Hlavní obsah

Stavba, která dopadne na Čapí hnízdo, má zelenou

Foto: Seznam Zprávy

Obchvat kolem Olbramovic má vést poblíž farmy Čapí hnízdo.

Reklama

Na stavbu silnice kolem Olbramovic čekají místní řadu let. Po vybudování obchvatu by mělo přes obec jezdit naprosté minimum aut. Zatímco dnes jde o desítky tisíc řidičů denně.

Článek

Středočeský kraj vydal ve čtvrtek stavební povolení na vybudování obchvatu, který se přímo dotkne farmy Čapí hnízdo. Tu v Olbramovicích na Benešovsku provozuje firma Imoba, kterou do svěřenského fondu vložil premiér Andrej Babiš.

„Stavební povolení na přeložku silnice I/3 Olbramovice bylo vydáno 13. února,“ potvrdila Seznam Zprávám mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová.

„Prodloužení stavebního řízení bylo způsobeno mimo jiné úmrtím tří účastníků řízení a následným dědickým řízením,“ doplnila.

Aktuální stavební povolení počítá s tím, že by nová silnice měla vést poblíž Čapího hnízda. Což by mohlo mít negativní dopad na pohodlí tamních hostů. Právě kvůli dotacím na vybudování Čapího hnízda je navíc český předseda vlády Andrej Babiš v současné době obviněn z dotačního podvodu.

„Původní trasa přeložky I/3 Olbramovice zůstává zachována,“ odpověděla Frintová na dotaz, zda se podoba obchvatu nezměnila.

Olbramovice na stavbu čekají řadu let. Po vybudování obchvatu by mělo přes obec jezdit naprosté minimum aut. Zatímco dnes jde o desítky tisíc řidičů denně. A přes léto, kdy lidé jezdí na dovolenou, jich je nejvíce.

Právě Středočeský kraj přitom musel vydat stavební povolení znovu, protože ho minulý rok v červenci zrušilo ministerstvo dopravy. Ale ani teď není proces ještě u konce. Jak uvedl starosta Olbramovic Ivan Novák, proti vydání stavebního povolení lze znovu podat připomínky, které by poté řešilo ministerstvo dopravy.

Navíc Novák upozornil ještě na jeden problém.

„Ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. Jsou to zhruba čtyři tisíce metrů čtverečních. Takže ta situace, i když bylo vydáno stavební povolení, je stále na stejném bodě,“ řekl Seznam Zprávám Novák.

Zmíněné pozemky nyní vlastní firma Davo Corporation, která v obci provozuje autobazar. Společnost podala v rámci tohoto řízení desítky různých připomínek. Vadilo jí právě to, že se má stavět na sedmi jejích pozemcích, i když k tomu nedala zatím žádný souhlas.

Podle Středočeského kraje je však tato plánovaná silnice I. třídy veřejně prospěšnou stavbou, a tak lze podle zákona o vyvlastnění případně omezit nebo odejmout práva k pozemkům potřebným pro výstavbu. Stát však může tyto pozemky od vlastníka i vykoupit, o čemž se vyjednává.

„Stavbu však lze provádět až tehdy, když jsou majetkoprávní vztahy vypořádány,“ doplnil Středočeský kraj ve stavebním povolení.

Společnosti Davo Corporation se také nelíbilo, že se nekonalo k přípravě této stavby ústní jednání. Firma dala připomínku také kvůli tomu, že u silnice má být postavena protihluková stěna, přes kterou by nebylo vidět na její autobazar.

„Chtějí také, aby se jim vybudoval příjezd od toho obchvatu, aby nepřišli o své zákazníky,“ doplnil starosta Novák další námitku společnosti.

Připomínky k přípravě stavby dalo vedle firmy Davo Corporation ještě několik místních lidí. Firma Imoba, která provozuje farmu Čapí hnízdo, tentokrát žádné nedala.

„Jsme soukromá společnost a nemáme potřebu se dělit o detaily z našeho podnikání. Rozhodně vás však můžeme ujistit, že nehodláme blokovat výkon státní správy. Není to náš styl,“ uvedl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Agrofert přitom v tomto případě hraje ještě jednu roli. Když stát před časem vykupoval pozemky pro stavbu obchvatu, platil místním 60 korun za metr.

Agrofert dlouho s prodejem váhal, ale nakonec parcely také prodal – společnost tedy věděla, že se tu obchvat připravuje.

Prodej se pak uskutečnil až poté, co vláda zvýšila výkupní ceny – prosadil je ministr dopravy nominovaný Andrejem Babišem. Takže nakonec Babišova společnost – nyní uložená ve svěřenském fondu – dostala zhruba osmkrát více za metr čtvereční, než inkasovali lidé z Olbramovic. Celkově šlo o 3,7 milionu korun.

Reklama

Doporučované