativ je snaha podporovat zápasy B-týmu, který hraje na stadionu Viktorie Žižkov.

„Jedná se o zážitek z utkání i pro menší děti, a to i s ohledem na vhodnější čas výkopu v dopoledních hodinách. Na zápasy našeho B-týmu mají navíc děti do 15 let vstup zcela zdarma,“ uvádí Sparta, která má několik projektů zaměřených na děti.

Spaní ve stanu přímo na hřišti

Sparťanská fotbalovou školička je rozsáhlý projekt pro nejmenší. Cílem je umožnit dětem ve věku 3-6 let pravidelný pohyb v místě jejich bydliště. „Budovat také u dětí vztah k našemu klubu i ke sportu obecně a v neposlední řadě rozvíjet jejich sportovní a pohybové kvality,“ dodává Sparta. Děti z jejich kroužků sportují jednou týdně ve školce a několikrát do roka mají možnost zúčastnit se speciálních akcí Sparty. Nyní do školiček dochází přes tisíc dětí po celé Praze.

Stát se mohou také členy Sparta Club Junior, dostávají pak pozvánky na sparťanské akce a mají slevu na nákup celosezonní permanentky a vstupenky.

V průběhu sezony Sparta připravujeme řadu akcí cílených ryze na dětské fanoušky nebo celé rodiny jako dětské tematické zápasy či Letenskou noc, kdy mají malí fanoušci možnost přespat ve stanu přímo na hřišti s doprovodným programem.

Sparta pořádá také dětské tiskové konference s hráči A-týmu nebo Sparta Camp on Tour, což jsou letní příměstské kempy v regionech po celé republice. Sparta přijede za dětmi, které si mohou vyzkoušet trénovat pod vedením sparťanských trenérů.

„S kluby v zahraničí si rádi měníme know-how při našich setkáních v rámci zápasů evropských soutěží UEFA nebo při dalších příležitostech. Koukáme se ale i mimo fotbal do dalších sportů,“ prozrazuje Sparta, kde hledá inspiraci.

K míči patří i kniha

Slavia spolupracuje se školami také v rámci CSR projektů – například na prevenci šikany, podpoře zdravého stravování nebo čtenářství. Do projektu „K míči patří i kniha“ se zapojilo 37 dětských domovů, jejíž děti měly možnost strávit čas s hráči Slavie a inspirovat se jejich příběhem. A to platí i opačně.

„Hráči Slavie se účastní školních besed, čímž přirozeně budují vztah s dětmi od útlého věku. Sami se zapojují a přináší nápady na to, jak k dětem mluvit,“ líčí Jakub Mačát, ředitel marketingu Slavie. „Výchova nové generace fotbalových fanoušků a mladých slávistů je pro nás jedním z témat, do kterého zejména v poslední době investujeme nemalou energii i nové zdroje.“

Mezi další projekty sešívaných patří i 2×45 minut, kdy vybraná skupina dětí má jeden poločas výuku zábavnou formou a druhá sportuje. Po 45 minutách se vymění. To vše ve speciální slávistické učebně na stadionu a pod vedením trenérů akademie.

Slavia chce mladší publikum oslovit i novými dresy, které vznikly ve spolupráci s celosvětově známým umělcem Pastou Onerem. „Zde bychom chtěli cíleně oslovovat jednotlivé skupiny našich fanoušků. I se zaměřením na ty nejmladší a budování nové slávistické generace. Ne každý se narodí do slávistické rodiny, a ty musíme do lásky k našemu klubu pobláznit,“ říká Mačát.

Generaci teenagerů se zase snaží zaujmout i přes spolupráci s řadou českých i zahraničních YouTuberů. „V Edenu měli první DJ set nebo natáčeli videoklip s umělci, kteří jsou známí mezi mladými jak u nás, tak v zahraničí,“ pokračuje Mačát.

Slavia nyní připravuje projekt zaměřený na pohyb dětí a jejich vztah ke sportu. „⁠Inspirujeme se kluby a ligami, které systematicky budují vazbu s fanoušky už od dětství. Vždy však hledáme vlastní cestu, která odpovídá našemu profilu,“ dodává Mačát s tím, že zásadní je profanouškovský přístup, a to nejen k dospělým, ale i k dětem. „Věříme, že dnešní malý fanoušek se zítra stane permanentkářem a možná i ambasadorem klubu ve své rodině, škole nebo komunitě.“

Vztah vzniká skrze emoce

Rostoucí počet prodaných permanentních vstupenek a větší zájem dětských fanoušků těší na novém stadionu i Hradec Králové. Na zápas má vyhrazený sektor pro rodiny s dětmi, kde se snaží vytvořit bezpečné a přívětivé prostředí. Na každý zápas klub připravuje fanzónu nabízející sportovní i herní stanoviště, malování na obličej či stan s PlayStation 5. Ve fanzóně se pohybuje maskot Pan Lízátko.

„Cílem je, aby si děti zápas spojily s pozitivním zážitkem a chtěly se vracet,“ říká Seznam Zprávám Aleš Havel, marketingový ředitel hradeckého klubu.

Školám v celém Královéhradeckém kraji nabízí zvýhodněné vstupné na domácí utkání. Klub pravidelně organizuje prohlídkové dny Malšovické arény pro školní třídy, děti dostanou možnost nahlédnout do zákulisí ligového klubu a potkat se s hráči nebo trenéry.

„Věříme, že vztah ke klubu vzniká skrze emoce a zážitky. Když dítě poprvé uvidí stadion z trávníku, setká se s hráčem nebo si užije fanzónu s kamarády, vzniká něco, co žádný on-line obsah nenahradí,“ pokračuje Havel. „Inspiraci hledáme všude, kde to dává smysl, u nás doma i v zahraničí. Díváme se, jak kluby pracují s nejmenšími fanoušky už od školky a jak zapojují celé rodiny do klubového života. To nejlepší se snažíme přetavit do hradeckých podmínek tak, aby to nebyla jen kopie, ale něco autentického.“

Trendem se stávají otevřené tréninky A-týmu, na které jsou zvaní žáci všech škol i široká veřejnost. Fanoušci Hradce si mohli vyzkoušet i fotbalové dovednosti na několika stanovištích a ve škole fandění si vyzkoušet chorály se staršími fanoušky.

„Chceme tímto způsobem ještě víc přiblížit klub primárně dětem,“ přeje si Havel. „Jsme teprve na začátku cesty, ale už teď vidíme první úspěchy. Na zápasy chodí čím dál více dětí a mladých fanoušků, kteří se k nám opakovaně vracejí. To je pro nás největší důkaz, že to má smysl a že jsme se vydali správným směrem.“

Foto: FC Hradec Králové, Seznam Zprávy

Takhle malí fanoušci Hradce Králové namalovali hráče Petra Juliše. Klub to využil v zápasové grafice.

Také Hradec Králové věnuje i ligové zápasy dětem, láká na ně grafikou s kresbami, které děti namalují ve škole. Hráče A-týmu doprovází při domácích zápasech na hrací plochu děti ze spřátelených klubů. „Výchova mladých fanoušků je pro nás jednou z nejdůležitějších věcí, protože klub bez příznivců postrádá smysl,“ zdůrazní mluvčí klubu Petr Šatalík.

Otevřené tréninky baví

Povedené otevřené tréninky v parádní dětské kulise fanoušků pořádají rovněž v Teplicích. „Odezvu máme pozitivní, na jednu stranu jsou děti rády, že se nemusí učit, ale jsou také rády, že mohou přijít na stadion, vyzkoušet si fandění, nechat si podepsat někoho z hráčů a užít si vlastně celé dopoledne,“ říká mluvčí Teplic Martin Kovařík. „Budovat v dětech vztah ke klubu už od útlého dětství je hrozně důležité.“

+4

Teplice mají předzápasové fanzóny primárně určené pro děti. V rámci partnerské spolupráce s Decathlonem si v ní mohou děti vyzkoušet různé sporty – zaházet si na koš, zahrát si ping pong. „Další důležitou akcí, kterou každoročně děláme, je Kouzelná noc na Stínadlech, kdy mohou děti přespat přímo na stadionu během prázdnin i s doprovodným programem,“ doplňuje Kovařík.

Na datech z návštěvnosti vidí, že akce mají smysl. „Jde to postupně, ale složení našich fanoušků se posouvá k nižšímu věku. Myslím, že se nám v poslední době daří dostat na stadion víc a víc rodin s dětmi, které právě vyhledávají doprovodný program,“ podotýká Kovařík. „Pořád přemýšlíme nad vylepšeními a novinkami, které bychom mohli zařadit. Především se snažíme oživovat fanzónu, aby nebyla pořád stejná a byla pro děti zajímavá.“

Důležitost aktivního oslovování nejmladší generace fanoušků si uvědomuje také Ligová fotbalová asociace (LFA). „Vybudovat u ní vztah ke sportu a především k fotbalu patří k zásadním úkolům a dlouhodobému poslání Ligové fotbalové asociace,“ říká Seznam Zprávám Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel LFA. „Z našich průzkumů víme, že fanouškovství se formuje zpravidla už do 14 let věku, a právě proto míří naše aktivity často na děti školou povinné.“

Liga do škol

LFA proto spustila projekt Liga do škol, který realizuje ve spolupráci s kluby obou ligových soutěží. Jde o sérii interaktivních setkání, během nichž se děti mohou profesionálních hráčů zeptat na cokoli je zajímá, vyfotit se s nimi nebo získat podpis. „Vnímáme, že právě fotbalisté jsou pro děti často vzory, a tímto způsobem jim je chceme přiblížit co nejvíce,“ doplňuje Hajný.

Akci LFA spustila v sezoně 2022/23. Součástí jsou kromě setkání s hráči zážitky - vidět na vlastní oči ligový pohár, medaile nebo vystoupení mistra světa ve freestyle fotbalu Jana Webera, který akce i moderuje. V této sezoně zatím LFA zvládla sedm zastávek. „Zájem škol i dětí nás nesmírně těší,“ hřeje Hajného.

Rovněž projekt Liga do škol má ambici motivovat děti k aktivnímu životnímu stylu. „Věříme, že osobní zkušenost a inspirativní slova profesionálních hráčů mohou přimět děti vzít si míč a jít si zakopat. Ať už to vede k fotbalové kariéře, nebo jen ke hře s kamarády, v obou případech je to pro nás úspěch,“ říká Hajný. „Zaměření na děti a mládež je pevnou součástí naší marketingové strategie. Projekt Liga do škol je prvním krokem, na který chceme v blízké budoucnosti navázat ještě intenzivněji.“

Mimochodem, na zpáteční cestě z Prahy dětské fanoušky Baníku potěšilo video z týmového autobusu, kde jim hráči po vítězství děkují za podporu a skandují: „Mladí chachaři!“

Celoživotní pouto je vytvořeno.

Doporučované