Hlavní obsah

Tchajwanský festival uvede československé filmy ze 60. a 70. let

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

29. 4. 23:51

Tchajwanský festival klasických filmů Golden Horse letos uvede československé snímky ze 60. a 70. let. V programu bude 38 hraných a animovaných filmů od 27 tvůrců a tvůrkyň.

Článek

Na jejich výběru spolupracoval Národní filmový archiv (NFA), který o tom dnes ČTK informoval v tiskové zprávě. Festival se uskuteční na přelomu července a srpna ve městech Tchaj-pej a Tchaj-čung.

Diváci uvidí například oscarové Ostře sledované vlaky nebo Obchod na korze, uvedeny budou také filmy Spalovač mrtvol, Všichni dobří rodáci, Lásky jedné plavovlásky, Limonádový Joe či trezorový snímek Ucho.

Organizátoři chtějí, aby diváci do hloubky a komplexně pochopili, jak vynikající byly české a slovenské filmy této éry. „Pokusíme se prezentovat, jaké tvůrčí myšlenky tehdy v Československu byly, stejně tak i jaká tvůrčí svoboda tehdy pro producenty panovala a pak jak z politických důvodů došlo k jistému zproblematizování. Pro nás Tchajwance jsou tyto historické aspekty velice dobře pochopitelné,“ uvedl ředitel festivalu Wen Tchien-chsiang.

Pro Národní filmový archiv je festival příležitostí jak zpřístupňovat i méně známé filmy ze sbírky a uvádět je do nových souvislostí. Podle NFA se kurátoři festivalu zajímali o historický kontext příprav, realizace i uvádění jednotlivých titulů a celkově o podmínky československé kinematografie šedesátých let.

„Pomocí překladových textů na našem portálu Filmový přehled i skrze vybrané odborné práce českých akademiček a akademiků jsme se jim tak mimo jiné pokusili vylíčit problematiku ‚trezorových‘ filmů a různých podob cenzury,“ uvedl ke spolupráci vedoucí oddělení kurátorů Matěj Strnad.

Česká filmová tvorba se prezentovala například loni na přehlídce animovaných filmů ve Vídni nebo při dřívějších retrospektivách v New Yorku a Tokiu. „Festivalový trh pro klasické filmy je globální, takže uplatnit jakkoli kvalitní filmy z národního kulturního dědictví v mezinárodním kontextu není snadné. Známe to z vysoce konkurenčních sekcí pro klasické filmy na prestižních festivalech, ale platí to i pro retrospektivy jako je tato na Tchaj-wanu,“ dodal generální ředitel NFA Michal Bregant.

Mise filmového archivu spočívá v komplexní péči o české filmové dědictví. Proto jsou v jeho sbírce vedle filmových materiálů také scénáře, plakáty, fotografie nebo dobová dokumentace k produkci i distribuci filmů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované