Hlavní obsah

Super Bowl: Miliardový lovebrand, dvě divy a sladké vítězství po 50 letech

Super Bowl 2020 v číslech. (Video: Seznam Zprávy)

Reklama

3. 2. 12:19

Čtyřiapadesátý Super Bowl, finálový zápas play-off severoamerické National Football League v americkém fotbale, je za námi. Hráči Kansas City Chiefs porazili v noci na pondělí San Francisco 49ers 31:20 a po padesáti letech se dočkali triumfu.

Článek

S mírně favorizovaným Kansasem to přitom pouhou čtvrtinu před koncem základní hrací doby nevypadalo vůbec dobře. Tým z Arizony prohrával 10:20. Během posledních patnácti minut se ale rozjel mladý rozehrávač Patrick Mahomes. Ten zaznamenal tři touchdowny a Chiefs mohli slavit.

Hráči Kansasu věnovali zisk Lombardiho trofeje legendárnímu kouči Andymu Reidovi. Jednašedesátiletý stratég triumfoval poprvé až ve své jednadvacáté odkoučované sezoně.

Super Bowl jakožto vyvrcholení sezony NFL je nejsledovanější sportovní událostí v Americe. V tabulce dvaceti nejsledovanějších televizních přenosů v USA drží devatenáct příček včetně té nejvyšší z roku 2015, kdy finále sledovalo 115 milionů Američanů. Jeho absolutní dominanci v Top 20 narušila jen finální epizoda kultovního seriálu M.A.S.H.

Sledovanost úzce souvisí s lukrativností vysílacího času. Reklamy během Super Bowlu jsou v televizi vůbec ty nejdražší. Není divu, že nadnárodní společnosti se překonávají v co nejkreativnějších nápadech na reklamní spoty. Cena půlminutového vysílání letos překonala hranici 5,6 milionu dolarů, a znovu tak překonala vlastní rekord. A kolik na reklamách NFL vydělá? Reálný odhad příjmů letos činí 400 milionů dolarů.

NFL zaznamenala několik prvoinzerentů. Do reklamy při Super Bowlu letos poprvé investoval Facebook nebo výrobce cukrovinek Reese's. Po několikaleté pauze se vrátila s reklamou společnost Snickers.

Televizní stanice Fox uvádí, že až 20 % amerických žen se každoročně dívá na zápas jen kvůli reklamám a halftime show. Na rozdíl od loňského vystoupení do půl těla svlečeného Adama Levina z kapely Maroon 5 byla ale letošní poločasová show sympatická hlavně mužům. Jennifer Lopezová a Shakira rozvlnily své boky a v dokonalé kombinaci vkusu a sex-appealu se zařadily k Beyoncé. Ta podobně přitažlivé vystoupení předvedla v roce 2013.

Jak bývá zvykem, ani letos umělkyně za svůj patnáctiminutový koncert nedostanou zaplaceno. Benefit je totiž pro J-Lo a paní Piquéovou úplně v něčem jiném. Obě hvězdy stihly odzpívat průřez svými dlouholetými hudebními kariérami. Využily k tomu i více než 150 tanečníků a komparz v podobě šesti stovek diváků tancujících pod pódiem.

Obě zpěvačky sledovalo jen u amerických televizních obrazovek přes 100 milionů lidí. Samo o sobě to zvedne zájem o jejich další vystoupení v průběhu letošního roku a pochopitelně i jejich cenu. Prodeje Justina Timberlakea narostly den po Super Bowlu 2018, kde vystoupil, o 543 procent. Ještě lepších čísel ale dosáhla Lady Gaga o rok dříve. Její prodeje narostly o více než 1 000 procent.

Za zmínku samozřejmě stojí i cena lístků. Vstupenka vysoko nahoru stála 4 200 dolarů. Za lepší výhled se připlácí: průměrně se cena pohybovala okolo 7,5 tisíce dolarů za kus. Za nejlepší místa na stadionu v Miami se pak platilo 60 tisíc dolarů. Některé fanoušky ale průběh zápasu unavil…

A Super Bowl ve Spojených státech znamená pochopitelně také jídlo. Na letošní bilancování je ještě příliš brzy, ale k dispozici jsou loňská čísla. 1,3 miliardy kusů kuřecích křidýlek, 5 000 tun nachos a 278 milionů kusů avokáda na omáčku guacamole, to je účet za Super Bowl 2019. Diváků, kteří tohle všechno spořádali, bylo stejně jako letos kolem 100 milionů. Až 16,5 milionu z nich si na následující pondělí vzalo dovolenou.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené