Hlavní obsah

Středočeský kraj trvá na omezení či zastavení dopravy na 12 lokálních tratích

Ilustrační foto.

Reklama

30. 8. 19:25

Středočeský kraj trvá na omezení nebo zastavení dopravy na 12 málo vytížených tratích a nahradí je částečně autobusy. Ušetří tím 52 milionů korun ročně.

Článek

„Ministerstvo dopravy kraji nenabídlo nic konkrétního, pokud jde o podporu veřejné dopravy, jen vágní memorandum, které zástupci kraje nepodepsali,“ řekla hejtmanka Petra Pecková. Ministerstvo s omezováním dopravy nesouhlasí. V tiskovém prohlášení dnes uvedlo, že zástupci kraje minulý týden slíbili odložit své rozhodnutí o rok, společné memorandum ale nakonec ze dne na den odmítli.

Kraj podle ministerstva od původních plánů na redukci částečně ustoupil, ale stále znehodnocuje investovanou miliardu korun, která šla v posledních čtyřech letech do středočeských lokálek. „Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Pecková zdůraznila, že tratě patří státu a kraj je neruší, jen nebude objednávat dopravu tam, kde to nedává smysl. Odmítavou reakci ministerstva si dává do souvislosti s blížícími se sněmovními volbami. „Kdybychom nebyli před volbami, téma lokálek by se do popředí zájmu vládních politiků nikdy nedostalo,“ míní hejtmanka. Asociace krajů podle ní na problém upozorňovala delší dobu bez odezvy.

Omezení se týká například tratí Mšeno-Mladá Boleslav, Čisovice-Mníšek-Dobříš, Vlašim-Trhový Štěpánov nebo Rakovník-Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Podle krajského radního pro dopravu Petra Boreckého jsou hlavními argumenty pro rušení spojů nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz a nízká traťová rychlost. Vlaky mají nahradit autobusy, jejichž provoz vychází levněji a mohou zajíždět do center měst. Nebude to ale všude, někde, například na trati Čelákovice-Mochov, je podle radního tak nízká vytíženost, že by to nebylo efektivní. Na řadě míst navíc už nyní autobusové linky fungují, podotkl radní.

Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik uvedl, že Středočeský kraj se rozhodl pro toto opatření jako první z krajů, protože na tom nejhůř z hlediska rozpočtového určení daní a na každou korunu v rozpočtu se musí dívat pečlivěji. Poukázal na to, že například na trati Čelákovice-Mochov, jsou roční náklady na jednoho cestujícího přes 120 000 Kč a náklad kraje na jeden kilometr přepravy je víc než 100 Kč. „Jsme v situaci, že kdybychom těm lidem platili místo vlaku taxi za pražské ceny, tak to bude o polovinu levnější než objednávka dopravy od Českých drah,“ dodal Michalik.

Ministerstvo tvrdí, že na jednání mezi radním pro dopravu a dvěma náměstky ministra minulý čtvrtek byla dohoda stvrzena podáním rukou. Obě strany měly uzavřít memorandum a kraj měl odložil svoje rozhodnutí o jeden rok. „Ještě minulý týden slíbili zástupci kraje odložit omezování objednávek na středočeských lokálkách o rok, chtěli memorandum a společnou komunikaci. Nedodrželi nakonec nic. Nyní kraj potvrdil rušení osobní dopravy na většině z původně navržených lokálek. Situace je nepřehledná a stanoviska se stále mění,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Podle Boreckého ministerstvo kraji předložilo nekonkrétní memorandum o spolupráci, podle nějž se mělo hejtmanství zavázat k zachování provozu výměnou za příslib ministerstva jednat o změně smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy z roku 2016. Zástupci kraje memorandum nepodepsali. Pecková uvedla, že i kdyby ministerstvo kraji nabídlo chybějících 52 milionů korun, bylo by to podle ní plýtváním penězi daňových poplatníků. „Jsme v pozici, kdy se jedná o reálné peníze, které obce a Středočeský kraj musejí vynakládat na veřejnou dopravu oproti nějakým slibům do budoucna,“ uvedl Borecký.

Podle Peckové by se ministerstvo mělo zamyslet, zda z některých tratí neudělat turistické atrakce nebo některá drážní tělesa nepřebudovat na cyklostezky. Ušetřené peníze chce kraj dát na opravy zastávek hromadné dopravy, z nichž mnohé jsou podle něj ve velmi špatném stavu.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované