Hlavní obsah

T-Mobile vymáhá od klientů pokuty, na které podle ČTÚ nemá právo

 

Reklama

Kdo před pár lety nezaplatil T-Mobile jednu dvě faktury, může čekat nepříjemný dopis od vymahačů dluhů. Běžná praxe. Problém je, že na takovou pokutu nemají u tisícovek lidí právo a navíc je vymáhají praktikami nechvalně známých prodavačů hrnců.

Článek

„Maminka se vzhledem k věku v těch dokumentech moc nevyzná. Platil jsem to za ni. Tři tisíce za telefonní služby, které dlužila, a platba za úroky z prodlení 1062 korun,“ vypráví začátek několikaletého martyria Miroslav Kubišta, kterého kdysi 3tisícový dluh stál už skoro 5krát tolik.

„Tím jsem to považoval za vyřešené,“ dodává. Jenže nebylo. Po pár měsících se mu ozval právník z Olomouce, že mu T-Mobile za dluh vyměřil ještě pokutu 7 tisíc korun.

Nevěděl, o co jde, a obrátil se proto na Český telekomunikační úřad. Mezitím se ovšem o údajný dluh přihlásila tak zvaná inkasní agentura, která ho po svém začala vymáhat. Kromě dopisů chodily panu Kubištovi i lživé SMS.

„Volejte bezplatnou linku. Zabráníte předání vašeho dluhu na ČTÚ a následné exekuci na váš majetek,“ stálo v jedné ze zpráv.

Jenže to nebyla pravda. Exekuci sice schvaluje úřad, případ se k němu ovšem nedostal a operátor mu ho předat nehodlal. Navíc ČTÚ by v jeho prospěch ani potom nerozhodl. T-Mobile totiž neměl v tomto, a v tisícovkách dalších případů, v pořádku smlouvu.

„Aby byla smluvní pokuta sjednána platně, musí být v těle smlouvy, tedy na stránce, kterou zákazník podepisuje,“ vysvětluje mluvčí telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Znamená to, že podmínky podobných pokut musí být přímo ve smlouvě, nikoli v jiném dokumentu, jak to měl ještě před lety T-Mobile. Pokud to tak není, pokuta neplatí – tak rozhodl Ústavní soud v roce 2013. Operátor přesto trvá na tom, že postupuje správně.

„Všichni vědí, že všeobecné obchodní podmínky jsou vždy součástí smlouvy, byť je to příloha. Takže je to spíš o tom, jestli je ta částka uvedena na straně 2 samotné smlouvy nebo na straně 5 v příloze, ale ta částka je tam vždy,“ říká mluvčí operátora Martina Kemrová.

Pokud by rozhodl ČTÚ, kdy měl, bylo by to ve prospěch operátora

Pravdou ovšem také je, že ČTÚ v letech před rozhodnutím Ústavního soudu pokuty operátorovi uznával, i když byly uvedeny takto ve smluvních podmínkách mimo smlouvu.

„Jedná se o smlouvy z let 2009 – 2013. Kdyby ČTÚ v té době dodržoval zákonné lhůty, tak ty případy budou rozhodnuty v náš prospěch, protože před tím nálezem Ústavního soudu ČTÚ všechny ty případy jednoznačně schvaloval,“ dodává Kemrová.

Dnes už ovšem postupuje T-Mobile neoprávněně. Myslí si to i sdružení na obranu spotřebitelů dTest.

„Pokuty by měly být součástí těch smluv, aby si spotřebitel uvědomil, že tam vůbec nějaké pokuty jsou. Pokud jsou schované někde ve smluvních podmínkách, jsou sjednané v rozporu se zákonem,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Podle jednoho z radních telekomunikačního úřadu se tento případ týká až 100 tisíc lidí. Operátor má v sankcích víc než půl miliardy korun.

Úřad se případem zabývá. Operátorovi může dát pokutu maximálně 5 milionů korun.

Reklama

Doporučované