Hlavní obsah

Světová ekonomika zpomaluje. Co konkrétně to znamená pro Česko a automobilový průmysl?

22. 7. 2019

V případě poklesu objednávek se bude firma Isolit Bravo, která vyrábí pro automobilky, více soustředit na vlastní výrobek. Tím je legendární motúčko. (Video: Zuzana Hodková, Seznam.cz)

Obchodní války, hrozba tvrdého brexitu, zpomalení čínské, německé i globální ekonomiky. Jak moc se tohle projeví v české ekonomice? Podívali jsme se na konkrétní dopady v automobilovém průmyslu.

Článek

Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v červnu snížil o 7,8 procenta. Škodovka – největší výrobce automobilů v Česku – za prvních šest měsíců roku dodala zákazníkům téměř o pět procent vozů méně než před rokem. Jak vidí situaci dodavatelé dílů?

V Jablonném nad Orlicí v Orlických horách působí už desítky let firma Isolit Bravo. Vyrábí plastové díly pro světové automobilky. Majitel firmy Kvido Štěpánek pokles potvrzuje.

„Je pravda, že ač neradi, jisté ochlazení pociťujeme. V těch autech je to tak, že máte od zákazníků výhledy a potom konkrétní odvolávky. V těch dobrých časech jsou konkrétní odvolávky stejné jako výhledy, jestliže začíná zpomalení, ty odvolávky jsou nižší. V tuto chvíli jsou odvolávky o něco nižší. A je to až do deseti procent, takže určité ochlazení pociťujeme,“ vysvětluje Štěpánek.

Současnou situaci nejlépe ilustruje sklad firmy. Ještě před pár měsíci v něm u zásob pro každého zákazníka bylo několik regálů volných. Teď je prázdných míst méně. „Znamená to, že držíme šestidenní, možná sedmidenní zásobu. To je vlivem toho ochlazení. Tu kapacitu jsme zatím naplnili tím, že jsme si vyrobili na sklad více,” dodává Štěpánek.

Kvido Štěpánek je ale optimista. „Ta krize nedopadne tak tvrdě jako v roce 2008, pokud tedy vůbec nějaká bude,“ říká s tím, že v roce 2008 spadly tržby firmy téměř o padesát procent. Firma ale tehdy nepropustila žádného zaměstnance, což se ukázalo jako výhodné v době následného růstu a v době, kdy ostatním firmám lidé chyběli.

„Také je potřeba nebýt úplně jednostranný a mít další výrobní program, pokud možno vlastní. Nám se to podařilo s motúčkem,“ dodává Štěpánek. Mluví o elektrickém kolečku, se kterým firma boduje nejenom v Česku, ale i v zahraničí. I dnes Isolit Bravo počítá s tím, že pokud by objednávky automobilek poklesly, bude dál pracovat na motúčku, případně přijde s novým vlastním výrobkem.

Jak zpomalení světové ekonomiky dopadá i na další odvětví, sledujte dnes v 19:15 na TV Seznam a na webu Seznam Zprávy.

Doporučujeme

Další zprávy